Råttor iFokus

Råttor

Etikettrif-och-ifokus
Läst 1294 ggr
Grodan
0

förklaring

Jag valde att ta bort en annons som spårade ur, främst pga av att jag fått klagomål via pm hur tråden utvecklats. Vi behöver inte nämna några namn, de flesta vet ändå…

Nästa annons valde jag att låsa och jag funderar på om jag i framtiden skall låsa alla annonstrådar. Detta kan förhindra att fakta kommer fram, tyvärr, men jag ser just nu att alla som annonserar har rätt att få göra det UTAN att deras annonstrådar blir förstörda. Jag har fått flera klagomål från personer som fått sina annonstrådar förstörda.

Privata vendettor, skitsnack och smutskastning kan vi inte stödja tyvärr. Även om det är sanning. Hur ska vi kunna bedöma det? Och vi som moderatorer, jag o Ninja, ska inte behöva ta ställning, utan se till att alla har samma rätt och att alla känner sig välkomna.

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

KickanW
0

Men någon slags policy måste ni väl ha gällande sanning, djurhållning m.m. Om en person kommer med anklagelser är det en sak, men om flera säger samma sak. Borde ni inte kunna göra någonting då?

Daydreams
0

När det finns bevis i form av flertalet vittnen, foto på hur illa det är ställt med råttorna, ska det verkligen inte vägas in?

Bullerbytjejen
0

håller med kickan, annonser ska vara sanningenliga om dom ska få vara med här tycker jag, man kan inte ljuga i annonser om vikt och välmående utan att folk ska kunna visa sanningen, då ska hennes annonser bort också tycker jag, när det finns bevis som i detta fallet…

Grodan
0

Jag tror på information. Att informera om korrekt skötsel, råtthållning osv. Sajten har stor kapacitet till det. Att leta fel, angripa personer offentligt och smutskasta anser jag är en mycket trist del som vi inte behöver här. Alla måste känna att de är välkomna hit. Alla människor kan lära sig, utvecklas och ändra sig.

Jag ser gärna att personer som anser sig sitta på massor med kunskap och fakta förmedlar det på sajten på ett bra sätt, ex genom artiklar eller intressanta trådar istället för att angripa personer offentligt.

Det är jättesvårt att bevisa ex vanvård via internet och det är inte min och Ninjas sak. Det är däremot fritt för var och en att anmäla vanvård el dyl PRIVAT!!!

Allamej
0

Den här personen har ju visat gång på gpng att hon inte är seriös för fem öre… nu finns det ju dessutom bildbevis på det hela också… Små uttorkade stackare med ohyra som uppför sig som att dom inte sett mat på en vecka… :(

Varför får hon annonsera här i huvudtaget? Hon bryr sig bevisligen inte om råttornas välbefinnande….

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

Grodan
0

Jag tolkar tyvärr detta som skitsnack och smutskastning. Varöfr läser ni inte vad jag skriver, i egenskap av moderator?

[countess]
0

jag tycker det skulle vara bättre om man la en tråd att tex råttisar finns sen får man ta det via pm ?

Daydreams
0

Jag läser vad du skriver, men anser ert beslut helt felaktigt. Tycker ni som moderatorer ska lyssna på majoriteten på forumet. Vilket visat sig i mängder med trådar vad majoriteten anser.

Bullerbytjejen
0

#4 men det ger ju inget att pma dessa annonsörer privat, ska vi sitta och skriva till alla som vi tror är intressarade och varna? å vad händer om man anmäler? jo ingenting, finns inte resurser till sånt, det är vårat ansvar att se till att råttor inte far illa vilket dom tyvärr gör i det här fallet, å där kan vi förändra. Så du tycker det är okej att folk annonserar ut sjuka råttor här å folk köper dom utan att få vetskap om detta då det ljugs i annonser? :S

Bullerbytjejen
0

det är inte personliga påhopp å vendettor, det är fakta, coh inte tas på allvar och så länge det itne gör det så kommer dessa råttor fortsätta krängas :( det gör mig så ledsen

Allamej
0

Så ovana råttköpare ska få köpa vanvårdade råttor för att ingen har lagt in någon sorts censur på vad som får annonseras?

Att man köper råttor för första gången är en stor grej… om dom sen är helt uttorkade och undernärda… hur kul blir då råttköpet på en skala?

