Ska ormar äta gräs?
I en annan tråd "Känner oss lurade" kom det upp ganska många ämnen som eg inte hörde hemma där (misstänker jag). En av dem var frågan huruvida ormar ska äta gräs eller ej.
Jag tycker faktiskt ormar ska äta gräs, eller ännu värre, jag tycker ormar ska vara ute i naturen och inte inne i terrarium. (Min åsikt, bara min!)

jaaa, jag tycker inte att ormar ska vara husdjur överhuvudtaget. Men äter dom råttor ute i naturen så är det ok för mig. Då har iallafall både råttan och ormen en ärlig chans.
#1 Du kan ha strumpebandsnok de äter ödlor, grodor, maskar, fiskar. För dem går möss o råttor säkra.
Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.
I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.
Smile to the world, than the world smiles to you
eller ödlor… kackerlackor, xofobas å annat äckel

ja, sånt får dom jättegärna äta

ja, jag förstår inte poängen med att ha orm egentligen? Varför vill man ha ett djur som inte kan visa tillgivenhet? Fast ja, kanske är det så att de flesta råttfrälsta inte kan se meningen i att ha ormar som husdjur..
#5 Bra djur för de som vill ha djur men ej kan ha ngt pälsdjur. Jag tycker om ormar men har inga.

Vit majsis skulle jag vilja ha.. Men har ej råd, plats + livrädd kisse..

Gräs eller inte?
Jag har råttor och min pojkvän har orm, ödla, spindel och så har vi en hund också.
Frågar man honom så får nog ormen äta det den gillar, visst era inlägg om att dom ska vara i naturen och äta, kommer han nog att svara på typ samma med råttor "varför ska dom få bo i bur hemma hos människan? för dess förströelse?! dom gör ju ingen nytta! likväl som att ormen gör inte mer nytta"
Så han får ha sin orm och jag får ha mina råttor -slut på den diskussionen i det här hemmet.
Så det är nog beroende på vem man frågar och varför man frågar. Spindeln är vinog mer frågande till (båda två) men den får finnas den och utan förbehåll eller krav på
Vad är det för skillnad på att ha orm i bur och råtta i bur? Varför är det inget speciellt med att en groda blir mat, och varför är det så hemskt att en råtta blir mat? Osv osv man kan hålla på i all evighet med massa varför. Men just djur i bur frågan tycker jag är väldigt intressant.
Jag har sett många lyckliga råttor i bur, men aldrig en lycklig orm.
Våra tamråttor är ju domesticerade.. går det ens att domesticera reptiler? Vana vid människor kan de bli, ja.. men tama, domesticerade?
Tamråttor trivs i vårt sällskap, en orm skulle nog ge blanka f*n i människor om den kunde..
Några anledningar till varför jag tycker att råttor passar bättre i fångenskap än vad ormar gör..
#5: Det är nog rätt olika skulle jag tro. Det finns de som vill impa på polarna, och så finns det de som tycker de är fina att titta på, och så finns det de som är intresserade av ormen.
Själv vill jag ha orm nån gång i framtiden, när jag bor större och kan ha ormen och smådjuren i olika rum så inte mina kära påttisar och andra smådjur behöver stressas av rovdjurslukten. Jag är helt enkelt intresserad och fascinerad av ormar. Jag har afrikanska jättelandsnäckor just nu, även de fascinerande men inget vidare som sällskap. Man får helt enkelt inse att en del har sällskapsdjur, en del har hobbydjur, och en del har både och.
"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram
#13 Vet du att orm / ödla den har ingen doft. Min ena katt fräser åt gecko ödlor och orm. Han ser dem men han blir osäker pga av han känner ej ngn doft.
Ni som skriver att man ska ge råttorna en ärlig chans, jag hoppas verkligen att ni är vegetarianer… Annars är det lite dubbelmoral.
#14: Är du säker? Jag har fått lära mig att de luktar nämnligen, även om det är svagt, och att råttor och andra bytesdjur kan stressas av att bo i samma rum O.o
Skitbra isf, då kanske min blivande kaliforniska kedjesnok inte behöver dröja så jättelänge… ^^
"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram
Jag är inte vegetarian och tänker ej bli det. Avskyr bli pådyvlad av veganer/vegetarianer är man djurvän så ska man äta vegetariskt. Alla väljer själva hur de vill göra, vad de vill äta. Vegetarianer/veganer skulle även de avsky bli pådyvlad att äta kött.
#17: Jag tror hon syftar på att om man är anti att mata en orm med råttor för att råttan inte har en chans att komma undan, så borde man själv inte äta kött iom att djuren i köttindustrin inte heller har en chans att komma undan ;)
#15 Vart läser du det?

Måste fråga… hur ser en "lycklig orm" ut?
haha
#17: Precis som gul_zebra skrivet menar jag. Varför ska DU få äta ett djur som inte haft en chans… Varför ska DU utan att ha gjort något få köttet på bordet - Om inte ormen får det. Varför ska ormen behöva kämpa för sin mat men inte du?
#20 När jag ser en ska jag tala om det!

hahahaha ;P
Ah nu såg jag, det är Daydreams inlägg i #1 där hon skriver:
_jaaa, jag tycker inte att ormar ska vara husdjur överhuvudtaget. Men äter dom råttor ute i naturen så är det ok för mig. Då har iallafall både råttan och ormen en ärlig chans.
_
Råttan har en ärlig chans att komma undan eller försvara sig eller bli överrumplad och bli mat. Ormen har en ärlig chans att fånga sitt byte eller misslyckas.
KickanW tycker att köttätare ska göra precis likadant. Är de sugna på en hamburgare ska de gå ut i skogen, leta reda på ett nötdjur (häst, ko, åsna - vet ej om älg, ren o rådjur tillhör nöt? *fniss*) döda den, stycka, steka å sen göra en burgare…
Jag kan hålla med. Det finns en poäng där. Idag jagar vi människor i affären. Vi får inte äga bössa utan att ha licens och inte heller får vi gå ut i skog och mark o skjuta oss en hare.
Jag som icke-köttätare skulle heller inte kunna göra det. Slakta och stycka ett djur och ännu mindre äta den, men för mina pälsklingar kan jag i a f bege mig till affären och köpa köttbitar.
Alla mina djur är jägare i någon form: hunden och illern till 100 %. Råttorna och mössen bara till kanske 50%. Det betyder att jag mycket väl skulle kunna ge dem levande föda. Men varför?
Köttindustrin är både bra och dålig. Den kunde vara så mycket bättre om djuren hanterades väl och avlivades snabbt utan att de får uppleva stress och ångest. Om vi visste att djuren fått leva ett bra liv och fått en snabb och human död, så skulle det vara så mycket lättare att köpa en köttbit till sina köttätande djur utan att känna SKULD! För om jag kan lita på att det utförs av experter så känns det ju bättre.
Det borde vara lika för ormägare, att de kunde få köpa möss som haft ett bra liv och dött en snabb och human död. Jag har en liten frys, så jag kan inte fylla den, men om en ormägare vill så kan han/hon faktiskt få hämta avlivade möss hos mig. När en mus väl är avlivad har den inget syfte för mig längre - jag är inte sån att jag måste begrava dem, utan ger dem gärna till andra djur. FAST jag hade helst sett att de gick till verkligt behövande som ex vilda djur (ugglor, mårdar etc) som är på viltdjursrehabilitering.
Jag har två majsormar - och mängder av underbara smådjur. Mina ormar äter bara möss, hamstrar, nataler, gerbiler och liknande smådjur, som har fötts upp här hos mig, fått en massa god och näringsrik mat, fått leka, klättra, gräva, o s v, hos mig. Därefter avlivas de - av mig - och ges till mina ormar. Med andra ord VET jag att mina ormar äter mat som har haft ett bra liv så långt de fick leva, och därefter avlivats snabbt och humant.
Jag ser inga fel i att ha ormar, lika lite som jag ser fel i att ha smådjur, däremot ser jag fel i många s k ormmatsuppfödare som bara ser mat i råttorna/mössen eller vad det nu är för djur, och bara behandlar dem som skräp.
Mvh,
Moa
Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Mm men det var precis det jag menade med den djuraffären jag köpte Märtha & Snusan ifrån (mina små råttälsklingar), han ser till att råttorna får mänsklig kontakt dagligen.. dom får bra mat och han avlar inte hur som helst… det är så alla djuraffärsdjur ska ha det.. oavsett om dom ska bli ormmat eller inte…. sålänge det finns människor så finns det "tamormar", och då finns det också "zooaffärer" som säljer matråttor… o då kan man ju i första han handla av dom som behandlar djuren värdigt o kelar med dom osv….

Shit! Hur orkar ni?!
Det är helt orelevant om ormar äter gräs, möss, råttor eller om vi äter dom!
Tänk om allt skulle dras till sin spets? så vad gör att vi har rätt att sätta en råtta i bur? tamråtta eller inte? någongång var den inte tam? någon fångade in den första och avlade vidare på den! Vilket öde….. Stackars råtta…
Inser ni vart det barkar? Det är synd om tomatplantan som är inlåst i sitt växthus, måste ju vara bättre att den får dö i frihet än att leva i fångenskap?!?
Vad ger oss människor rätten av att tycka vad som är rätt och fel? det som är uppenbart fel gör vi ändå inte tillräckligt emot?
Människan håller på att riva och förstöra våran gjord som byggts upp under x-antal miljoner år och vi kan förstöra allt på ett par tusen år! F-n vi är riktigt duktiga på något iallf..
Hälsn. Freke
Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus
# freke..
bra skrivet
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

ja men alla människor är bara så jävla DUBBELMORAL…. det dom säger är rätt allt annat är fel…. verkar vara RÄTT mycket av det på denhär sidan tyvärr…

söka sig till ngn annan sida då kanske? Så man slipper alla hemska människor här? Bara ett förslag, vill ju inte att du ska behöva vara nånstans där du inte trivs

NI tycker inte om ormar för att de äter råttor. Men vadå det är de de äter, ska de svälta för att vi tar in dem och har dem som husdjur. Det är naturens gång att människor, djur äter upp varandra. Hade vi inte haft denna gång så hade vi inte haft något djursamhälle. It's the lives course "eller hur det stavas" :)

#31 Men vadå ni? Massa människor i denna tråden som har helt olika åsikter. Jag vet massvis med folk som inte gillar råttor, Dom FÅR faktiskt lov att inte gilla råttor. Jag gillar inte ormar och tycker inte dom ska hållas som husdjur och tycker inte att dom ska matas med råttor vilket en del i tråden håller med om medans andra inte håller med. Så det där NI, är väl ändå rätt orättvist?
tsss… jag tycker det var uruselt skrivet av Freke 

ja men de kanske beror på att många är trångsynta….
man blir bara trött…. det är lika mycket fel att ha en råtta i bur som att ha en orm ….. det är lika hemskt att en syrsa blir uppäten som en råtta.. ja en syrsa är lika mycket värd som en häst, råtta, människa… osv osv.. alla djur har både psykiska och fysiska smärtor… så ja det är lika hemskt vilket som…

o ja! de flesta av er har DUBBELMORAL!
för samtidigt som ni sitter där o tycker det är så J*VLA hemskt att man föder upp råttor för att bli levande byte till en orm, så använder ni tandkräm, smink, schampo, hårfärg, rengöringsmedel, medicin, nagellack, färgade kläder… etc etc som SÄKERLIGEN är testade på djur… och det är ju inte alls själviskt att använda djurtestade produkter?! så sålänge ni inte bojkottar allt som har med djurplågeri att göra så kan ni bara knipa mun….
Ja det är hemskt att djur äter andra djur även vi människor är rovdjur och det grymmaste då vi dödar mer än vad vi äter upp. Även lika fel att vi människor bor i hus, lght då vi på stenåldern var fria bodde som björnen i grottor, kunde gå vart vi vill, ta den mat vi behöver för överleva. Idag måste vi ha licens för ha vapen och jägar examen för jaga våran mat eller köpa den i butiken.

det är inte rättvist att jaga med vapen… för djuret kan ju knappast försvara sig mot ett gevär?!
#34: Njae. Jag ser det som värre när en människa äter en bit ko, än när en orm äter råttor, som exempel då.
Ormen har inget val, den måste äta råttan för att överleva. Vi människor har både ett val och är för det mesta mer hälsosamma utan kött öht.
Även om alla är livs levande, kännande varelser så kan iaf jag inte undgå att tycka att det inte alls är så hemskt när ett rovdjur tar sig ett bytesdjur som när "vi" går till donken och tuggar i oss en hamburgare.
#37 hur tror du stenålders människan jagade med? inte gevär inte. Det var pil o båge, spjut, fångstgropar, drev ner djuren nerför stup. Vi har alltid varit rovdjur, vi är det grymmaste rovdjuret på 2 ben.
Bara för ni som ej äter kött kan inte klampa in och bestämma ALLA måste äta morötter, sallad etc. Alla har sin fria vilja att välja själva vad de vill äta.
Jag äter kött sedan spelar det ingen roll vad andra tycker eller säger.
Hade orm på 80 talet, hade råttor o möss men ormarna fick inte en enda mus eller råtta av dem. Jag köpte deras mat på ALAB *de heter väl Scanbur idag*
#39: Vi är inte rovdjur, vi är allätare

ja men det är det jag försöker säga! visst jag bryr mig inte om ni äter kött o använder djurtestade saker… men OM ni gör det så tycker jag INTE att ni har rätt att uttala er om rätt och fel när det gäller att ormar bor i terrarie och äter levande föda
#41 även ormen måste ha mat, vi kan ej lära en pyton orm bli växt ätare.
#41: Vad jag vet har vi åsiktsfrihet samt frihet att uttrycka våra åsikter här i Sverige.
Vem är du att sitta och bestämma vilka åsikter man får säga och vilka man inte får säga?

nej men jag tycker det är fel att komma här o komma o tycka det är fel med råttuppfödning för att dem ska bli föda..
när man själv stödjer djurtest med tex råttor…!
#37 shit, det har du rätt i… det förändrar min bild lite… vi människor ska alltid vara så överlägsna djuren…
#39 fast stenåldersmänniskan åkte nog dit lite då och då i jakten på stora djur… det var nog mer rättvist på den tiden… (för djurens del - de kunde ju trots allt hinna springa undan eller springa ner oss, tänk dig mammutjakterna… hihi) tills vi uppfann för bra vapen och överlistade djuren

mm allt är så j*vla orättvist när det gäller människan o djuret…. vi förstör deras jord… för den är mer värd att tillhöra dom än oss, eftersom vi är dom som gör att den går under… jag skäms faktiskt över att vara människa ibland.. men jag gör så gott jag kan för att leva med ett gott samvete så man slipper känna skam….

Fast…
Människan har inga klor, inga stora starka muskler eller vassa huggtänder.
Vi har intelligens. Är det fel att använda den?
Lägger inga värderingar i det eller har någon åsikt utan slänger bara ut det som en tanke.
Älskar mina stora små vänner..
#47: Men då är frågan om vi använder intelligensen på rätt sätt också.
Hitler var väldigt intelligent antar jag, man kan inte annat än beundra hans förmåga att få med folk (alltså, inte att mörda en massa judar och sånt, men att faktiskt få folket att bli hans anhängare och lyckas med hela grejen, tills det stupade). Men det blir ju inte bra eller rätt bara för att han var intelligent liksom.

..Det är sant..
Med intelligens kommer också mer ansvar.

ja och det ansvaret tar ju inte precis vi…. vi håller just nu på att förstöra jorden.. och det är ju inte precis vad man kan kalla intelligent :P

SpinnOff effekt!?!
Vad och varför är det rätt att föda upp råttor? När det inte finns i första led köpare på råttorna? Bara för att vi människor ska få visa oss duktiga hur vi kan manipulera genetiken? Titta på mina råttor dom är si och så och har den och den färgen, har tagit mig si och så lång tid att få fram… Klappa sig på axeln och tycka att man varit duktig!
Och om det inte blev vad man tyckte och ville kan man alltid kulla…
Djurvänner i dess sanna bemärkelse..
Sorry men för mig får alla djur finnas.. Vi människor håller oss med foderdjur och tär mer på våra tillgångar är vad vi borde bara för vi kan!
Men det är ju bara min åsikt..
Har dock lite svårt för kennlar, uppfödningar för egen vinning, när man bara vill åt en viss gen eller ett visst utseende. Gillar inte renrasigt! Blir lite som en viss liten herre hade en önskan att han kunde få världen att se ut som han ville…
Och rättfärdigar allt med att det är för mänskilghetens bästa..
Hälsn. Freke
Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus

skönt att här e lite vettigt folk iaf!
Ormar såg bilden ni la in kryper redan längs fötterna.

#53 Det är min handled.

väldigt vacker orm :)

#55 Aa :) .. Mammas lilla stolthet :) .. Han har flyttat och har fått en jättesnygg flickvän också.. Ska bli BEBISAR :)

haha :) mysigt

ååh! fan vad vackra dom ska va :)

#58 Gud vad läcker han är *smälter*

smälter gör musen i dess mage också…
nej fy nu hade jag en rå humor :O

#35 Jag har gått försöksdjursutbildning, det var där jag blev kör i råttor:) och försök på djur godkänns inte i EU.. sedan 2003 är det förbjudet och testas endast på cellodlingar. bara så ni vet.. är ett seglivat rykte. Försöksråttor tas mycket bra hand om och det finns kommitéer (där djurskyddsföreningar sitter med) beslutar vilka försök som är moraliskt och vetenskapligt försvarbart.

Kär ska det stå såklart

tycker inte det är rätt att utsätta en individ för försök, bara för att kunna rädda nån annan individ =/ bara sorgligt och hemskt….

hi hi.. du får tycka som du vill.. men mååånga (nästan alla)läkemedel är testade på djur (och människor! måste vara testade på både sjuka och friska) innan de kommit ut.. det är klart att det är jobbigt! men utvecklingen är påväg framåt.. tyvärr hade vi utan djurtester inte haft mediciner för mycket.. fortfarande undrat vad parkinsons är för konstig sjukdom.. etc etc.. jag är realist.. man tycker det är jobbigt tills det händer någon man känner eller en själv..
Även råttor behöver ju medicin
är den delen av mitt jobb som jag kommer välja bort sedan, helt klart..

jo men vafan, ja tycker endå inte det är rätt att forska på djur… bättre om man använt sig av pedofiler, dödsdömda osv… för dom "förtjänar" det mer än en helt oskyldig individ som ett djur… =/

Ha ha! jovisst. vi får börja lista lämpliga offer:)
Det skall vara förbjudet att mata ormar och andra rovdjur med råttor och möss och övriga smådjur. Sedan så spelar det ingen roll om bytesdjuren är levande avlivade eller döda. Men levande är ju helt klart allra värst. Varför har vissa av er ormar förhuvudtaget. Ormägare är sadister för det mesta,och dom skryter om hur dom matar sina ormjävlar med råttor och möss medflera. Jag blir oehört upprörd över detta vidriga beteende, åsikter och handlande. Vill ni ha ormar,så får ni mata dom med GRÄS då. Men låt bli råttdjuren! Är ni av den åsikten att det är okej att mata ormar med råttor och möss,så kan ni i stället mata era bestar med katter och hundar. Djur som djur!! Ormar äter allt dom kommer åt,även människor för den delen.
Jag är motståndare till djurförsök,och är vegetarian. Är också motståndare till att katter och hundar används i jaktsyfte.
Jag kan ju tycka lite såhär:
FINE, ormar måste oxå äta. Men dom behöver tamejfan inte äta levande djur. Punkt slut.
Det som jag tycker är mest sinnessjukt är att endel människor som har ormar köper tama råttor, möss, marsvin, kaniner.. ja husdjur helt enkelt och matar ormarna med. Det blir jag förbannad på. Eller köper några stycken råttor, har dom i en pytteliten bur och bara låter dom få så jävla många ungar så dom itne orkar längre och sen blir det inavlat så inihelvete bara för att ormarna ska ha mat och djuren mår inte alls bra.
Om man sen matar ormarna med redan döda djur tycker jag är en annan sak.

Men vad säger du??? Jag tar riktigt illa upp av hur du skriver, -Varför har vissa av er orm överhuvudtaget? Och att ormägare överlag är sadister… *skakar på huvudet* Herregud vilket svart/vitt tänkande.
Jag har både orm och råttor, och då är jag helt plötsligt sadistisk.. jaja kul.. Ska nog gå ut och skadeskjuta några djur nu förresten när du ändågör mig påmind… grannens katt tex.. knipsa av ett ben med bultsaxen och slänga åt resten av katten till ormen… och sen ska jag nog sprätta upp magen på några av mina råttor bara för att se om ormen fortfarande är hungrig..
*IRONISK*
Hoppas du är ett troll för det här är ju helt sjukt…. äta gräs… *fnys* djurplågeri ju, en orm skulle dö… fast det är klart djurvänn är man bara om det kommer till pälsade djur eller…???
Självklart är inte alla ormägare sadister. Vem som än skrev det menade det nog inte helt till fullo!
Jag har inget emot orm ägare, dom orm ägare jag ogillar är dom som matar sina ormar med sällskapsdjur! Kort och gott.
#71 var ska de få tag på mat till sina ormar då?
Jag hade på 80 talet ormar, råttor, möss. Ormarna åt levande men de fick INTE de jag hade utan jag köpte deras foder på ALAB *Scanbur tror jag de heter idag*
Skulle jag ha orm idag så skulle de få dött men ej mina rådisar o möss etc. En orm måste ha mat den med och andra djur är deras byte vi kan ej lära dem äta köttfärs. Vi kan ej göra en orm till bli Vegan.
Då ska vi skälla på människan oxå då vi är det grymmaste rovdjuret, vi dödar mer än vad vi behöver.
Vi alla har olika intressen ang djur, endel gillar reptiler och andra inte sedan finns det de som gillar dem bägge, jag är en av dem som tycker om ormar.
#72 Jag menade lite att jag tycker att dom som matar sina ormar med djur som föds upp SOM sällskapsdjur gör fel.
De flesta matar ju ormar med djur som är uppfödda till just det syftet. Det är inte det jag gnäller om egentligen utan just dom som matar sina ormar med djur som är tama, gosiga och har varit någons älskling. Det finns dom som gör det, men det är helt åt helvete fel!
Men jag tycker fortfarande att dom ormar som äter icke-levande djur borde göra det. Men jag vet att alla ormar inte gör det.
#73 Var ska de få tag på mat åt sina ormar då? de kan ju ej gå till konsum och köpa en råbiff precis.
#73 Återigen: Det finns dom som föder upp enbart i fodersyfte = icke sällskap. DÄR kan man få tag på mat till sina ormar.
#75 men de är likväl sällskaps djur fast de föds upp till mat. Om de ej ska vara sällskaps djur så ska de väl rimligtvis ta dem ute i naturen vilda såna med risk för objudna hyresgäster på rådisen/musen samt kunde ha ätit råttgift ngn minut före infångandet.

Ganska aktuell tråd nu så jag puttar upp lite..
En orm, trivs den med mänsklig kontakt? Söker den kontakt med en människa eller tycker den bara det är okej att bli hanterad?
I min erfarenhet är det de sista. Mina råttor älskar att vara med mig det kommer til mig och vill bli kelade med…
DÄR är skillnaden. Råttorna trivs med mänskligssällskap, de tycker om det.
Vad får en orm ut att vara ägd av en människa? Mat och någonstans att bo?
En råtta får sällskap, lekkamrat osv För mig är det en ganska stor skillnad…

En fråga varför ska ormar vara ute i naturen & råttor i en bur ? om ormar ska vara ute så ska ju råttor också det , eller ?
20 årig djurgalen moder*
Www.windsoropalm.weebly.com

#5 varför har man fiskar ?
20 årig djurgalen moder*
Därför att det handlar om att ormar inte är sällskapsdjur. De lär sig bara att människor inte är farliga och på så sätt bits de inte (ja, oftast) men de vill inte ha sällskap, de söker inte kontakt. På det sättet så borde de få leva fritt i naturen, för de kan inte anpassa sig till ett människoliv så att säga.
Ormar går ju enbart på instinkter. Reptilhjärnan, hallå?

