otillagad mat?
Hur är det igentligen med det?? Jag brukar bara ge våra råttor sånt som jag själv skulle kunna tänkas äta. Skulle aldrig på frågan få för mig att äta mat som inte är tillagad. Men kan råttor äta de? Samma sak gäller pasta. Kan dom äta de okokt? Sväller de inta upp imagen då?
jag brukar blanda ihop ett lätt söndervispat ägg med smulade havregryn, lite sylt och en matsked grädde. mkt uppskattat.
ostekt blodpudding brukar mina oxå få för de tycker bättre om det än när jag försökt steka det åt dem..
/Gia-Bokfrossa
http://bokfrossa.wordpress.com/
Man kan ge tex okokt pasta, men kanske inte i mängder. En del blandar okokt pasta i torrfodret.
JAG GER MINA RÅTTOR NÄSTAN VAD SOM HELST,
UTOM HUNDKEX OCH HAVRE DET SVÄLLER DOM AV
Kan råttor verkligen äta blodpudding? Jag har fått rådet att inte ge mina små något med lever i eftersom det innehåller mycket järn (alldeles för mycket för råttorna) och det måste väl gälla detsamma med blodpudding?
Fotograf, styrman, råttmor och illustratör
Portfolio på Flickr
Havregryn ingår allt som oftast i råttornas Torrfoder. De äter sällan så mycket på en gång att det sväller skadligt mycket. Okokt pasta blir också ordentligt söndergnagd innan den hamnar i magen. Mina flickor får dessutom hundfoder (torra minidoggy) i sitt foder och jag har aldrig märkt av några problem.
Bönor och sådant ska kokas. Kyckling och fläskkött måste tillagas. Livsmedel som kan tänkas innehålla skadliga bakterier och annat ska alltid upphettas till hundra grader.
//frida
Hårdkoka upp ett par ägg ge dom gulan av ägget de gillar dom.

jag brukar koka ägg, sen skalar jag dom och lägger in i buren..dom värkligen älskar det!, blir nästan slagsmål i buren så..bäst att man lägger in 2-3 
#8 Du behöver inte skala äggen du ger dem. Äggskal är bra för dem, och det ger även lite pillrig sysselsättning :)
Tråkigt bara med massa ägg skal buren
/Gia-Bokfrossa
http://bokfrossa.wordpress.com/

Mina råttor får samma mat som jag äter + att dom alltid har tillgång till Torrfoder !

#12 Samma här! Tycks funka jättebra. Glada och pigga råttor med fin och blank päls.
Jag undrar fortfarande om färska rödbetor, kan man ge råttorna det eller ska dom kokas?
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

Jag ger inte heller mina otilagad mat.