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

Bullerbytjejen
0

jag skiter fullständigt i annonsören, vet itne vem det är, men jag har läst annonsen och jag har sett bilder på råttan och det överensstämmer inte, och den som har tagit bilderna är en seriös råttmänniska och man ser att råttan inte mår bra, så det är annonsen jag hoppar på och vendettar mig mot isåfall..

Mymlan
0

Ups hoppas jag ej får intresse av dennes råttor som är till salu.. Vet ej vem det är..

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

Karmatarerskanise
0

jag håller med grodan. det är inte upp till dem att bedömma fall av vanvård. Anser ni att ni har så starka bevis, då finns det ju någon ni kan göra. Att anmäla, det kan faktiskt vem som helst.
Men då ska det verkligen finnas ngt att anmäla!!!

Så jag tror det är en bra ide att låsa alla annonstrådar, så får de som är intresserade (av en eller annan anledning) kontakta uppfödaren privat..

KickanW
0

Jag håller med, det är köparna och råttorna man främst ska tänka på. Visst håller jag med om att det kan bli överdrivet gällande vissa saker. Man ska inte förbjuda folk att sälja pga småsaker eller påhopp utan någon slags förklaring.

I fall såsom detta tycker jag att man på något sätt ska ingripa just för att förhindra att ovana nybörjare ska få hem råttor de inte kan ta hand om.

Bullerbytjejen
0

Så jag tror det är en bra ide att låsa alla annonstrådar, så får de som är intresserade (av en eller annan anledning) kontakta uppfödaren privat..

ja just det så råttorna kan säljas undernärda och med ohyra.

Karmatarerskanise
0

#16 Detta är ett forum, inte ett ställe där man dömmer folk genom nätet.

Jag förstår att Grodan inte vill dömma genom hörsägen och bilder. De bilder jag fick se såg man ingen ohyra på eller att råttan var undernärd. Det fick jag veta genom en person.

Det räcker inte. Och att man pga att ni är så många som tycker si och så, ska tro er, det är ett dåligt argument. Det kan ju liak gärna vara så att ni bara ogillar personen pga av andra bråk ni haft här inne. Människor har nämligen en förmåga till att gadda ihop sig. Speciellt tjejer ;)

Så, så länge det finns tvivel, har ingen rätt att dömma.

(syftar nu på oss som inte sett råttan/råttorna irl)

Grodan
0

Bara en annonsör är uppmärksammad hittills, för att bevis anses finnas, men jag är bombsäker på att letar man fel kan man göra det hos flera annonsörer. Och som jag skrev ovan är leta-fel-trenden något jag inte kan stödja. Skriv artiklar för att hjälpa råttköpare att välja friska råttor istället.

Bullerbytjejen
0

du får tycka vad du vill hera, råttan var helt klart undernärd på bilden, ingen tvivel, och den vägde INTE 400 gram, finns inte en chans på jorden att en råtta som ser ut så väger 400 gram, alltså ljugs det i annonsen och det ska inte tolereras tycker jag. och då folk ljuger i annonsen så kan man inte lita på dom heller. och folk som är intresserade utan att veta det ska få en chans att få reda på det. jag dämmer inte en jävel jag dömmer annonsen att den inte stämmer, men skit samma lägg upp den då jag ska inte ha nån skabbråtta iaf :-P tycker bara synd om den stackaren som tror på annonsen jag bara..

Bullerbytjejen
0

jag letar aldrig fel, det e ju en annan sak när folk skriver och förstör trådar för att råttorna är zooråttor eller rödögda eller vad som helst, för att det itne är bra enligt andra, men inget fel med råttorna i sig. Men nu är det här ju en annons angående råttor som inte mår bra, då är det en annan sak, än att man kan riskera att edom blir aggressiva bara för att dom råkar vara zooråttor. det e lite skillnad tycker jag.

Bullerbytjejen
0

Skriv artiklar för att hjälpa råttköpare att välja friska råttor istället.

ganska meningslöst då dom får helt fel information när dom får svar från annonsören, då hjälper inga artiklar i världen tyvärr, då är enda sättet att åka dit och träffa råttorna först.

Karmatarerskanise
0

Använd gärna citat tecken när du citerar. :)

Och ja, jag tycker som jag gör :) Och tycker även att man INTE kan säga vikt baserat på en bild.

Undrar dessutom om vi sett samma bilder? :/

Bullerbytjejen
0

ja jag vet inte va du sett för bilder, x kanske :-P

jag tror folk fattar ändå med fetstilen att det är citerat. 

