Knäckt!!
Jag vet att det här är ett litet sidospår men jag måste få skriva av mej. Jag är så rädd att jag ska förlora min bebis. :(
Det rör sej om min gp. Jag har suttit uppe med honom i flera timmar varje natt i flera veckor på grund av att min kille inte kan sova när han låter i buren och gnager galler. Jag själv är hemma om dagarna men min kille jobbar och behöver sin sömn, det förstår jag. På grund av störd sömn börjar mitt pryke svikta och jag blir mer och mer lättretlig. Men endå skulle jag fortsätta så här så länge det behövs. Vid minsta ljud från buren rusar jag upp för att tysta i rädsla att min kille ska vakna av det. Jag har blivit så paranoid att jag ligger och håller mig vaken även när Zambezi sover, om jag somnar och han piggnar till och börjar låta utan att jag vaknar. Visst min kille har inte sagt rätt ut att jag inte kan ha kvar honom, men han kommer med antydningar.
att det kanske e dags att börja bygga en ny bur för han tror inte att min håller så länge till. Det är bara färgen på gallret som lossnat, pinnarna e hela. Så det tror inte jag. Att han inte trivs i sin bur och att det e synd om råttan, den behöver springa på stooora ytor. Jag vet det! Nu börjar han att spela på mitt samvete, vilket inte är snällt.
Han har sagt att han inte bett mej att göra mig av med den, men att jag får komma på det själv. Det käns som han hänger jävligt löst just nu. Råttan altså… Han är min bebis, jag kan ju inte sälja min lilla älskling som alltid blir så glad av att se mej så han blir helt till sej och jag blir överöst av pussar.
Sov, lägg dig och sov. Och förklara för din kille hur otroligt taskigt det är av honom att guilttrippa dig… Förklara att Zambezi gott kan stanna även om han inte gör det… vänd på kakan så kanske han förstår hur överdjävligt han beter sig.
Tipsa honom om några finfina öronproppar, funkar dom på konsert så funkar dom när man ska sova, om han är rädd att inte vakna så kan han ju sova på mobilen och ha vibratorväckning…
Ge inte upp, och framför allt, sov en stund
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor
Jag är lite inne på ditt spår, jag planerar att åka till en vän men råttan och att vi ska va där ett tag, ryker han ryker jag. Att vi på något vis är ett paketpris.
tack för tipset med öronproppar, jag ska gå ner till affären och köpa mej några askar idag.
Åh jag vet hur det är! min pojkvänn klagar också ofta på dem.
saken är den att det är han som bor hos mig så egentligen ska han väl inte ha så mycket att säga till om.. men iallafall så gillar han inte när jag ska ha min tjej löst i ett rum när vi sitter där.. han tycker hon luktar piss (det gör hon inte, det är bara han som är överkänslig) så det blir väldigt jobbigt för jag vill ju ha henne med mig å inte bara låta henne springa själv i ett annat rum.
men han skall snart flytta så då blir det bättre!
han klagar också på att det är synd om råttorna att dom får sitta i bur.. det gör mig väldigt illa till mods. vad ska jag göra åt det då? dom kan ju heller inte få springa ute 24 timmar om dygnet i djurrummet. jag kan inte alltid hålla koll på dem där.
är mest för att han tycker att djur ska vara fria i naturen.. det tycker väl jag också men jag tycker ju om råttor så mycket.. deras sällskap osv.. känns som jag inte klarar mig utan dom hehe.
nu pratar jag mest om gpråttor. men tamråttor klarar jag mig heller inte ifrån ;P

