Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 514 ggr
LeTigre
0

förkylning - igen?

Mina flickor har varit nysiga de sista dagarna och Luna är röd runt ögonen när hon vaknar. Idag när Iris vaknade lät hon rejält slemmig. Det är andra gången i år och sist drog det ut flera veckor innan de blev bättre! Jag tycker mig ha märkt att de haft lite sämre matlust de sista dagarna, men det kan vara inbillning också.

Sen är det också det att jag vågar inte släppa ut dem på golvet för det är SÅ dragit här hemma, speciellt nu när det är tokkallt ute. Mina element är PAJ (j*kla hyresvärd!!) så i det lilla sovrummet där råttorna bor har jag ett extra oljeelement inkopplat för att hålla det varmt och mysigt för dem (hjälp för mina elräkningar), och buren står högt. De får vara ute på sängen men Iris håller sig förstås inte där utan ska prompt ned på golvet där det är kallare, Luna är skygg och vågar sig inte på sånt men hon är ju också hängig. Kan golvlek samt draget från lägenheten när dörren öppnas och stängs verkligen vara nog för att göra dem sjuka? Är de SÅ känsliga, eller har de bara taskigt immunförsvar?

Vi ska ju få hem smått också om tre veckor och då vill jag inte ha några snoriga nosar här hemma. Bör jag ringa veterinären trots att de inte har några värre symptom än snor och lite slem och aningen sänkt allmäntillstånd? Hur lång tid ska det normalt ta för dem att bli friska? Tänker att det enda vetten kan göra är att medicinera och är det i såna fall lämpligt vid förkylning?   

Tacksam för råd från de som har mer erfarenhet!

LeTigre
0

*putt*

hus-musen
0

hmm samma här med min ena råttpojk.. har du några bra kurer mer än värme?? som jag har fattat det så sitter en råttförkylning i lika länge som en människoförkylning.. alltså allt mellan 2 dagar o tre veckor.. men jag kan inte svära på att det stämmer!! det här kanske inte var till något hjälp ändå förresten

Qui dormit, non peccat