/namn borttaget/grodan

Mymlan
0

#23 Onödigt att nämna namn bara spär på ev skitsnack.

Karmatarerskanise
0

Meningen med citat tecken är att man ska förstå att det är citat. Fetstil visar inte att det är citat :) Men visst, du gör ju det du tycker är lättast? :P

Nej, inte hennes bilder.

Bullerbytjejen
0

men du förstod ju att det va citat :-P

aah tack mymlan

Bullerbytjejen
0

lättast å lättast, det går snabbare…. orka hålla på lixom..

Karmatarerskanise
0

Haha jo, jag gjorde det japp ;)

Men för att återgå lite till ämnet.
Om jag skulle visa dig 3 bilder på råttor i olika storlekar, som jag vet vikten på, då skulle du kunna säga rätt vikt till mig?

Grodan
0

Bullerbytjejen, skärpning! (avser inlägg längre upp)

Jag har begripit att flertalet här faktiskt inte förstår vad som är personliga påhopp, kanske ska ni fundera över det innan ni fortsätter skriva massa inlägg här.

Bullerbytjejen
0

jag skulle se att en råtta på 280 gram inte vägde 400 iaf

niffen
0

#28  Nu är ju råttan i fråga faktiskt vägd.

Bullerbytjejen
0

jag tackade mymlan för att hon tog bort det.
jag bryr mig inte i vem som gjort annonsen,
jag tänkte bara inte på att skriva "annonsörens bilder"
(titta citattecken) utan skrev användarnamnet, my bad..

Grodan
0

#30 det har inte med saken att göra!

Bullerbytjejen
0

#33 jag svarade på heras fråga, så det hade med den saken att göra..

Mymlan
0

Varför har tråden på ngtvis smygit över till på nå vis peka på en enda person? Tycker det är oschysst. Tror inte ni skulle vilja få fingrarna avslagna på ev påpekande om era rådisar.

Jag tror X vet.

Mymlan
0

#32 Jag kan ej ta bort men tackar ändå.. *Ler*

Bullerbytjejen
0

#35 det va nog för att det va just en annons som många upprördes över, så det blir kanske lätt så att en person/användare/annonsör diskuteras i just den här tråden? efter som dom andra annonserna eller inläggen här inte har något med det att göra..

Nicciz
0

Jag förstår beslutet samtidigt som det känns ni skurit av er själva vid fotknölarna.

Hoppas att era åsikter stannar med tanken om oseriös avel hädanefter. För när chans till förändring ligger i era händer släpper ni det av rädsla….

Mymlan
0

Alla kan bättra sig och göra saker bättre. Alla måste få en andra chans.

Daydreams
0

#39 verkligen inte. Tycker inte att någon människa MÅSTE få en andra chans när det går ut över oskyldiga djur.

Bullerbytjejen
0

andra chanser tror jag på, men jag tror inte på aktuella annonser där det står saker i som inte stämmer, att folk som är intresserade går efter vad som står i annonsen och vad som sägs av en annonsör som sen inte stämmer när det väl kommer till kritan. som den som skulle köpa en råtta ur den kullen som inte alls överensstämde med vad som utlovades, och som inte alls var bra för råttan i fråga.

Mymlan
0

#41 Folk kan faktiskt lära sig av läxor/misstag.

Bullerbytjejen
0

Ja det kan folk, men hur kommer det sig då att det kom upp en ny annons efter att den andra tagits bort med samma information som inte stämde? Det e väl det som e själva grejjen känner jag.

Lells
0

Jag vet nu vem saken gäller (annonsören) och har inte tagit ställning till vad jag tycker om det hela eftersom det är helt onödigt när man inte vet till 100% hur det ligger till. Visst får man tycka men man ska inte sprida ut det på ett sådant sätt att det kan rikta annonsen åt fel håll.   

Att gå på fakta som kommer från andra helt okända personer bör man inte göra utan ta reda på själv hur det ligger till med personen i fråga. Och ja, om nu personen uppger annat än vad som egentligen företer sig senare så är det självklart fel.

MEN som sagt man ska ta reda på det själv med personen det gäller och inte sitta och luska ihop en massa och förstora saker och ting med andra personen som egentligen inte vet ett skit.

