Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 386 ggr
Maliceangel
0

Mycoplasma?

Min lilla Bonzo som är 7 månader har börjat låta som ett marsvin ibland Ledsen Inte ofta, men när han väl låter så låter han högt. Första gången jag hörde det så trodde jag det var grannens hund som gnällde för att dom lämnat honom ensam, sen märkte jag att det var Bonzo! Jag tänkte boka tid hos vetten nästa vecka. Det jag undrar över nu är; Finns det risk för att min andra råtta som han bor ihop med blir smittad? Borde jag sära på dom?

Theres
0

Ingen mening att sära på dem, för de har detdär mycoplaska allihop, så den blir inte smittad, eftersom den redan har det…och det bryter inte ut på den bara för det gjort det på den ena… iallafall vad jag har läst Fundersam

golf.ifokus.se

KickanW
0

De flesta råttor går runt och bär på mycoplasma utan att det visar sig. Det är ingenting som smittar.

Maliceangel
0

Okej. Men saken är den att min vän har råttor som nös hela tiden. Hon trodde dom var förkylda för dom slutade nysa en period. Jag & hon hade råttträff och det är efter det Bonzo börjat såhär. I början lät det lite, ungefär som en förkylning så jag trodde att hennes råttor kanske inte hade blivit helt friska än och Bonzo kanske blivit smittad. Men hennes råttor började nysa igen och ännu mera. Men däremot låter dom inte som marsvin, så jag tror ju att Bonzo kan ha blivit smittad därifrån? Blink har också träffat hennes råttor men han är hur frisk som helst.

Det behöver ju inte vara mycoplasma, det var bara min första tanke

KickanW
0

Råttor kan stress-nysa. De blir dessutom väldigt lätt förkylda av drag och liknande. Spån/damm kan också vara en orsak.

Maliceangel
0

Hm, vad jag vet så har han inte blivit utsatt för stress dom gånger han låtit sådär.. Spån har jag inte till dom och vi dammsuger ofta så damm tror jag inte heller kan vara en orsak. Kanske kan det vara drag, men har svårt att tänka mej det..