Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 337 ggr
Marrefarre
0

Hemma igen!

Jag skulle ju göra mig av med mina älsklingar p.g.a Lumpen. Dock blev det inte så…Tröttnade..så jag hoppade av..

Har varit hemma i en vecka och fick hem en bebis..Ser nu efter en dag att hon blöder där bak..Hon är fem veckor..Kan det vara att hon är så stressad av de nya ¨råttorna eller det är äggstockinflammation?

Plus att jag såg att hon hade ett sår på sidan. Hon hoppas mycket på de äldre så de försöker ju sätta henne på plats men nu är hon skadad…Hur ska jag introducera henne så hon kommer in i flocken? Nu sitter hon i transportburen och får därför vara med miga hela tiden..Men har ni någon bra ide? Och hur ska jag tvätta såret som hon har fått? Eller hon sköter det själv? Tack på förhand!

KAGE
0

Ha henne i en bur brevid den andra buren?

/Karoline.

Marrefarre
0

Okej..men problemet den lilla buren som jag hade innan hade de helt förstört så den fick jag slänga..har bvara min transportbur… :( Behöver verkligen hjälp..Vill ju att hon ska triovas med dem..

Bullerbytjejen
0

se om hennes sår först så det blir läkt, sen kan du ju sätta ihop dom utanför buren så dom får lära känna varandra utanför först lite :) ha dom ute så mycket du kan ihop när du är hemma. sen kan du göra ren buren, möblera om där lite å så innan du sätter ihop dom igen :)

Marrefarre
0

okej..men är det lungt att hon sitter i den lilla transportburen..hon är med mig mycket men det känns så oerhört taskigt…Plus hur ska jag rengöra såret eller hon sköter det själv?

KAGE
0

Ta vatten att göra rent med.. eller sånt desinfektion man kan ha i sår.

Och som sagt: ha alla utanför buren tillsammans på tex sängen, i badrummet eller nåt

/Karoline.

Marrefarre
0

Vetrinären visste inte vad blodet fårn där bak är för något…I och med att hon är pigg och äter och det bara kommer lite s kunde hon inte ge mig något svar…Vet inte vad jag ska göra..

Ninja
0

Kolla så att hon inte har något sår "där bak" också, det händer att råttor biter varandra där vid introduktioner. Annars, om blodet kommer från urinröret eller vaginan så är det troligen någon inflammation eller infektion, och det kräver antibiotika.

Det har diskuterats massor om livmoderinflammation här på forumet. Sök på "livmoderinflammation" så hittar du en hel del om det.

Daydreams
0

Erikslust veterinärklinik, Anita Liedeman Tel: 040-91 20 77

Marrefarre
0

jag såg att blod har liksom torkat runt kisshålet och jag kan ju inte se kiss i hennes urin…De är ganska elaka mot henne. Har ju bara en bur, då den andra gick helt isönder..hon sitter för tillfället i transportburen och det känns enormt elakt…Har försökt att ha dem ute tillsammans och då går det hur bra som helst..har städat ehla buren och byggt om den men de fortsätter att jaga henne som tusan…De nosar ju på varandra när de är i skillda burar…Men hon kan ju inte sitta i den lila buren hur länge som helst…Har henne ute så fort jag är hemma…Men ändå