Annonsregler
Vad ska man ha för regler för annonser? Eller vad vill ni som annonsläsare/råttköpare veta?
vart djuren eller saken finns. de är inte alltid som det kommer med i alla annonser.

ålder..

pris

Stam, hur de é uppfödda o.s.v
Åsså gärna bilder såklart *)

Vikt och ålder på föräldradjuren..

Syftet med kullen, ex. sällskap eller avel/utställning.

Det skulle vara väldigt intressant att veta allt ni skrivit om det man säljer är tex en bur ;)
hu mja jag tycker det är viktigt att veta varför man säljer djuren, om det är tex omplacering.
Det står inte alltför ofta var djuret/buren/tillbehören finns.. Det borde vara med..

#7 förutsätter att detta handlar om rått anonnser….
var råttan/råttorna finns, pris, färg, varför man säljer, ålder, om dom går ihop med andra råttor(om dom e lite äldre) bakgrund, och om det är ungar: när dom e leveransklara..

He he..
Klart man vill veta stammen på buren ;)
haha… jäkla ordmärkare…
oki
- födelsedatum
- färg, teckning o hårlag
- kullstorlek vid födsel o vid avvänjning (4v)
- faderns namn, födelsedatum, vikt
- moderns namn, födelsedatum, vikt
- syfte med parningen el om det är omplacering, anledning
- omplacering- hur råttan/råttorna är i karaktär, i flock etc
- pris och om råttorna är reg i SRS eller annan klubb
- ort där råttan/råttorna finns
- telnr, epost o alternativa kontaktsätt (inte bara pm här på ifokus)
fattas något?

#11 skitbra
glömde lev.datum… men åååååh, lite får väl folk räkna eller?
något mer??

Låter jättebra!
Älskar mina stora små vänner..

putt
klistra fast artikeln högst upp på köp och sälj?
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
#17 Går inte att klistra artiklar eller trådar tyvärr.. Vill man att de ska synas så måste man putta med jämna mellanrum så att den hamnar högt upp.
Lägg in info om annonsering och trivselregler under fliken "om sajten" så slipper man leta efter dem?

- födelsedatum
- färg, teckning o hårlag
- kullstorlek vid födsel o vid avvänjning (4v)
- faderns namn, födelsedatum, vikt
- moderns namn, födelsedatum, vikt
- syfte med parningen el om det är omplacering, anledning
- omplacering- hur råttan/råttorna är i karaktär, i flock etc
- pris och om råttorna är reg i SRS eller annan klubb
- ort där råttan/råttorna finns
- telnr, epost o alternativa kontaktsätt (inte bara pm här på ifokus)
Jag skulle vilja ha ett tillägg där den som annonserar måste uppge om dom även föder upp råttor till ormmat, en sån sak vill jag gärna veta innan jag köper en råtta från någon och det tror jag fler än jag skulle vilja att man fick veta i annonser.
Men det går ju att få reda på på punkt 3 om kullstorlek. Om de är 12 st från början och kanske bara fem kvar vid avvänjning kan man ju bli lite fundersam :/
tycker det ska stå med ändå, lättare för oss som är tröga då :) har man tänkt ta endel till ormmat ska det väl inte vara några problem med att säga det ? man står väl för det man gör ? nej jag är inte spydig eller liknande.. bara en vanlig enkel fråga..
// Vanessa
Ja om inte lär man få många frågor i en sån annons när hälften av kullen fattas. Tycker oxå att det e bra att veta vart syskonen tagit vägen. Inte för att vi ska snöa in på detta ämne här med men personligen hade jag nog föredragit att ta en hel kull till det syftet och lämna andra kullar intakta även om det e från samma "braiga" föräldrar..
Annars finns ju även "Syfte med parning" = sällskapsråttor, ormmat m.m..
jo men om man avlar på båda kanske man bara skriver i sällskap till oss och ormat till dom som köper det ? skönt att veta om en person som håller på med båda skriver det direkt i annonsen så slipper vi ta tid till något vi inte är intresserade av, och den personen slipper få massor onödiga mail eller telefon samtal..
// Vanessa
På tal om det så skulle iaf jag även vilja veta om det är blandat eller skilda linjer som gäller om en person föder upp ormmat.
"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

Eftersom de ormmatsuppfödarna som vi har här tydligt förklarat att dom inte tycker det dom gör är fel på något vis, så ser jag inte vad det skulle vara för problem om vi la till en till regel i annonser, att man specificerar om man sysslar med ormmatsuppfödning OCH sällskap, eller endast sällskap.
Tveklöst vill man ju veta om hälften av kullen gått till ormkäk så en sådan regel är jag helt med på
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor
Jag vill också se skillnad på dem som föder upp enbart till sällskap och dem som föder upp både som sällskap och som reptilmat.
Tänk er själva ett Råttor i Fokus där hälften av uppfödarlänkarna går till ormmatsuppfödare!
Jag tycker faktiskt att ormmatsuppödare bör hålla sig till reptiler.ifokus.se
Jag tror inte att någon annan sajt med smågnagare accepterar det som just nu är tillåtet här!

åh Cosmonita, det inlägget avgudar jag dig för!!!
*Bugar mig i vördnad för Cosmonita*
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

instämmer med föregående två skribenter.
men hur många här är det som föder upp råttor som både går till ormmat och sällskap, och säljer dom som ormmat eller bara ger någon ur kullen till sina egna reptiler?
om man föder upp ur olika linjer så kan man ju skriva det och föder man upp först och främst för sällskap och satsar på bakgrund och temprament och så men ändå säljer som ormmat så kan man ju skriva det.
Men jag vill nästan veta varför ormmatsuppfödare ska få finnas på en råttsida i huvud taget…. Varför?
Vi är här för att vi älskar råttor och sätter dom i första rummet… deras välmående är viktigt för många av oss om inte 99%… Varför ska då någon som älskar ormarna mer vara här och inte på reptiler i fokus?
Det finns dom som gillar både råttor och ormar som har kommit på hur man löser matfrågan utan att ge sina älsklingar till sina andra älsklingar… Dom är ok!Men om man i huvudsak är inne på ormar så ska man nog söka sig någon annanstans…

Ja som det är nu så kan man om man vill. Men vi vill ha en regel som HELST förbjöd ormmatsuppfödare att öht annonsera här, och om det inte går så vill vi ha en regel att dom åtminstonde måste skriva att de föder upp även till ormmat i annonsen! Och med ormmat spelar det ingen roll om man ger sina till egna reptiler eller andras. Oavsett vilket så föder man ändå upp en del råttor med syfte att ge dom till ormarna.
eller så låta dom göra som dom vill och sen skita i att svara på anonnserna som läggs ut, och då även kritiska och upprörda svar.
så märker dom väl att det itne är någon ide att skriva här

men då kan vi ju lika gärna skippa annonsreglerna helt, och låta RiF bli en gratis annonsmarknad för alla oseriösa råttmänniskor
Men tror du att alla som annonserar ut råttugar här även säger att de föder till både och? Jag tror faktiskt inte det. Det finns säkert fler än vad vi vet om som kommer ut med sina extra fina råttor. Man har kanske en lite suspekt uppfödning men man vill gärna tjäna det bästa från två olika världar. Få bra betalt för fina "ovanliga" (rex, dumbo) råttor och sälja resten för billigare penning till ormmat.
Olika linjer kan ju vara önskvärt men jag tror inte att alla ormmatsuppfödare som ibland får fram fina rexade dumbos vill säga att deras råttor har 0 bakgrund. Jag tror att det är ett undantag snarare än praxis.
Jag tycker att man måste göra skillnad på rena sällskapsuppfödare och både sällskaps/och ormmatsuppfödare. Görs ingen skillnad på det i RIF så går jag ur. Kanske ingen skada skedd men tänk efter gott folk!

#39JAg vet inte om det var mig du frågade, men nej folk säger INTE att dom föder upp till både och, men det är rätt enkelt att ta reda på om dom gör det. Vi kan säkert inte få reda på alla, men genom en sån regel stoppar vi iallafall några.

Och det vore verkligen en förlust om du gick ur RiF:(
#40 jag frågade inte dig speciellt utan jag menar bara att de flesta som vill annonsera på Råttor I Fokus talar ju inte om att sällskapsråttor är deras främta mål! Precis som du tyckte tidigare
.
Vi får massor av annonser från suspekta källor som jag inte tycker hör hemma på ett forum för sällskapsråttor!
Reptilägare som får fram FÖR många råttor bör annonsera dem någon annanstans!
#41 tack för det! även om jag inte vet vad jag bidrar med då jag är ganska "laid back".
Men ibland vill man ju tycka till när det gått för långt! 
Som framgick i annan tråd så får ju köparen stå sitt kast och ta reda på det de vill veta om uppfödaren själva!
Man kan resonera på många olika sätt, t ex
- vill man ha friska, välskötta och trevliga råttor så vänder man sig till en SRS registrerad uppfödare och stödjer på inget sätt tvivelaktiga uppfödare
- vill man snabbt ha en-två råttor så vänder man sig till den som har leveransklara bebbar
- orkar man inte med att maila och ringa folk går man in på zoo
Jag har fått klart för mig att denna sajt INTE är en förlängd arm av SRS - vilket jag tycker är trist - och därför tycker jag inte man ska ha så jäkla mycket regler. Ninja kanske vill ha annat att göra än att kolla att regler efterföljs!!!
Dessutom om man ber om foto kan man utifrån dessa faktiskt se hur råttorna är skötta!!!
Många gånger har jag sett foton på ej så välskötta råttor men alla skriver ändå åh vad söta… kanske dags att lära er se skillnad på råttor och råttor!!! 

#45 visa lite bilder på välskötta och ovälskötta råttor och säg skillnaden till de som inte ser x)
(ok inte helt mörbultade råttor nu va)
En välskött råtta har tät, ren och glansig päls (undantag rex i pälsbyte eller hög ålder), den är ren runt ögon och nos samt på öron. Tassarna skall inte vara röda på insidan - tyder på flitig tvätt av rinniga ögon och snorig näsa. Väldigt smutsig svans - läs svart - tyder på dåligt rengjord bur. Råttans ögon ska vara stora, öppna och ha lyster och glans. Ansiktsuttrycket ska vara vaket, nyfiket och öppet. Råttan ska inte vara mager utan ha hull.
Kan ha glömt något, fyll gärna på.

putt