#81 Råttor sökte inte kontakt de häller först. ( inte positiv kontakt iallafall )
20 årig djurgalen moder*
Själv tycker jag att det är oförståerligt att det inte är OK att ha ormar som äter möss och råttor när man låter sin katt göra det. Har ni någonsin sett en katt som har fångat en mus?? Hur den leker och pinar musen? Själv tycker jag det är värre än att en orm gapar stort och slukar sin mat, vissa ormar förgiftar den ju först.
Håller med vad nån skrev en bit upp, är man bara djurvän när det gäller pälsdjur, eller? :-) Nu är jag ju inte själv reptilmänniska, men jag är inte mer emot att ha orm i terrarium, än vad jag är emot att ha häst i stall, råtta i bur, eller innekatt.
Jag är inte vegetarian, däremot tänker jag gärna på vad jag köper och varifrån det kommer. Kött från lokala slakterier, ägg från frigående höns osv. Och jag är verkligen inte emot djurförsök, i medicinskt syfte. (Djurförsök som görs av enda anledning för att man vill ha fram ÄNNU en typ av mascara är däremot inget jag stödjer.)
För att backa tillbaka till reptilerna.. Jag är inte alls emot att vissa använder levande föda till sina ormar, även om jag personligen tycker det är ganska obehagligt att se på när ormar blir matade.
#83, Ja, jag har sett katter jaga. Och (konstigt nog) tycker jag bara det är faschinerande! Har sett katterna fånga, leka med, och äta, möss och råttor många gånger, och på nära håll, men aldrig funnit det särskilt hemskt.
Håller med #84.
Men faschinerande tycker jag inte att det är, att utsätta musen för den stressen för att katten ska leka med den, det är ju sällan katten äter upp den efteråt.
#85, hm, katterna äter ju nästan alltid upp det dom jagat? Undantag näbbmöss.
(och jag menar förstås inte att det är faschinerande att se smådjur plågas, utan just se kattens beteende! jag kanske ordade det lite knasigt där.)
Jag hade velat ha en orm om de inte vatt för att den äter råttor/mös…. hade vatt bättre om man gett den.. en kotlett eller något tyckerr jag… :),
Tycker folk fortfarande missar skillnaden mellan däggdjur å reptiler..
Ett vilt däggdjur kan du ofta få kanske inte helt tamt men ändå relativt, de kommer tillbaka om du ger det mat osv. Hundar och katter tycker om att vara med människor precis som råttor. Man kan få vilda djur att tycka om människor kontakt också. Läste om någon som hade en vildråtta under balkongen som kom och åt och hälsade på. Vem har hört talas om det med ormar?
Ormar har ingen kontaktsökning, inget behov av det. Ormar och reptiler är som fiskar, människan tycker om att hålla på med dem, men reptilen eller fisken kunde antagligen inte bry sig mindre om människan var där eller inte bara den fick mat… Så är inte hundar, katter ocjh råttor, de mår dåligt om de inte får uppmärksamhet…
ja jag vet itne riktigt vad jag ska säga om den här tråden. SÅ länge djuren inte far illa så tycker jag man får va vilka djur man vill i stort sätt, av dom vi har idag alltså, råtta, mus, kanin, orm leguan, groda, fiskar. Jag har hand om reptilerna på zoo när jag jobbade där, ormar kanske inte är kontaktsökande så, men dom vet, lär sig vem som är vem helt klart, och att vi gör bra saker för dom, ger dom mat, medicinerar osv, dom hade en orm som jag var tvungen att smörja med nått en gång om dagen, minns inte va det var för fel, men efter en vecka så kom han/hon iaf fram när jag kom och skulle smöja, det va tydligen skönt, så den kanskeinte tänkte åå nu kommerlinda va mysigt, men ändå en reaktion fick man en positiv sådan, och det är väl kanske därför man har djur , för att man är egoistisk, varesig man har råtta eller orm, så orm skulle jag gärna ha faktiskt..ser inget fel i det öht, dom känns sociala för mig och det är väl det som är hela påängen, att man får nått ut av det och känner att man ger nått även om djuret kanskeitne tolkar det som vi gör ?
#89 bra skrivet, håller helt med :)

Har läst igeno tråden håller mä vissa, blir föbannad på vissa nämner inge namn för att slippa tjaffs.. vad tycker ni om folk som föder upp möss/råttor hemma och ger till ormen då död såklart då får ju dom djuren oftast de bra till sissta dagen är inte de bättre än att bli inlagd i frysen levande? som många möss iaf blir?
Medarbetare på ExotiskaDjur.ifokus, TV-Spel.ifokus och papegojor.ifokus!
Att förstå är att förlåta
#91 jag håller me dig me det… ska man nu ge dom råtter/möss e de ju bättre att dom får ett bra liv toills de e dax å bli "uppäten" än att slängas in i fysen.. :)

ååh så fin :) va e det majs? ..strump? (jag har inte så stor koll på snakes)
Jag kom på att det finns en likhet mellan orm och råtta, iaf sånna småormar.
När man öppnar bur/terrarium så är dom som magneter och ska ut, och har man fler än två i samma kan det bli riktigt svårt att hinna med att stoppa alla xD

Det är ju skilnad mellan "mat" möss/råttor & vanliga tam råttor.
20 årig djurgalen moder*
#96 vilken är den skillnaden? Förutom för dig?
En matråtta är väl exakt likadan som en tam råtta? FÖrutom att de får sämra förutsättningar och inte lika mycket hantering.
Inte avlade som sällskap.. vilket ger dem olika tänkande?
/Karoline.