Måste han vara i bur på natten då?
Har du inget gästrum,duschrum eller dyligt som han kan ha och leka i på nätterna då han inte verkar vilja sova
//Malin
Föder upp högkvalitetsråttor efter importer i varianterna Rex,Dumbo,Naken,Odd eyed,Downunder,Longhair,Satin och Manx.
men vaknar han av att han gnager eller kan ha bara inte somna om han gnager isf kan du ju sitta där tills han somnat din pojkvänn asså sen går dui och lägger dej =)
ja det e så jag har gjort, suttit med råttan tills han somnar så att jag kan lägga mej sen. Nu planerar jag att bygga ny bur. aen i trä, 150*150*60, kanske blir bättre så
okej :D
Hu, det där känns igen alltför väl… Fast här är det jag som inte får sova (iofs finns det ingen annan möjlighet heller, jag bor själv :P). Min grabb flyttar till Skansen imorrn, här fanns ingen annan lösning…
Du har inget annat rum du kan flytta honom till? Eller möjlighet att byta till terrarie?
"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

mitt tips är att ni flyttar isär. det kan göra vilket förhållande som helst gott. ditt och din pojkväns såväl som ditt och din råttas.
naje… vad jobbigt :-/
testat att lysa med ficklampa på honom när du ligger i sängen så fort han låter?. så gjorde jag med mina och de slutade.
Har man en toa utan en massa saker som han kan riva ner så är ju det annars ett ställe där han kan leva ut på nätterna utan att störa för mycket?
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Flytta råttburen till ett annat rum bara?
#4 din kille lät lite skitzofren.. *ler* han vill inte ha dem lösa i samma rum men tycker inte att de ska vara i buren?? *ler*
man vänjer sig vid oljuden.. jag hör dem inte längre. det är värre med min tillfälliga inneboende som plötsligt skriker svärord, flyger upp ur sängen och drämmer igen köksdörren (har en av råttorna i köket.. fast nu är karantänen slut men då har de andra fått sår, ska till vet i veckan och kolla upp det) det vaknar jag av!!!
Vi har pratat om det och jag ska flytta in honom i reptilrummet om två veckor när vi flyttat. Han har inget emot dom utan brukar knata in där när han e lös. han får springa i hela lägenheten om dagarna. Just nu kan vi inte stänga dörren till sovrummet i o med att katterna tycker att de måste sova där. De skriker utan för dörren tills de får komma in. Men i det nya rummet han ska va i så är dörren alltid stängd på nätterna. Pluss att det ligger så långt från sovrummet det bara går. Tills dess så får pojkvännen sova med öronproppar som jag köpt till honom idag=D
Att flytta till eget har jag ingen möjlighet till då jag inte har nån ekonomi just nu. Hoppade av skolan för ett par veckor sen. Så nu e jag lyxhustru.

jag vill inte låta elak, men din pojkvän låter som mitt ex. och det förhållandet slutade i katastrof! jag tycker inte att han beter sig på ett okej sätt när du känner som du gör. spelar ingen roll om han bara antyder saker. får det dig att känna dig tvingad till dessa saker som ger dig ångest är det inte schysst!
jag vill inte säga mer eftersom jag inte vet hur länge ni varit tillsammans eller hur ni har det, så jag lämnar det där. men ett råd:
om du skulle bli känd och någon skrev en artikel om dig, så skulle ditt liv se ut som en rak tidslinje där folk kom in och lämnade den. du levde ditt liv. det är inte meningen att linjen ska böja av när någon annan kommer in. de ska gå brevid varandra.
denna tanken slog mig när allt var riktigt illa

dubbel

okej, läste ditt sista inlägg där och inser att det kanske inte är så illa:)
lycka till!
För att svara på din fråga, kan tilläggas att vi varit tillsammans i 5 år nu i sommar.

