Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 2345 ggr
meledil
0

Nagellack?

Vet inte om jag valt rätt grupp att skriva i men och det är säkert en dum fråga men i alla fall.

Jag är en glad och stolt råttägare till två hanar numera, det var väldigt länge sedan jag hade råttor och har under den tiden utvecklat en annan hobby.  Jag är jätteintresserad av att göra mina och andras naglar fina, vilket innebär att jag tycker det är kul att ha nagellack och andra dekorationer på mina naglar.

Nu när jag har råttor har jag inte vågat måla naglarna, är nagellack farligt för dem? dom brukar ju smaka på mina naglar emellanåt. Är det en hobby jag måste ge upp nu, eller kan man lära råttorna att inte bita på mina naglar helt enkelt?

Tacksam för svar!

Bullerbytjejen
0

jag tro inte det, väldigt många som lägger upp bebisbilder här på sina kullar ser man har nagellack iaf på sina naglar, så så farligt kan det nog itne vara tror jag :-P Man får väl ta bort händerna dom dom gnager sönder naglarna lixom, mina brukar med smaka på mina naglar, men inte så dom äter upp dom bara känner lite grann med tänderna.

Absinthe
0

Nae det tycker jag inte, du får helt enkelt vänja dem vid att inte tugga på dina naglar.. Visa att de får inte smaka på dina naglar.. även om jag tror att de inte kommer äta upp dina naglar men för att de inte ska få i sig nåt giftigt så bör du nog se till att de låter bli dina naglar. =)
Tror det är lite som med piercingar, ska man ta ut sina piercingar för att råttorna drar i dem? Njae, bättre att få dem att sluta med det.. =)

Plus att när du målar naglarna behöver inte råttorna vara med i den skarpa doften så att säga som blir utav nagellack och remover och sånt. =)

KAGE
0

Dom kommer knappast tycka att nagellacket smakar gott. o.0 sure smakar kanske.. men inte mer + säg åt dom att dom inte får göra nåt sånt!

/Karoline.

meledil
0

Nej, råttorna brukar ju också bara smaka på mina naglar, aldrig gnaga sönder liksom. men man vill ju vara säker utifall att det skulle vara något.  självklart ska de inte vara i närheten när man målar eller tar bort nagellack. Det känns ju bra att veta att andra också har nagellack fast de har råttor :)

Tack så mycket för de snabba svaren!

KAGE
0

Kan du äta lite nagellack så kan dom! :D

/Karoline.

TopCat
0

Hej Meledil :)

Jag kan ju säga den kemiska biten eftersom jag är kemist ;)

I nagellacker finns cellulosanitrat som man ofta löser upp med hjälp av något lösningsmedel, och självklart en med något färgpigment.

Nagellacker är ju anpassad efter att vi ska kunna bita på naglarna lite :P men annars det ända "farliga" i nagellack är (tror det heter bomullskrut) en framställning mellan svavel och salpetersyra.. och det är ganska obrukbart efter det stelnat.

(har gått i skolan med en framtida makeup-artist så jag kan tyvärr mycket om såntdär) :P

TopCat
0

Oj jäklar vad många svar du fick snabbt.. :P 5 svar medan jag skrev :D

meledil
0

haha, javisst, här får man svar på tal minnsan.

Tack så mycket TopCat för den kemiska aspekten av frågan.!