Råttor iFokus

Råttor

Etikettgenetik-utseende
Läst 589 ggr
jimmzz
0

ovanligt??

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

jag hade en kull med råttbebisar förut jag fick 5 st.. alla fick samma teckning som sin mamma.. är det vanligt tror ni för pappan till dom var ju grå men ingen fick något gråt i sig alls…

jimmzz
0

det är den till vänster jag menar den svart vita

[Driva]
0

Det har att göra med recessiva och domninanta anlag…
Vissa anlag måste man ha dubbel uppsättning av för att de ska slå igenom…

jimmzz
0

ja men det är ju ganska konstigt att alla såg likadana ut.. jag ser ju inte skillnaden på dom nästan, om jag inte kollar noga

Mischa
0

Att avla är inte som att blanda färg, vet man heller inte vad som finns bakom föräldrarna är det dessutom ganska omöjligt att förutspå något.

Så nej, det är inte konstigt eller ovanligt.

≧◔◡◔≦

Girlie
0

Dessutom ser pappan ut att vara Black Roan (alltså är han också svart) vilket gör det ganska logiskt att ungarna blev svarta. =)

jimmzz
0

nej PAPPAN ÄR INTE SVART han är grå

KickanW
0

#6: Roan är en gen som bleker råttan när den bli äldre. Pappan är antagligen black roan, alltså en blekt svart. Så han var nog lika svart som bebisarna när han var liten.

(Man behöver inte skriva med caps lock för att folk ska förstå)

Girlie
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#6: Precis som Kickan säger är Roan en gen som bleker färgen. Genetiskt sett är han svart även om han blivit grå/gråare.

Ayla var svart när hon var liten.

KAGE
0

Den andra är ju black hooded?

/Karoline.

Girlie
0

#9: Jag antog att det var teckninen han menade som bebisarna fick? Men jag kan ha missuppfattat.

Till trådskaparen, har du bilder på mamman och pappan?

jimmzz
0

#10 maman ser utt som ungarna och pappan ser ut som bilden du la in

Girlie
0

Då är även pappan mest troligt genetiskt svart och därför blev också alla ungar svarta. :)