Småväxt råtta- Vilka problem?
Jag var på fest igår hos en som hade de råttor. De var väldigt framåt, trevliga och faktiskt rätt lugna individer. Men tyckte de var små, hanarna var mindre i storlek än min Sizzla som är 300g och honorna ännu mindre. Tydligen kom honorna från en kull som de haft. Mamman var avlivad eftersom hon efter kullen blev aggressiv.
De berättade att det fanns en till hona ur den här kullen(f.ö en kull på 17 ungar!) som bodde i ett annant hem, ensam. Hon hade helt plötsligt blivit bortskuffad av de andra två syskonen. De berättade att hon var väldigt liten! Alltså, en hona på 8 månader som enligt henne var runt dentimetern lång!
Hur klarar sig en sån liten råtta? Kommer den att få men och vilka typer av problem kan dyka upp hos en sådan individ förutom beteendeproblem?
Älskar mina stora små vänner..

Menar du inte decimeter lång?

Haha, jo, ursäkta! Har ändrat nu..

Tyckte det var lite lite med en centimeter.
Jag hade en råtta som inte växte, en hane, han stannade på lite över 200g om jag minns rätt och han satt alltid för sig själv i flocken och han var inte så aktiv heller. Jag valde att avliva honom eftersom han såg inte ut att vara en lycklig råtta och han var 9 månader och vägde lite över 200g, vilket jag kände inte var en frisk råtta.
Lén var ju en snäll råtta och jättepussig och så, men han hade totalt stannat i växten, var väldigt slank, fastän han åt som en häst och allt. Till sist kändes det inte snällt att hålla honom vid liv när det blev så, så han fick somna in. Tyckte inte att han hade ett fullvärdigt liv att alltid vara utanför och inte vara normalstor alls, plus att han var inte en glad råtta i sig, även om han var snäll och pussglad. Vad jag vet ska de ha fått en "dvärg" i en av sina kullar också denna uppfödaren och fortsätter ändå avla på samma linje, och det visste jag först när jag fått hem min råtta. Vet inte om det är ett samband, tror inte det är äkta dvärg de fått utan de är mer en defekt hos deras råttor att de inte växer.
Lén hade inget liv i sina ögon till sist iaf och mådde inte bra så jag valde att ta bort honom. Det är iaf den erfarenheten jag har av en råtta som inte växer normalt och är utanför i flocken..

Nej, jag tänker i samma banor. Det bekymrar mig att hon är så hemskt liten..
Kan de få fysiska men pga storleken?

Vad jag läst om skulle äkta dvärg få mindre med tumörer och sånt.. minns nu inte vart jag läste det så har ingen källa. Dock tycker jag att man inte kan säga det då dvärg nog är ganska nytt och vad grundar man resultatet på, jo på de dvärg som finns men det finns ju inte lika många som vanliga tamråttor och kan ju knappast vara så stor skillnad i skala till de normala råttorna. *tror, vet inte*
En råtta som är liten har kanske inte lika stort upptag på näring, kan ligga som fel där, därav att de inte växer som de ska. I Léns fall så var nåt fel från födseln tror jag, jag valde att avliva honom och vissa tyckte att jag skulle skicka på obduktion men känsligt så ville jag inte skicka honom vidare för att bli karvad i, annars hade man kanske fått bättre svar på vad det kunde vara. Så ångrar lite nu att jag inte skickade iväg honom.
Jag har ingen fakta för det jag säger men det är mest antagnade, att om de har extremt dåligt näringsupptag kanske det även kan hämma utvecklingen av hjärnan, att de blir sena så att säga.. så någon som kan mer om detta borde kunna säga allt med länkar av fakta och så då jag inte har några sådana, men för mig känns det som att det kunde vara så att de blir underutvecklade mentalt och fysisk om kroppen inte kan ta upp näring ordentligt..

Jag har en hona som är liten i växten. Väldigt proportionerlig men flera centimeter kortare än sin syster. Dock fungerar hon hur bra som helst i flock, är glad och busig och väldigt social. Så det måste nog inte vara problematiskt bara för att dom är småväxta.

Nej, okej..
Man kan ju tänka sig att det lätt blir hjärnskador och därmed flockproblem. Kan tänka mig att de har kortare livstid också. Nu vet jag ju inte vid vilken tidpunkt man särat på dem, det kan ju vara en pubertetsgrej också.
Ja, ni har kanske förstått att jag blivit tillfrågad att ta hand om henne. Eftersom de bor så nära så skulle jag kunna prova, så att säga, och få låmna henne åter om det inte går.
Jag har fått nån "ska rädda alla ensamma möss och råttor"-feber. De ville omplacera de två andra honorna som bodde ihop också men de kan de gott få behålla. Det syndes att de var glada och välmående råttor som egentligen inte var i behov av att flytta utan där handlade det mest om ägarna.

Samtidigt är ju frågan om jag ska utsätta mina stackars barberare för stressen med en kanske inte fullt flockfunktionell råtta..

DD, jag sa inte att alla småväxta råttor behöver ha nåt fel, man ser ju på en råtta om det är nåt som är fel. ^^,
Jag såg ju på tex Lén att han inte mådde bra alls.. =) Men sen kan en råtta vara liten utan att det är nåt som är fel, gener kommer igen senare ju, det som är fiffigt.
Vad det gäller att du ska ta hand om henne Terato, så jag förstår att du vill prova, jag är likadan, vill verkligen ta hand om djur som jag vet att jag kanske kan ge ett bättre liv, men om du har en lättstressad redan hemma så ta det försiktigt. Och om hon nu är en liten råtta så är det ju inte ens säkert att det är nåt fel på henne, man märker snabbt om nåt är fel på råttan iaf om man är råttvan.. =) Bara det går på en lång tid som råttan blir introducerad till din flock så tror jag att din barberande råtta nog ska kunna ta det ganska bra.. =)

Båda två är barberare tyvärr och har redan fått genomgå en flytt från sin förra ägare. Det blev förstås värre efter flytten så det är därför jag är lite motig.
Sen det att den här honan redan visat sig ha problem i sin flock är ju ett orosmoment.
Men jag gillar inte att hon ska sitta ensam hos någon som faktiskt inte ens är intresserad av att ha henne. En ensam råtta förtjänar ju väldigt mycket uppmärksamhet.
Hur som haver så tänker jag i alla fall åka dit och titta på henne. Om hon ser undernärd ut, har andra problem eller verkar nervös så kanske jag i alla fall kan råda dem att avliva. Det känns som att det blev mitt ansvar nu när de berättade för mig. Jag vet ju liksom om det nu.

Absinthe; Mitt svar innebar inte att ditt var fel. Jag delade bara med mig av min erfarenhet till Terato.
Småväxta råttor kan vara små pga ej storlekskontrollerad/selekterad avel, dålig/bristfällig utfodring, för lite och näringsfattig mjölk av modern samt organdefekter.

Råttor kan väl som människor ha olika storlek oavs. anledning? Dom är väl inte stöpta i samma form? Men dom bör väl hålla någorlunda samma storlek iaf om dom kommer ifrån samma kull.
Här kan man läsa om dvärgråttorna
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

Jag skulle tro att det både handlar om att det är små djur i aveln och undernäring.
Hon berättade för mig att den här tjejen bara var skinn och ben när den var liten men att hon tog igen sig. Vad jag förstod var hon nu normalgödd men alltså fortfarande väldigt liten.
undernäring kan ju i sin tur även orsaka organdefekter…

Inte bra..
Eftersom det var en stor kull så är det ju högst troligt att det berodde på det. Hur länge växer råttor? Upp till ett år ungefär?
ja, fast det beror ju lite på linjer också… men om råttan är 8 månader så kan massor av mat inte påverka storleken så mkt nu längre… däremot kan det ju hjälpa hälsan!

Jag har också en kortväxt råtta.
Vågen är sönder men jag mätte henne till ca 14 cm utan svans.
Hon är absolut inte mobbad i flocken, eller utstött på något sett, och hon är värkligen underbar.
Därimot så har hon haft snedskalle, då åkte jag till vetten och fick baytril. Hon är fortfarande lite sne i huvudet, men förövrigt mår hon jätte bra, hon lider inte enns av snehuvudet (: