Råttor iFokus

Råttor

Etikettoff-topic
Läst 720 ggr
KAGE
0

Skolråttor

Snart ska råtthonan få kull.. Eller har redan fått (måste springa och kolla).
Båda är zooråttor. Hanen är ungefär.. 3 månader. Honan är ungefär.. 11 månader.
Yeah greatness<3 -_-
sa emot och allt men icke. Duktiga läraren trodde dessutom att de är "vanliga hooded", men egentligen är båda HELT UPPENBART roan. :''p
Yeez har gråtit över detta. Fan tragisk shithell. Ser hur ungarna och föräldrarnas framtid bara.. EEYYTWWI-KRASCHHH!
Dålig mat får dom också. Wtf gör man..

/Karoline.

KAGE
0

Nej, inga ungar än iaf.. hon var inte spec tjock heller.
Gav dom lite sallad och russin. Uä måste fixa en lapp där det står att dom ska ha mer mat..
Kollade i kylen och förpackningen med keso var MEGAmöglig. T_____T'

Kan ni typ säga de allra viktigaste sakerna som jag kan försöka fixa?

/Karoline.

Absinthe
0

Maten är ju fruktansvärt viktig, ägg, massa olika grönsaker, barnmat i olika fomrer, hälla lite kallpressad olivolja på maten och gärna lite välling med rått ägg i eller så. Kyckling, fisk. Är ju rätt lätt om man köper kycklingköttbullar som finns, även vanliga köttbullar går självklart bra (jag är bara lite försiktig med att ge för mycket gris och nöt till mina), finns ju även fiskbullar, dock föredrar mina ungsbakad torskfilé va, men kan ju alltid prova om hon gillar det. Bomaterial är väl bra också, papper fleece och sånt, gärna mycket då de gillar att boa redigt. Men se iaf till att hon får mycket mat och lugn och ro.

Vet inte mer som jag skulle kunna tipsa om vet inte vad du vet och inte vet.. =/

Absinthe
0

Hmm, tycker det är tragisk som f*-*n att folk gör sånna parningar! *frustrerad*  =(

Och dessutom inte får tillräckligt med mat.. Skäll mer på dem!

KAGE
0

Lugn och ro kan inte jag se till alls, eftersom råttorna bor på sklan liks.. men det brukar inte vara så mycket folk hos dem.. får sätta upp en lapp på buren sen att lämna honan och ungarna i fred i början.

Det med maten..
jag kan ju erbjuda mig att köpa barnmat och ta välling från mig hemmifrån! :D
Ägg, köttbullar och fisk kommer jag inte kunna fixa iaf =/ om jag inte börjar ta med mig värsta matlådorna varje dag.. (kommer inte funka, tar knappt med mat till mig själv..)

Toapapper kan jag lägga in i buren sen.. ^^ tror dom ska byta för den som dom har nu är för glest i gallren för ungar..

Mjo borde skälla massor.. försökte en gång men jag höll på att börja gråta och var tvungen att gå iväg.. >< har klagat till en annan lärare också men mh..
En viktig grej för mig är ju att jag har mina betyg att tänka på också.. vill inte vara för jobbig/käftig/jag-vet-bäst .__ .'

/Karoline.

Absinthe
0

Nej det är väl så, lärare gillar inte att få sig en läxa..

Försök iaf få med någon mat till henne åtminstone, så att hon kan ge sina bebisar mat sen, dåligt med mat ger dåligt med mjölk till bebisarna och de kanske dör pga att mamman inte får sin mat. Köp lite barnmat om du kan som de kan ge henne och välling också, om du kan köp kallpressad olivolja också som de häller i vällingen.

Stackars råtta, ska behöva föda ungar åt dem och det värsta är inte få någon bra mat!? *ursinnig* Gör läraren på smällen och lås in läraren i en bur och bara få vatten och müssli ska vi se hur bra den personen mår sen. *muttrar*

Bullerbytjejen
1

ta me matrester hemifrån då så gott du kan, sånt som ni tänker slänga eller så?