#97 Mat råttor Blir ju inte alls lika dana som en sälskaps råtta. De blir ju inte som KAGE sa alvade med sälskps föräldrar ( oftast iallafall) och vet därför inte vad som ska hända typ, de är ju oftast inte hanterade som bebisar och därför vet de inte att de ska bli det häller.
Och när de kommer till ormen så tror jag faktist inte de känner något specielt då de dör direckt, oftast iallafall.
20 årig djurgalen moder*
Jag förstår inte varför alla här inne klagar på att man ger ormar råttor och möss som mat? För det första, vad ska dom annars äta? Dom kan inte bli vegetarianer eftersom dom inte är gjorda för att vara det. Och dessutom, råttor äter ju också kött, vad är det som gör det mer fel att döda en råtta och ge den till en orm än att döda en gris och ge den till en råtta i form av en köttbulle eller liknande?

men de tycker att själva att stoppa ner musen/råttan till ormen är det värsta tror jag. Själv så bryr jag mig inte så mycket. Vem har lixom ätit snäckor från frankrike, eller dödat snäckor ?
Igentligen tror jag att det är mer plågsamt för en mask att bli söndertrampad än att en råtta blir uppäten.
20 årig djurgalen moder*
Jo men man stoppar ju ner köttbullen (som är en död gris) till råttorna, det borde vara lika hemskt. Enda skillnaden är att du slipper se att det har varit ett levande djur. Syns ju inte lika tydligt som om man tittar på en död råtta. Det är ju precis samma sak.
ja eller att ormatsråttor oftast lever under halft vidriga förhållanden, många i samma bur, och honorna har ungar i samma burar, stressande miljö osv, dom e nog säkert lättade att bli uppätna av en orm istället för att leva under sånna förhållanden. Rått-Auschwitz e vad dom lever i tycker jag :(

#100: Tror att många reagerar på att mata ormat med levande föda och det faktum att råttor som föds upp till ormmat oftast inte behandlas särskilt bra.
Utöver det förstår jag att ormar måste äta kött MEN jag personligen skulle ALDRIG mata en orm med råttor (varken har eller tänker skaffa ormar heller). Jag har otroligt svårt att tro på att de som matar sina ormar med råttor älskar sina råttor lika mycket som de som inte väljer att göra det.
om jag skulle vara tvungen att ha orm, ponerar lite nu, så skulle jag hellre ha egen uppfödning av ormmatsråttor, då vet jag att jag kan göra det så bra för råttorna som möjligt innan det är dax lixom. Har lite svårt att tänka mig att ge en vuxen frisk råtta till en orm, men en gammal sjuk kanske, och pinkisar (nu e det pest eller kolera här) Dom behöver ju inte mat varje dag ormar heller. Jag skulle då isåfall ha något avelspar där jag tog ungar från och matade ormen direkt när dom pluppade ut så att säga, innan dom hinner växa på sig och ty sig till mamma, människa, burkamrater osv. Sen skulle jag inte kunna binda mig så fruktansvärt till dom heller, sköta dom på bästa sätt, ha dom ute osv, men att dom får vara en flock och ha varandra så att säga, mer back to basic. Fast nu skulle jag ju aldrig ha orm, men hellre det där man vet att djuren har det bra, än köpa frysta på zoo där man bara kan ana hur djuren lever innan det är dax att bli nerfrysta, vilket dom säkert blir utan att avlivas, eller jag vet ju inte men jag kan ju tippa att det e så. eller att dom typ vrider nacken av dom eller nått :(

Aaw, Bullerby, du skulle aldrig kunna mata en orm med råttor! Du är too much ratlover för det!
Men jag förstår ditt tänk. Att bara ansvarslöst köpa ormmatsråttor utan att veta hur de har haft det är ju dumt. Men det blir känslokallare på det sättet.
ja men om jag va så illa tvungen tänkte jag, direkt när dom kommer ut bah släng in till ormen utan att tänka typ, innan dom hinner känna nått :O

Haha, om du var så illa tvungen.
Jag orkar inte riktigt ta ställning i den här frågan. Jag kan säga en sak och det är att dött djur är dött. Vad som händer med det efter sin död lider det inte av.
Och som sagt så är det en till moralfråga huruvida man ska få avliva djur hur som helst och om det är etiskt att avliva djur till foder och då kommer man FAKTISKT in på människors köttvanor med och förstås djurägande och djurindustri över huvudtaget.
Så jag vet inte.. Det är väl fel att bestämma ett annat djurs öde. Men det viktigaste i den här frågan är att se till att djuren har ett drägligt liv och avlivas på ett humant sätt, som tidigare sagts tåls att diskuteras. Vissa anser inte att råttan lider av att ges levande och andra anser det. Jag skulle inte chansa..
Men alla andra slaktdjur då? Hur vet ni hur dom behandlas? Det finns en väldig massa som behandlas skit dåligt. Det ÄR precis samma sak. En råtta är ju inte mer värdefull än en gris, samma som att en gris inte är mer värdefull än en råtta. Alla har lika värde. Både råttor och grisar behandlas som skit innan dom gör (inte alla naturligtvis men många) och båda blir uppätna sedan. Vad är skillnaden?
jo men det e ju det, hur dom behandlas innan som stör mig, köper hellre lokalt när jag köper kött, om jag har pengar tildet, man måste ju tyvärr leva åxå, man behöver ju itne ha ormar som man själv behöver ha mat för att överleva tex…

#109 Läs mitt inlägg. Jag har redan tagit upp det. (erkänn att du inte orkade läsa igenom det) :P

#109: För mig är en råtta värd mer än en gris. Jag kan erkänna det. Djur som jag har en personlig koppling till har för mig ett större värde. Mina råttor äter barnmat som ibland innehåller kyckling men annars äter vi älg, eftersom jag vet att de haft de bra. :)

Ja, jag håller med bullerytjejen. Helst skulle jag vilja köpa mitt kött från en jägare, bonde eller lokal slaktare som jag litade på och där jag visste hur djuren hade det.
Men att skydda råttor som far illa som foderdjur är i alla fall ett steg i rätt riktning!
Jag tycker aldrig att en dålig företeelse ska försvara en annan.

