Aktiveringstips
Att krångla till det för råttorna när det är dags för godmat är något jag alltid försöker göra. Är det riktigt gott så vet jag att de kommer göra allt för att få tag i maten också, då kan man lika gärna passa på att låta dom jobba lite också!
Jag tog nyss ett kokt och skalat ägg och tryckte inte det i en salladsboll. Populärt och det blir inte så enkelt för dom!
Nåt annat man kan göra är att dela en majskolv och lägga in i salladsbollen. Eller trä upp en majskolv på en ståltråd. Riktigt gott och heeelt oemotståndligt!
Haha, vilken elak matte jag är.
Har ni några knep för att få råttorna att jobba lite? Dela gärna med er!

Hej….kanske är en dum fråga men vad är en salladsboll??
*hihi*
Ja, ett annat tips är att lägga in ett oskalat kokt ägg.
Men många råttor är antingen lite lata eller bara bekväma och litar på att matte/husse fixar det mesta och ger upp efter att ha försökt gnaga upp ägget.
Men om du lägger upp ägget på den högsta hyllan i buren så lär den snart få sig en liten spricka som råttorna kan glädja sig åt på burbotten 

Oskalat ägg är en rolig sak , mina blev totalt galna och så fick dom jobba.

hUR MYCKET UNGEFÄR KOSTAR EN SALLADSBOLL?
#5 Måste du skriva med stora bokstäver? på internet språk så skriker du.
Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.
I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.
Smile to the world, than the world smiles to you
hon kanske råkade skicka utan att se att hon skrivit med caps =)

#5: Min kostade 39:-.

Haha, jag skrattade faktist åt det där med stora bokstäver =P Och sen 6:ans & 7:ans inlägg efter det =P
Lättroad
#7 precis, kan tänka mig att caps lock var nedtryckt.. Hon verkar ju ha tryckt på shift vid första bokstaven, och då blir det ju gemener. (små bokstäver)
#10 hehe precis :D
vart kan man köpa en sån där salladsboll då?? såg inte om någon skrivit det redan.
Jag har sett salladsbollar i varje djuraffär jag har varit in i. :)

lol, jag har många gånger undrat varför ni stoppar i matgrejer i ett sallads huvud (vilket var vad jag trodde ni menade med salladsboll)
tur att det kom en bild…
Hihi, mina tjejer har inte orkat gnaga sig igenom skalet på en kiwi!
det är väl inte bra för råttor att äta skalet på kiwi?
#15 Jag kanske utsätter mina råttor för livsfara, men jag brukar inte kinka så mycket med skal hit och dit. De äter dem helt enkelt inte, och jag tror inte det lilla de får i sig av misstag gör något. (De äter ju inte ens gurkskal.)
Men jag visste inte det där med kiwiskal, det är bra att veta allra minst! Nu kan jag ha koll på om de äter det eller inte. Tack!
Det enda jag vet att man ska vara försiktig med är avokado (skal och kärna är rätt giftigt… köttet är nyttigt!) och bananskal (rejält besprutat). Ev. tomatskal också…

Mvh Stephanie 

avokado är inte nyttigt för något djur, inte heller köttet ? . .
#16 okej nej man kanske inte behöver vara så kinkig med allting.
är bara nånting jag hört som inte ska vara bra för dom. men om dom inte äter det så är det ju bra.
#18 avokado är väl jättenyttigt? köttet alltså. de andra är giftigt.

Lollo86 - okej :) Då vet jag. Har alltid trott att inget djur ska äta avokado.
jag har aldrig hört att det ska vara någon fara med bara frukten på avokados.
eller har jag fel?
#20 vart har du hört att man inte ska ge dom det?

Man ska inte ge avokado till varken marsvin eller hamstrar iaf eftersom att de inte klarar av avokadon då levern kan paja. Vi människor kan bryta ned de gifter som finns i avokadon men inte hamstrar och marsvin.

Dom undervisar oss det i skolan. Det är väldigt många djur som inte ska ha avokado, trodde råttor ingick bland dom men tydligen inte :) Inte bara hamstrar & marsvin. tex Fåglar dör av avokado.
aha det var som sjutton! mina råttor älskar avokado över allt annat verkar det som. dom bara flyger på det som att det är den enda maten dom fått på länge :D samma med min gpråtta han anföll den nästan :D fick passa fingrarna bra där haha
#24 va söt :D
*viftar med varningsflagg* av erfarenhet vet jag att avokadodiskussionen kan dra ut i superevighet, och det är ju lite off topic här… 

kan man ge råttor banan (skalad såklart*)??? kan man ge dom nektarin och persika osså??

