Lite råd.
Jag har lovat mina kusiner att passa deras marsvin (eller vad det var) i en vecka då de är i fjällen, och nu undrar jag om det finns några "restriktioner", eftersom jag har tänkt att ha dem i samma rum som mina råttor.
Är det något speciellt jag bör tänka på? Finns det överförbara sjukdomar mellan de två djurarterna? Bör jag kan dem i skilda rum?
Det gäller bara för en vecka, men jag vill vara på den säkra sidan så alla kreatur i hemmet mår bra :)

Det enda man ska tänka på är att dina söta snälla råttisar är farliga rovdjur som kan attackera marsvinen och käka upp dom. lol. Ok liiite överdrivet men var försiktig så inte råttorna kommer in i buren. Vad jag vet är både skabb, löss och loppor artbundet så det borde inte smitta mellan djuren…

Jag kommer ju defintivt inte ha dem ute ihop, jag undrade bara om det fanns typ sjukdomar och sådana saker.
Tror samma som du angående det med skbb och etc. att det är artbundet, men det är ändå skönt att få lite råd, så man känner sig mer säker i sina beslut 

Å marsvin äter INTE matrester 
"Förutom grönsaker da :P"

Ja, bra att veta. Dom lämnade precis skruttarna här, och det enda jag tänker på nu är att de har en fruktansvärt tom bur. Ett litet hus som bara en av dem får plats i. Vill inte dom ha lite mer som stimulerar, ni som vet?

#4 Marsvin é inte så petnoga me d där.. Ett hus som båda får plats i däremot brukar vara en höjdare då marsvin springer å gömmer sig vid fara.. Men när d gäller sysselsättning så nej, de bryr sej inte värst.. Däremot brukar de vilja springa ute lösa å é de tama så kommer de när man ropar..Också låter de oink oink..Jättesött :) Gurka älskar de oftas.. Och d där med c-vitamin i vatten é bara skit.. Ge dem vitkål varje dag istället.. Persilja brukar va gott med.. Men vitkål é liksom livsviktigt :)
#5 Inte vitkål varje dag. Det blir ju för enformigt. ;)
#4 Ge också andra c-vitaminrika grönsaker än persilja och vitkål, som grönkål, paprika och broccoli. Gurka kan du ge som godis ^^ Kom ihåg mängder av hö! 80% av deras kost består av det.
Och så ska de ha något att gnaga på förstås. Och… hmmm..
byt vatten varje dag ;) Men det tror jag faktiskt du vet :P
Marsvin vill hellre ha plats att springa på, än leksaker. Hur stor är buren? Om den är på ungefär 100x50 brukar det räcka med ett hus. Marsvin är inte lekfulla på samma sätt som råttor.
Råttor kan bli avundsjuka på marsvin och attackera etc. Du bör inte gosa med marsvinen i råttornas åsyn eller egentligen ens ha dem i samma rum.. :/ Det är iaf vad jag hört, men jag vet inte säkert.
Någon som har marsvin och råttor i samma rum här och vet hur det faktiskt är?
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

Råttorna kan få ohyra av marsvinens hö, så jag skulle haft dem i olika rum…

vad gulllig med marsvin :*
marsvin kan väl ha någon bakterie som inte är så lämplig att ha på råttor och så kan höet vara infekterat av ohyra som gärna lever på råttor, så jag skulle tvätta händerna och hålla grisarna från rådisarna… men jag är å andra sidan lite för försiktig
Råttorna på skolan har aldrig fått nåt problem.. dom står i samma rum som marsvinen, degusarna och andra gnagare som äter hö
/Karoline.
Håller med #10, på min skola har de också råttorna i samma rum som olika djur som har hö (inte burarna bredvid såklart då) och vad jag vet har de inte haft problem med ohyra (:
För övrigt tycker jag att marsvin verkar vara väldigt tråkiga djur… haha, springer och piper bara typ (; Men det kanske är fel? 
xO Smått förolämpad här…
Vadå?! AV MEJ?! : O
Kan jag väl aldrig tänka mej (A) haha

Min kanin och råttorna bor i samma rum, kaninen springer runder runt burarna och hö kommer lite varstans. Råttorna fick skabb i höstas och jag hade inte haft ute dom. Tror att råttorna fått det från höet, då de klättrade upp på kaninens bur (innan när han hade det) och käkade på hans hö.

#6 Jo, VARJE dag istället för folk som har c-vitamin i vattnet som ändå inte funkar ngt vidare.. Man ger några blad så de får i sig dagsbehovet av c-vit bara..
Grönkål, broccoli, paprika och persilja har mkt högre c-vitamins värde. Se den här sidan: http://www.humlansmarsvin.se/marsvin/skotsel/foder/naringstabell.html
Och nej, c-vitamin i vattnet behöver man inte, det stämmer. Men jag menar bara att man kan ha andra grönsaker också ;) Att man inte ska ha samma hela tiden, det blir ju tråkigt. Varierad kost är alltid det bästa.

Klart man kan variera med andra grönsaker med utöver vitkål men står fortfarande för vitkål varje dag