KAGE
0

Undra om jag kan be om pengar för att köpa mat åt dem.. :oo hoppas! Kan bli Föreste Råttskötare :'d synd att inget kommer synas på betyget. Whie. Skulle vilja ha MVG i praktisk smådjurskötsel.. har VG nu iaf. Anyhow.

De fåår ju mat, men äter upp det väldigt fort/gömmer det. Jämför jag med mina råttor hemma så tar det forever för dom att äta upp deras färskmat, och torrmat har dem alltid tillgång till.
De skolråttorna får nu är fårpellets, grön paprika, sallad, äpple, keso, knäckebröd, kattmat, osötade cornflakes (minimalt), gurka, rå potatis, morötter.. ungefär.
MEN de får det inte på ett varierat sätt osv.. finns det så finns det. Ibland ligger det bara lite morötter och potatis i kylen i 1 vecka eller mer.

/Karoline.

KAGE
0

Btw.. är det nån som är intresserad att ta hand om en/flera ungar sen när dom är födda & klara?
Kostar säkert jättelite.
Vore inte så lyckat om skolan behöll allihopa tror jag..
Jag kan frakta till Härnösand, Sundsvall & Kramfors.

/Karoline.

Stephanie
0

Själva skolan borde få IG i praktisk smådjursskötsel… USCH säger jag bara!!

Inte usch på TS alltså Räcka ut tungan

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

KAGE
0

Frågade läraren om jag fick ta med välling och barnmat.. och det fick jag gladeligen :3
Så jag ska handla det idag & ta med imorrn ^^

Ang det där med oljan som #5 sa, är det nödvändigt? De får redan vetegroddsolja varje dag..

/Karoline.

Magda
0

#10 att stoppa i rå äggula i vällingen är jättebra.. (ni har inte möjligen höns på skolan som du kan sno ägg från?)

KAGE
0

Okay :o
(nope, har dock massa duvor som lägger ägg hela tiden. wöhöö)

/Karoline.

LeTigre
0

duvägg borde väl funka lika bra som hönsägg iofs :P

dorkey
0

Kage, jag kan nog ta hand om några ungar om det skulle behövas, jag har ju extra burar liksom. Är de när de är leveransklara?

ska vi ta det på msn?

KAGE
0

Okay :3
Jag vet inte.. ingen aning faktiskt

Jåh

/Karoline.

Tezz
0

Vad går du på för skola då när ni sysslar med praktisk djurskötsel ?  om man ska få betyg  i det ämnet så tycker iaf jag att lärarna borde veta mer om djuren som de ska lära er om.. *putt*

KAGE
0

Naturbruksgymnasium, d'oh
Yez indeed. Fast de vet ju det mesta, men handlar inte efter det

/Karoline.

LeTigre
0

Det är väl en fråga om att veta lite om många områden snarare än att vara expert på ett (typ råttor). Men helt otroligt att de slarvar så med maten till en dräktig hona - oavsett djurart!! Fy!

KAGE
0

#18: Exakt.
Mjo :l dom får säkert mer.. jag vet inte riktigt för det är ettorna som matar/städar hos djuren här (jag är en tvåa~)
Meeen sen har jag ju lite makt också *hööh* tog hit välling idag som jag ska sätta upp en lapp om osv ^^

/Karoline.

KAGE
0

En halvkul grej med föräldrarna är att båda har ganska så väldigt lång päls!
Hoppas dom inte är släkt på nåt sätt :x

/Karoline.

Tezz
0

#17 naturbruksgymnasium hade jag nog kunnat gissa.. men vilken ? .. Då du bor i H-sand och jag har tänkt söka till nått naturbruk någonstanns så är jag lite nyfiken…

KAGE
0

Nordvikskolan~

/Karoline.

Tezz
0

OKie…

Mischa
0

typiskt naturbruksgymnasium, såväl lärare som elever som experimenterar med parningar hita och ditan utan nån direkt kunskap….

≧◔◡◔≦