#27: Ja man kan ge råttor banan, vissa råttor är tokiga i det (dock inte mina)
. Nektarin och persika går också bra bara man tar bort kärnan först.

Man ska aldrig ge fåglar avokado, dom dör utav det! men med råttor vet jag inte hur det är.
Avocado är inte giftigt för råttor. Se till att inte ge skal eller kärna så är det ingen fara. Jag vet flertalet andra som ger sina råttor avocado, däribland jag själv. Fåglar kan inte äta avocado, nej. Råttor är dock inte fåglar.. Man ska inte jämföra olika arter för mycket. :)
gah, vad bra att veta, om fåglar… lider de när de dör avocado-döden? om de dör snabbt och smärtfritt är det ju värsta avlivningsvätskan för fåglar!!! och RECEPTFRITT!!!

obs! svart humor!

#30 Jag jämför inte, haha, vill bara komma med lite "onödig"information
#31 Testa??

_Obs! Lika svart humor här!
_
#5 Min kostade runt 40 : )
28# min råtta är totalgalen i bananer

Fy vad ni ljuger… tänkte jag skulle avliva våran papegoja för han lät så mycket så jag gav han avokado…
Men han dog inte, han överlevde minsann….
skämt åsido.. han fick avokado, inte för att jag skulle avliva honom utan för att han gillade det… och som sagt avokado döden är inget jag rekomenderar som djurvänlig avlivning… det gååår mycket låååångsaaamt.. flera år faktiskt… då är det nog bättre att kasta en omogen avokado i huvudet på dem….
det krävs ganska mycket avokado för att dem ska dö.

för att återgå till ämnet så brukar jag trä köttbullar och sallad på fiskelina och sätta upp så dem får anstränga sig lite….
eller gräva ner nötter i jordfyllda skokartonger… hehe
36#Jag vet inte om alla har det men här hemma har vi lök i våra köttbullar och det är väll inte så bar för råttor eller är det bara rå lök??

Är det mina råttor som är dumma men de kan inte skalla ett ägg jag får alltid banka lite i det :;)

ursäkta mig men .. jag har väldigt mkt erfarenhet av fåglar "skryt". Och det är så att mindre fåglar som typ parakiter och sånna de har väldigt svårt att bryta ner avokado och kan också vara farligt på andra sätt. Men större fåglar som papegojor har mkt lättare för det. Att jämföra en lite fågel med en stor är som att jämföra en människa med en babian. (mkt lika men skenet kan bedra)
#37 Du får väl strunta i löken en omgång och göra lite råttvänliga köttbullar. mina råttor har det mycket förspänt på det sättet, jag tycker inte om lök, tål inte starka kryddor, tomater eller laktos så allt jag äter kan de äta..
men så springer de mycket så de inte blir så runda oxå. Vi tycker om mat jag och mina töser.
Har oxå en salladsboll som jag stopar ner hembakt bröd med morötter och elände i. Poppis!!! Tagit ett tips som nåon annan skrev in en gång och äter pringels ibland så tar jag burken och lägger i mat i den och sätter på locket. De fattade ganska snabbt hur man fick upp det så nu är inte det en utmaning längre. Toarullar som jag vilker i båda ändarna. till sommaren när det blir varmare ska jag börja frysa in mat i iskuber, nu är det nog ingen höjdare. lägger maten på burtaket när buren är öppen så de måste klättra upp och hämta ner den. Lägger mat på burtaket när buren är stängd så de måste klättra upp och försöka hämta in den genom gallret.
men det med köttbullar och sånt på tråd var smart.. försökte med poppkorn en gång men det var hopplöst att få fast utan att de smulades sönder och när jag väl fått på ett 20-tal på tråden drog de ner den på två röda och gömde alla popkorn.. så där var över 40 min jobb borta.. *ler*

Man kan ta en toarulle med papper kvar och trycka in godbitar i pappret, så får de slita och gräva för att komma åt :)
mina måste sitta ner o visa vacker tass innan de får maten… hehe
Vänligen
Sofia
Medarbetare på brukshundar
Sitta? Som en hun d och sträcka fram tassen?? Coolt Har du ingen bild?
#43, Jag dummade mig ;) däremot kan de komma när jag ropar på dem. :)
Vänligen
Sofia
Medarbetare på brukshundar

Emballage tex. små pappaskar, äggkartonger och liknande är kul.
Gör några småhål (mest för att råttorna snabbt ska känna den goda doften från innehållet) och stoppa in massor av yoghurtdroppar eller annat gott, tejpa igen stora öppningen och lägg in i buren.
Vissa lata får inte så mycket aktivitet, fast de får inte belöning heller.
Min dumbotös är en liten kampråtta och ger sig inte!
(fast hon kampar med disktrasan också när jag städar buren..)