kul! 5år är länge:) hur gick det inatt? bra med öronproppar?
kom på det att jag får ångest på natten av att höra vissa ljud från buren, men det är för att jag tror att de skadar sig och slåss och andra helt ogrundade saker. min pojkvän däremot tycker det är lugnande att höra deras pill.
Inatt behövdes det inte några öronproppar. Första gången på evigheter som han va tyst. Tänkte fråga här med, mer aktiv sida än gp hörnan. Hur tidigt kan man kastrera, han e lite över 3 mån nu och har sina kulor på plats.
#13 jo alltså jag har ju ett djurrum där djuren får springa. men jag vill ju gärna ha min tjej där jag är och jag är ju mest i ett annat rum.
jo men han säger att han inte tycker att nåt djur ska vara i bur egentligen. det är människans påhitt (vilket han har helt rätt i så jag får världens ångest ibland å vet inte vad jag skall göra) men försöker intyga mig själv om att mina djur har det bra och att dom får vara ute mycket med mig, och inte bara sitta inne i en bur.
#21 han har ju rätt på ett sätt.. men då kan man ju säga att när man ändå har den så är det mer naturligt för den att springa på ett större område, djurrummet räcker inte. *ler* nädå, det där ger sig nog när han blir lika kär i djuret han..
klart att alla djur från början rörde sig fritt, men efterosm människan valde at göra vissa djur tama så får vi stå vårt kast. och de har det säkert bättre hemma hos dig än hos många andra. mina har det bra här i alla fall. de skulle frysa ute..
Ja om man ser det så, medellivslängden på en katt som får va ute e 3-5 år medan en innekatt blir drygt 15. Det säger endel…
#22 jo det har du rätt i! fast jag har ett rätt stort djurrum. men de brukar få följa med mig runt om i hela huset så det är nog också lite intressant för dem hehe. på sommaren ska de få följa med ut.
jo mina råttor har det nog för bra haha! mina föräldrar tycker jag är knäpp som typ gör allt för mina råttor haha! men vadå om man skaffar djur så måste man se till att dom mår bra. varför skall man skaffa djur om man bara har dem i bur?

fixa en typ hemmabyggd bur ist :P hade en vanlig gallerbur innan och det lät som satan på natten imed att galler typ låter mkt mer . Sen fixade jag en hemmabyggd träbur och det låter inte alls lika mkt =)
jo jag har tänkt bygga en egen bur, men då undrar jag om han tänker vara kvar där. nån här som har erfarenhet av det?
mina gpråttor har bitit sönder plasten (botten) på deras bur så just nu har jag bara gallret stående på golvet.
det gick bra ett tag, tills de hade av två gallerpinnar också.. fan ta dem tänkte jag.. så jobbiga hehe. men men buren står nu så långt in mot väggen som den kan så de kan inte rymma från buren nu.
jag tänkte på det där med trä.. jag tror att dom lätt kan bita sig igenom det. det bästa är nog att ha nån form av stål/metal. iallafall som bottnen..
jag hade tänkt mej konstruktionen som ett terrarie ungefär fast med galler fram istället för skjutglas. En enkel trälåda med hyllor i.

Man vänjer sig ;) .
20 årig djurgalen moder*
Www.windsoropalm.weebly.com
Hur många månader tar de då :S

Jag och min kille lånade hem en GP igår..det är ända råttan jag tål, för jag fick lämna bort mina tamråttor pga påbörjan av allergi för ett år sen…så nu tog jag hem GP:n på prov och det funkar jätte bra. :) Jag tycker verkligen om honom och vi har börjat komma överens nu. Han är bara 8månader (trottsålder) och dessutom blev det ju ny miljö och nytt folk på en gång. Mej har han som sagt blivit snäll mot men nu kanske jag inte kan behålla honom för han hoppade på min kille två ggr igår..så nu är min pojkvän verkligen skit rädd för honom..jag vet inte hur jag ska lösa det här riktigt jag har sagt åt honom att ge råttan lite mer tid, han kom ju lixom till oss igår :/
#29: Jag levde med Anders som gallergnagare i 1 år och vande mig inte.
En gallergnagande GP låter MYCKET värre än tamråttor…
#31: Tvinga grabben din att handmata ;P Ffa hanar ska visst vara svårare än honor på att acceptera folk osv om jag inte minns fel nu. Men GP-råttor är som marsvin, vägen till en GP-råttas hjärta går genom magen :)
"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram