Burmaterial??
Jag undrar vilket burmaterial som är billigast att använda i råttburen…Alltså ekonomimässigt…
Tidningspapper, eller helt enkelt handdukar som man tvättar när det behövs!

Oki…Men jag har sett en hel del som har spån i buren och på Råttforum har de oxå tagit upp denna disskution och då är det många som har spån i sina råttburar…Den enda som nyser av spånet är jag, inte råttorna…Men jag är inte allergisk och inte råttorna heller och de är dessutom friska så länge jag har haft dem…

Idag har jag köpt ett spån som heter Woodies från Dogman professional och så här står det om den produkten:
"Woodies är tillverkat av obehandlade spillprodukter från träindustrin. det är dammfritt och helt fritt från skadliga ämnen. Ger kaninen, marsvin och smågnagare ett mjukt, skönt och hygieniskt bottenmaterial. Byt ut spånen ett par gånger i veckan och avlägsna dagligen orenheter. Strö ny spån ca 3 cm i botten på buren. Spånen bör förvaras torrt och svalt".
Fast har dom verkligen räknat med att terpentinet är giftigt då…? =/

De på djuraffären här i stan där jag köpte illerröret, sa att man kan ha spån i buren till råttor…
Man kan ha spån så länge det inte är gjort av barrträd… Hänvisar till en disskution på Råttforumet: http://r8forum.kanske.net/viewtopic.php?t=4295
Terpentinet som finns i barrträd (tall, gran, ceder etc) är skadligt för alla djur och människor. Det irriterar luftvägar, är allergi- och cancerframkallande..

Jag har inte råd med vilket burmaterial som helst…Mina råttor har inga problem med det spånet jag använder…De har inte haft svårt att andas än och så länge det inte förekommer så använder jag spån…

Tidningpapper och handdukar är billigt om man inte har råd med toalätt eller terpentinfria altenativ..
#7 Lite ansvar får man väl ändå ta när man skaffar djur?? "Mina råttor har inga problem med det spånet jag använder…" Hur vet du det? Cancer kommer inifrån! Och när det väl kommit, kan det vara försent att stoppa… Och vad menar du med att du inte har råd med vilket burmaterial som helst? Vi har precis tipsat dig om minst TVÅ saker som är billigare än spån! Som dessutom är 100ggr bättre!

De på djuraffären säger att jag kan använda det spånet jag köpte igår…Det är inga kemikalier och sånt i det spånet jag köpte…

Jag har ringt till Reptilhuset här i Östersund och de sa att jag kunde lungt använda spån, så nu tänker inte jag ta upp denna diskution mer…
varför frågar man när man inte vill höra svaren? terpentin är cancerframkallande. så enkelt är det. sen får man välja själv om man vill utsätta sina råttor för det men det är en annan sak.
/Gia-Bokfrossa
http://bokfrossa.wordpress.com/

Och vi talar inte om kemikalier utan terpentin som finns naturligt i alla barrträd och därför också i allt spån av barrtråd..
Djuraffären kan inget om råttor, det har jag redan berättat för dig. Så att de säger att du kan ha spån är inte konstigt! De vill ju sälja förstås! Och varför frågar du ett REPTILhus? Tror inte de har så mycker kunskap om råttor mer än som mat till sina djur…
Jag har haft problem med att hitta rätt burmaterial till mina killar. Först hade jag spån när jag var ny djurägare, sånt som man kan köpa i djuraffären. Efter ett tag hittade jag en artikel om att spån inte var bra för råttors luftvägar så då provade jag hö, men det visade sig att jag var allergisk mot timotej samtidigt som jag misstänkte att det var därifrån mina killar fick sin ohyra i pälsen. Så det blev iväg till veterinären och efter 6 besök med killarna (som då var fem stycken) och ett antal sprutor och bad senare så började jag med ogödslad torv eftersom min veterinär gett mig tipset om det.
Torven hittade jag för övrigt ute på ett plantage. Visst, torven kanske var det bästa alternativet eftersom det inte innehöll någon ohyra och inte dammade, men råttorna hatade det. De gick omkring med benen "uppdragna" (på tå) för att inte få torv i pälsen och stackarna satt och putsade sig hela tiden. Min albino blev gråbrun istället för vit och även om jag fuktade torven något så var det inget material som varken jag eller råttorna ville ha.
Sen har jag provat pellets i botten av buren också (toa-lätt, avsett för kattlådor egentligen) men det gick inte heller bra eftersom min lille Tetris fick för sig att det var mat och satte i sig en i bara farten. Tidningspapper är uteslutet för mig eftersom jag tycker att svärtan inte kan vara bra för råttor på något sätt. Det bästa bottenmaterialet egentligen som både jag och råttorna kan enas om är oblekt toalettpapper. De har en blandning nu, en massa toapapper i hörnet och i huset där de bor (de älskar att bygga bo och strimla pappret) och spån i resten av buren. Det verkar vara det enda som fungerar och som jag och råttorna kan komma överens om.
Ledsen för att det blev en hel novell igen!
//Tosca och grabbarna med päls
Fotograf, styrman, råttmor och illustratör
Portfolio på Flickr
#15 Svärtan i tidningpapper är inte farlig nu förtiden.

Ni får som ni vill….Jag ska köpa papperspellets och ha i buren…Så blir ni nöjda och glada…Men jag tycker att det är för hårt för mina råttors tassar, men de kanske slutar med att krafsa upp spånet mot husväggen då…
ratlover79: Har inte läst hela tråden nu så jag kanske missat nåt. Men om du tycker det blir hårt för tassarna, så kanske du kan ha både det och strimlat tidningspapper?
"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

Det handlar inte om att andra ska bli nöjda och glada, utan att dina råttor ska bli det!
Skaffar man djur så är det ett ansvar att ta hand om dem på bästa sätt. Och om man inte har råd med bra bottenmaterial så borde man ha tänkt på det innan man skaffade djuren.
De har gett många exempel som är både billigt och bra, tex toapapper, tidningspapper och handdukar. Det är ju bara att välja något av dte om du inte gillar papperspellets.
#19 EXAKT!!
Jag har tidningspapper på hyllplanen och toalätt i toalådan och i småkorgarna. Funkar bra! Och så hängmattor som sovplatser.
Dessutom har jag lagt in lite handdukar och sånt som råttorna ändå har bitit sönder för att de ska ha ett mjukt alternativ att bädda med när det passar.
//frida

I morgon ska jag köpa papperspellets i en stor påse…Det är 55 l för 149 kr…Testa det går ju alltid att göra….Tack gul_zebra som kom med tipset om att jag kan använda både papperspellets och tidningspapper om det blir för hårt för mina råttors tassar…Jag vill bara att mina råttor ska ha det så bra som möjligt…Tack för alla tipsen!!

Ratlover: Jag har visserligen inte rådisar, men möss. Till mina har jag haft Toalätt under 1,5 år och det är inga problem. Det luktar inte heller lika mycket pink om man skulle missa att byta den ordinarie städdagen. Jag har haft som mest 6 honor i samma bur och det var inte alls dåligt.
Det kostar ju inte heller lika mycket om man skulle jämföra med hur mycket spån man köper.

ratlover79: På bottnen i min bur har jag lagt ut en hel tidning. Över det har jag laggt sönder rivna tidningar och i toan har jag TOALETT. Men spån kan dom inte boa på samma sätt som tidningspapper heller :/
Tidningspapper är ju helt gratis, ta reklamen ;) och TOALETT går att köpa en stor säck(som du ska göra) å den håller i evigheter 

em4404: Mina råttor är inte helt rumsrena än, men jag har beställt en hörntoasak till dem så vi får se om de använder den då….Tack för tipset!!

ratlover79 : Mina råttor är heller inte helt rumsrena än… men ibland så ser man att dom varit på toabesök;) Lycka till!!!

Jag har provat spån till mina råttor, men de fick klåda av det när de låg och sov på det. Idag använder jag Toalätt - papperspellets, samt en toalåda med kattsand. Funkar jättebra!

Använder toalätt till mina råttor. Tycker det fungerar bra,lite hårt kanske,men mina råttor är sällan nere på burgolvet å springer ändå så jag tror inte att dem bryr sig om det.
Provade att riva tidningspapper å ha det som bottenströ,men då stank det redan dagen efter jag hade lagt dit det. Tidningspapper+råttkiss=väldigt äcklig doft enligt mig.

ratlover79 : Ser toppen ut!!! 
Jag har rivet tidningspapper åt min råtta, hon e allergisk för all sorts spån och av kattsand får hon sår i tassarna. :)
Medarbetare på exotiskadjur.ifokus.se

kan man ha fågel sand till råttorna?
#31 Kattsand - som inte är papperspellets - är uttorkande och därmed inte alls bra för de små ömtåliga råttassarna. :) Har du provat papperspellets eller aspflis?
#32 Så länge fågelsanden är grov och inte sådär fruktansvärt finkorning och dammig. Däremot så kommer det att lukta ordentligt eftersom sanden inte suger upp någonting - det är ju bara små stenkorn. :)
Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor
#33, menar du att det inte är bra att ha kattsand i råttornas toalett, eller att ha det som bottenmaterial???
Jag använder toalett på botten, samt lite tidningspapper och i toaletten har jag kattsand. Ibland får de även lite tygbitar.

I toaletten går det bra att ha kattsand. Men på botten bör man inte ha det. För det är väldigt uttorkande så det är inte bra om råttorna går på det mkt.

Mina första råttor hade sådan där fin "fågelbadsand" i toalådan. De gillade det jättemycket. Sanden är dock mycket lättflyktig, så det är lite jobbigt när man städar…

Jag har också sån fågelsand i råttornas toa. De gillar inte sån vanlig sand (typ sandlådssand) utan det ska vara FIN sand. Bortskämda är de.

Hej :)
Har hört att Toa-lätt ska vara bra , bra för råttorna , tar bort lukt mm .
Får hem mina nya råttisar idag & har köpt hem detta
jag måste bara säga att toalätt har ännu en fördel. Det är ganska tungt så iaf mina råttor sprätter inte ut det över hela golvet som de gjorde med flis :) och så luktar det absolut inte lika mkt som när man använder tidningar. tyvärr kostar det en del när man har stora bottenytor menmen..
/Gia-Bokfrossa
http://bokfrossa.wordpress.com/