#112 Inför lagen är en gris lika mycket värd som en tamråtta. Men det handlar ju som sagt om våra känslor OCKSÅ! Det är ingen som går in på ett hundforum och säljer hundpaté från Kina.

#114; Har aldrig sagt något om lagen, även om den också gör skillnad på djur och djur (men det är en annan diskussion).

Jag menade inte att du hade sagt det. Var mest ett påstående ut i luften. Det blir så konstig tnär man svarar på en siffra!
Det jag menar är att inget djur får plågas.
Ja, det här ämnet leder till många andra diskussioner!
Kan vi inte bara enas om att det är bäst att försöka göra det så bra för djuren och människorna som möjligt? :)
Ne orkade inte läsa igenom allt, va änna ganska mycket :P

Haha, du ser! :P
Angående att det handlar om våra känslor också. En gris ÄR lika mycket värd som en råtta. Varför skulle den ha ett annat värde? Man kan inte jämföra olika människors värde, alla har lika värde, samma som man inte kan jämföra olika djurs värden. Alla har lika värde. Tycker jag iaf, jag kan ju inte stå för vad någon annan tycker.
Men men, så kan det gå :P

Precis, du kan bara stå för vad du tycker. Jag kan ju dra det ännu längre och säga att min familj, släkt, vänner också är mer värda än en person jag inte känner. Jag skulle hellre mata någon okänd människa till en orm än min mamma. Jag tycker det är ganska logiskt. 
Jag älskar (mina) råttor mer än jag älskar kyckligen jag matar dom med.
Sen har jag inte talat om ett förbud mot att mata ormar med råttor, inte heller ett förbud mot att sälja kött. Bara sagt att jag inte tycker man ska mata levande och dessutom a hand om råttorna innan de dör. Tycker såklart att andra djur (grisar, kor) ska behandlas humant dom också.

#114 men de har ju inte sålt döda råttor här. Det har sålts rååtor som kan andvändas till mat. Det menas ju inte att de måååste bli det bara att de kan det.
20 årig djurgalen moder*

#122: Tycker att det är väldigt smaklöst och antagligen var inlägget bara menat att provocera (har inte läst det). Vill man annonsera om ormmat kan man annonsera på Reptiler i Fokus. :)
Jag går inte in på ett Veganforum och annonserar att jag har köttdjur som är redo för slakt heller. :)
alla människor är inte lika mycket värda..i mina ögon. men dom som inte anser en råtta lika mycket värd som en orm ska inte var här heller och göra oss upprörda över olika saker, då vi har råttan som våra älsklingar och våra familjemedlemmar, nu vet jag inte riktigt varför den här tråden startades, men jag tänker iaf på ormmats annonser osv, sånt som kanske inte hör hemma här.

#123 ja men ett exempel som det va sälja hundpate på ett hundforum, lixon ? , det har inte sålts döda råttor här så jag tycker det va ett dumt exempel om det vi pratar om, då det alldrig förekommigt här vad jag vet.
20 årig djurgalen moder*
Men en orm kan ju vara lika mycket värd?

#125: Tror det har funnits en annons där de sålde råttor som ormmat (döda eller levande vet jag inte). I vilket fall kan du använda mitt exempel om du tycker det var bättre. 
Jag förstår vad du menar med att dom man känner och älskar är ju mer värda än andra för en själv.
Men vem är mäst värd av en helt okänd råtta och en helt okänd gris tex? hur kan man avgöra det. Den där grisen kanske var jättemysig medans råttan var jätteaggressiv? Eller tvärt om, det kan man ju inte veta.
Och om nu råttan var aggressiv så är det ju inte så synd om den att den behövde dö, för någon hade förmodligen avlivat den ändå (eller klart det hade vart synd, men menar att de hade hänt ändå), men grisen som du just gav till råttan hade kanske vart jättemysig och inte alls avlivats om den hade sluppit bli käk.
#128 då kan man hålla sig på ett grisforum :-P

#128: Jag har inte någonstans sagt att det är synd om djur som dör, döda djur lider inte utan jag intresserad mig mest vad som händer med de levande. Är råttan jätte agressiv mår den såklart inte bra och vill någon sedan ge den till en orm så fine by me, huvudsaken är att den avlivas humant och att någon tagit hand om den när den var vid liv. Precis samma sak vill jag såklart för grisen.
Nu äter jag inte gris men skulle kunna skaffa en hund som åt gris/nöt men inte en orm som åt råttor. Jag personligen skulle aldrig mata med något jag ser som ett husdjur (jag ser råttor som hudsjur och det är också vad detta forum handlar om). Skaffar jag nångång minigris kanske jag får utfodra en framtida hund helt på älgkött. :)
Antagligen hade varken grisen eller råttan i exemplet föds i första stadiet om ingen velat ha dem som käk, btw.