Råttor iFokus

Råttor

Etikettoff-topic
Läst 853 ggr
[Ladykluck]
0

Ev. kull på gång

Jag funderar på att ta en kull på en utav mina råttor. Men innan jag gör detta vill jag veta hur många det finns som skulle vara intresserade utav att köpa?

Dom säljs förmodligen för 30-50 kr/st.

Mamma: Mörkbrun, slät (finns bild i mitt galleri) När jag tar kullen kommer hon att vara ca 6 månader.

Mormor: Samma som mamma.

Morfar: Albino, rex.

Pappa: Vet inte vad färgen heter, men han är vit på kroppen och mörkbrun på huvudet. Köpt i zooaffär, så mamma och pappa till honom vet jag inte.

Har velat ta en kull länge och detta är min första kull. Jag hoppas att allt kommer gå bra med kullen, och att alla ungarna hittar bra hem.

Daydreams
0

Läs gärna den här artikeln innan du avlar

Daydreams
0
SamanthaJones
0

kan du berätta något mer om de tilltänka föräldrarna?

Ålder, vikt, temprament, hur länge du haft dem? Syftet med kullen :)

Det är alltid bra med så mycekt fakta som möjligt om man ska kunna bli intresserad.

Vänligen

Sofia

Medarbetare på brukshundar

[Ladykluck]
0

Har läst den innan.

Mamman till kullen jag ev. kommer ta har en mamma och en pappa som är jättetrevliga, tyvärr är pappan död nu, men pga ålder. Han har även haft många andra kullar, och dom har vart bra.

Det är bara pappan jag inte vet något om. Mer än att han är jättemysig och gosig. Han är ungefär ett år gammal och har klarat sig utan sjukdomar och andra problem hittills.

Verkar det väldigt osäkert att ta ungar på dom så gör jag det naturligtvis inte, själv är jag inte så erfaren så är glad för råd :)

Daydreams
0

Vem har avlat på pappan då?

[Ladykluck]
0

Pappan är ungefär ett år, mamman är snart ett halvår (när jag tar kullen kommer hon vara det) Båda två har fint temprament. Pappan är lugn, och väldigt gosig. Mamman är ganska sprallig ibland men gosig när hon känner för det :) Ingen utav dom är aggressiva. Pappan är min kompis råtta och hon har haft honom sedan han var ca 6 veckor. Mamman har jag haft i någon månad. Fick henne utav en kompis som inte hade tid. Men har haft kontakt med henne sedan hon var bara några dagar gammal. Syftet med kullen är mest att jag vill ha mer erfarenhet utav att ha råttbebisar eftersom jag i framtiden skulle vilja starta någon uppfödning och det lär ju inte bli så bra utan erfarenhet. Pappans vikt är jag väldigt osäker på, har inte vägt honom och jag inte har honom här så kan inte väga honom nu. Kan ladda upp en bild på honom senare när jag kan ta ett nytt kort på honom. Har bara kort på honom när han var några veckor gammal.  Mamman finns det som sagt kort på i mitt galleri. Kan ladda upp fler om det önskas :) Vikten på mamman är ungefär 300 g. Har även två utav mammans bröder, och dom är lugna och fina båda två. Är det något mer som ni vill veta är det bara att fråga :)

Daydreams
0

Men om du vill lära dig för att så småningom bli uppfödare, så skulle jag råda dig till att börja läsa en massa, bla lära dig vad färgerna heter. Fråga massa frågor om avel, läsa på om avel. För att sedan skaffa dig råttor med bra bakgrund som du har tills du klarar av att bedöma om dom duger för avel.

[Ladykluck]
0

Hon som äger råttan, som jag känner. Så har sett hur kullarna har blivit. Och såvitt jag vet har det inte varit några besvär. Har även en kompis som har fått iaf en utav ungarna och den har inte heller haft några besvär. Jättetrevlig liten flicka är det :)

[Ladykluck]
0

Jovisst, det kommer jag ju självklart göra det också. Men vill gärna ha lite praktisk erfarenhet också. Hon som har pappan som jag kommer att ha hjälp av har haft en kull innan.

Grodan
0

mormor samma som mamma? (du menar väl inte att det är samma råtta?)

Nu följer lite hårda ord, jag ber dig läsa dem med lite distans och inte bli ledsen.

Utifrån din beskrivning tycker jag INTE att du ska ta någon kull innan du låtit någon duktig råttmänniska (uppfödare el domare) träffa dina tilltänkta avelsråttor och gett sin syn på deras avelslämplighet.

Med tanke på det låga priset du ska sälja dem för kommer vi inte att godkänna annonsering här på sajten. Ett så lågt pris talar för att råttorna inte har så stort värde för dig och då är ju frågan varför du vid huvudtaget funderar på att göra en parning.

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

TinaSjoblom
0

Inte för att låta negativ nu men jag tycker inte att du ska ta någon kull. ´
Man måste besitta med en massa kunskaper innan man avlar, som du själv skriver så är du inte erfaren heller.
Och eftersom du är oerfaren så tycker iallafall jag inte att du ska ta någon kull när du inte har en låååång bakgrund om båda råttorna.

RatLover
0

10# hon menar nog att mormorn har samma färg/teckning som mamman :)

UpptagetNamn
0

#4 - Om du säger själv att du inte har jätte mkt erfarenhet kanske du ska vänta lite? :)

[Ladykluck]
0

Råttorna har stort värde för mig, men jag tar inte kullen för att tjäna pengar på dem. Jag tar kullen för att försöka skaffa mig lite erfarenhet, och för att jag tycker det är roligt. Enligt mig är det sjukt att överhuvudtaget sätta ett pris på ett djur, därför spelar priset mig ingen roll, mitt val av pris är för att om jag tar en kull nu och säljer dom dyrt så känner jag mig som om dom bara betyder pengar för mig och det är verkligen inte så det är. Anledningen till kullen är som sagt skaffa sig lite praktisk erfarenhet och att det verkar roligt att ha små råttbebisar. Och dessutom vill jag se om jag tycker det är lika roligt att föda upp som jag tror. Eftersom jag inte haft kullar innan kan jag ju inte veta. Och sånt kan vara bra innan man skaffar avelsdjur på riktigt och såna grejjer, De är ju dumt att göra det och sedan komma på att nej det här är inte min grej. Men men. Jag är trött och ska sova nu.

[Ladykluck]
0

Jag har kompisar och andra som har mkt mer erfarenhet än mig förresten, så jag har ju folk jag kan fråga om det är något jag blir osäker på eller så.

[countess]
0

#14 men har man för litet pris kan dom gå till orm mat så man ska passa sig! även om dom som köper värkar seriösa

KAGE
0

#14: Bra svar! ÄGDA ;D höh

/Karoline.

[countess]
0

#17 jojo om man vill att rått ungarna går till orm mat

KAGE
0

#18: Nämnde jag nåt om det? - Nej.
Hon får väl ta reda på fakta om köparna, inte kan dom ljuga ihop allting bara sådär, isf gör dom det riktigt bra.
Desstom har ju de flesta mindre ormar (tex majsorm, råttsnok), och de äter möss.
PS: Sluta särskriva.

/Karoline.

[countess]
0

#19 du skrev att det var bra det hon skrev! och hon skrev att hon inte ville tjäna några pengar på dom och tar hon 30 kr på råtta så lär dom ju gå till orm mat  och min kompis majsorm äter råttor! sen vet jag sedan tidigare erfarenhet där köparen var väldigt seriös m,m och denna råtta slutade sina dagar några dagar senare av just en orm ! och vadå särskriva? vad har det med det här att göra?

KAGE
0

#20: Men ursäkta mig så mycket. Tyckte hon sa det riktigt bra att hon inte är ute efter pengarna bara.
Då får hon väl kolla upp lite bättre än vad "dina erfarenheter" gjort.
Det har med saken att göra att det irriterar mig, vi bor i Sverige, pratar svenska och går i skola i minst 9 år. Men, men.

/Karoline.

[countess]
0

#21 ja vi bor i svergie ja jag pratar svenska och jag har dessutom gått om pluss massa stöd lektioner pga min dysleksi om du vet vad det är ?

så innan du yttrar dej om felstavning och sär skrivning så kanske du ska ta reda på fakta!

KAGE
0

#21: Jaha på så vis. Om du har dysleksi är det en helt annan sak, såklart! Ber om ursäkt.
Stör mig bara på att så grymt många aldrig försöker lära sig sig stava, trots att de inte har någon sjukdom/inlägningsvårighet..

Men nu är vi off ämnet ang kullen..

/Karoline.

[countess]
0

#23 okej det är lugnt men snälla tänk dej för nästa gång jag är ingen sån som mår dåligt över min dysleksi eller skäms för det men många gör det och många tar åt sig, en del vågar varken skriva eller läsa högt pga av att folk mobbar dom pga av det

Daydreams
0

Om vi återgår till dina frågor så tror jag att ytterst få människor här skulle vilja köpa råttor av dig för så låg summa. Det osar oseriös uppfödare när man inte tar mer.

Att ha en kull kostar oerhört mycket pengar, och man måste ha rejält med pengar undanlagda till allt som kan gå snett, tex att mamman inte kan föda ut alla ungarna utan måste till veterinären för akut kejsarsnitt etc

Maten till alla bebisar är inte heller billig, dom ska ha välling/gröt till frukost,  mat till mellanmål och till middag.

Vill du bli betraktad som seriös så tycker jag att du ska vänta tills du är 18 år, se till att lära dig betydligt mer om råttor än du kan nu och se till att ha en buffert på några tusen samt möjlighet att behålla alla ungarna om du inte får dom sålda.

Du skriver "Verkar det väldigt osäkert att ta ungar på dom så gör jag det naturligtvis inte, själv är jag inte så erfaren så är glad för råd"

Svaret är ja, det verkar extremt osäkert att du ska ta en kull på dessa djuren, dels för att de flesta erfarna uppfödare INTE skulle avla på djur med så okända stamtavlor, och dels för att du har för lite kunskap.

[countess]
0

#25 kan inte mer än att hålla med

Bullerbytjejen
0

jag håller med, jag har en supergoo tös här som jag verkligen skulle vilja ta en kull på, men hon är zooråtta å jag vet inget om hennes bakgrund, mer än att hennes systrar var lika underbara, men vet inget om föräldrarna eller så, hade jag hittat en riktigt bra stabil hane, gammal och frisk med lång välkänd bakgrund så kanske, men jag avstod ändå..så jag håller med om att du ska skippa kullen och läsa på en massa först och sen kanske ta en kull i framtiden när du har bättre djur med mer känd bakgrund :) det blir desto roligare då :)

Daydreams
0

användaren har avslutat sitt medlemskap:/ Och jag som tyckte vi var ovanligt snälla.

dorkey
0

Shit vilka bra artiklar! =O

LeTigre
0

Jag tycker ändå vi/ni var superduktiga! Den här tråden kunde lätt ha gått för långt men alla höll sig lugna och sakliga. Synd att TS inte ville lyssna bara :(