Råttor iFokus

Råttor

Etikettråttägare
Läst 1126 ggr
Grodan
0

Råttsäkra sitt hem

Hur gör man sitt hem råttsäkert? Skyddar hemmet från vandalisering och råttan från olyckor?

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

niffen
0

Sätter för alla ellutag(med liten vit bricka, vad heter det?). Gömmer undan sladdar, kanske lindar in dem i t.ex. spiralband. Gömmer alla lösa föremål som inte är till för råttorna, så som kläder som ligger på golvet. Tar bort mattan/orna, man vill inte ha en nerkissad matta. osv. osv.

Kleverin
0

matorna får vara kvar hos mig… de tycker det är bra att gå på, golvet är lite otäckt. unvik veck på mattorna dock. har faktiskt förlorat en råtta på det sättet när jag var liten. pappa klev på den. stort trauma. meddela hela familjen om att råttorna är lösa.

Men därimot vad många inte tänker på är garderober (sådanna där inbyggda längs väggen) de har oftast längst ut på varje sida ett litet hål på undersidan (alltså, de har ju sockel, men sticker ut ca 1 dem framför den. köksskåp och liknande) så man kommer in bakom sockeln. där är det roligt att gömma sig om man är råtta.
om man har en ihålig soffa som jag så är det bra att sätta nät under den eller nått, annars kan man få ägna tre timmar åt att locka ut råttan med hjälp av chips och leverpastej.. (gjort det med) annars om man inte får ut dem kan de bygga bo i soffan (varit med om det oxå..) alla sladdar med låg spänning kan vara bra att gömma undan bakom ett råttsäkert plank eller sätta högt upp så de inte når. de med högre spänning har jag aldrig varit med om att mina ätit på(tänk dock på att alla råttor är olika!!) men allt med adapter är gott.

Traditionellt varnar man väl för avloppshål, men mitt är så fullt med skit så där kommer de inte ner. Allt man inte vill ha smakat på måste ju undan, inte bra att lämna skolböcker eller sådant framme. det kan ju var ätbart.. har man dem i soffan eller i sängen får man ju vara med på att det kanske är lite obekvämt med just den mm med tyg så de gnager småhål i det för att det ska bli bättre (har så fina örngott och påslakan.. vantiationshål!!) och det kan finnas något godare på andra sidan kudden/sofkuddeen och enklaste sättet är att gnaga sig igenom. eller så är innehållet mycket bättre att boa med än det de redan har..

hmm, jag skriver ju hela noveller om tre ämnen.. förlåt…

niffen
0

Jag tar bort, men vill man ha en nerpissad matta så  XD

DoD
0

lite piss skadar inte;)

Medarbetare på ExotiskaDjur.ifokus, TV-Spel.ifokus och papegojor.ifokus!

Att förstå är att förlåta

niffen
0

Efter ett tag blir det mer än lite  :O

LeTigre
0

Det där är väl olika, mina kissar inte på mattorna. De kan lägga någon liten droppe här och där men det är mest på nya saker eller saker om luktar mig (tex tangentbord, fjärrkontroll, snusdosor..)

Terato
0

Jag är beredd att gå ganska långt för råttsäkringen av mitt hem.

Tips för att skydda dina elektronikgrejer:

Trådlös mus och tangentbord. Vill man ha nå bättre grejer för att t.ex. spela så kan man ju ha det i nån byrålåda och plocka fram när det behövs.

Plattskärm med inbyggda högtalare! Skärm kan sättas upp på datorbordet så att inga sladdar blir synliga för råttorna.

Datorskåp rekommenderas. Annars kan man alltid bygga om datorbord så att alla sladdar osv. sitter bakom en träskiva.

Andra synliga sladdar kan man sätta för med trä-eller metallister.

Jag kör spiralband nu men observera att det inte är en 100% säker gnaglösning. (för säkerhets skull kan man ha flera lager spiralband i olika tjocklekar)

Vardagsrum:

Ta bort benen på sofforna så kan inte råttorna krypa under! :)(och du slipper dammsuga)

Vill man gå ännu ett steg längre så bör man utesluta gardiner som går ända ner till golvet och endast ha målade väggar så att de inte kan tugga tapet.

Kök:

Tänk på att de lätt kan komma in under spisen! (hände mig) Man kan göra egna lister och sätta för.

Tänk även på utrymmet under diskbänken. Det är ofta öppet där så att de kommer in bakom. Kan man spika för masonitskivor.

Badrum:

Ska hitta på någon lösning så att de inte kommer in under badkaret med. Har funderat på att köpa marinplywood och måla i vitt. Det ska tåla vatten.

Övrigt:

Byt ut alla krukväxter mot låtsasväxter, alt. ställ dem dit råttorna inte kommer åt.

Alltså kan inköpslistan bli ganska lång beroende på hur långt man vill gå. Mitt mål är att råttornas bur ska kunna stå öppen även är jag inte är hemma. Men som sagt förut, gnagare är gnagare. Man får helt enkelt vara beredd på att vissa saker kan gå åt om de står där råttorna når.

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se

Kleverin
0

#3 Mina kissar inte på mattorna.. behov gör de i buren. Har så de kan röra sig fritt. Men så är det två honor med, inte så kissiga som hanar.