Sen om man sett en eller två bilder, det säger inte heller så mycket..Jag såg dem själv och det enda jag såg var att råttorna såg ut som rädda ungdjur med väldigt tufsig rexpäls i pälsbyte eller dylikt.

Man ska inte svartmåla andra från halvdanna teorier.

Jag hoppas att jag själv inte sa något fel i annonsen, för jag skrev ju endå i den.. Jag nämnde exempelvis av det jag hört från en annan ang. just de råttorna hon annonserade ut. Tar verkligen tillbaka det och ångrar det eftersom jag egentligen inte vet säkert hur det ligger till efter det jag fått höra från en del.

Nästa gång bör man kontakta personen ifråga och inte andra som vet eller tror sig veta. Det ska i alla fall jag.

Mymlan
0

#43 Jag kan ej svara på det då jag varit borta idag så jag har ej läst det alla förfäras av.

Karmatarerskanise
0

Håller med dig Lells.

Snack i omvägar ger jag inte mkt för.
Inte bilderna som jag fick se heller.

Lells
0

Jag tänker kontakta x och fråga om råttorna och hennes råtthållning, men då inte för att förhöra henne eller gå på henne med fördomar.

Vill gärna höra med henne personligen vad hon har att säga.

Antar i förväg att hon tagit väldigt illa vid sig av det som påstås här inne. Tro inte någon skulle bli så glad av en massa påhopp från ingenstans.

wintermynta
0

Jag hade inte tänkt att lägga mig i denna diskution men nu gör jag det.
Tycker inte att denna person borde få annonsera, har sett bilderna och jag blev väldigt upprörd. Jag vill poängtera att jag inte har något personligt agg mot denna person.
Men detta är ett forum där man ska kunna köpa råttungar av seriösa uppf. Det borde finnas nåt system där man först för varning och sen spärras för annonsering.

[countess]
0

vill bara höra efter vissa kan ta åt sig men hur många gånger har inte osanna rykten kommit ut ? gå till personen i fråga inte höra vad andra säger  så tycker jag

Mymlan
0

#47 Varför nämna namn? det är att rent ut peka ut en person och späda på skitsnack. En här har redan fått påpekande om det.

Mymlan
0

#48 Kan hålla med dig..

Nicciz
0

Trist att en sajt som vill vara seriös och leva efter SRS rekommendationer inte kan/vill/vågar ta ställning.

Själv ställer jag mig utanför tillsvidare. Jag har oxå sett bilderna men med dem kommer man inte långt. Det jag vek mig på var de som upplevt det, som sett "fallen" och gett sin del i historian. Men sen kan man ju då undra hur det kommer sig att de inte skriver det här utan bara pratar om bilder. Spec sen de är en stor del till att detta kommit upp.

Därför backar jag tillbaka till neutralt läge igen. Jag tror inte på något som inte källorna själva står för när det kommer till kritan…

Lells
0

så ändrade det nu, men alla vet ju redan vem det handlar om. jag pratar ju endå inte "skit" om x när jag nämner hennes namn. men ursäkta mig, jag gjorde det bara av gammal vana att vara rak på sak och inte prata om denna i objektiv, obefintlig form. absolut inte illa menat.

Grodan
0

Vi har haft det här uppe så många gånger. Vilka som är seriösa och oseriösa kan endast råttköparna avgöra. Vid riktiga missförhållanden är det en privatsak att anmäla personen.

Det enda jag anser att vi moderatorer kan göra är att

• inte tillåta annonsering alls
  • utveckla annonsreglerna så att alla frågor blir besvarade
  • informera genom att skriva artiklar
  • låsa annonstrådar i fortsättningen

Lells
0

Då tycker jag man låser annonstrådarna så inget kan skrivas ut i dem. Begära att alternativ mailadress finns i annonsen där dem kan nås och fortsätta förhandlingarna privat istället.

Nicciz
0

.

Karmatarerskanise
0

Ja, att låsa trådarna är bäst enligt mig också.

Grodan
0

#52 Sajten vill vara neutral. Jag vill följa SRS rekommendationer, men vad jag anser privat har inte med mitt agerande som moderator att göra. Jag har fått väldigt mkt på nosen just för att jag gjorde sajten till någon slags förlängd arm av SRS, både från medlemmar och värdar/medarbetare på andra sajter.

Jag ber er sluta ifrågasätta mitt agerande. Det är fortfarande inte tillåtet enligt Sveriges Lag att peka ut folk på det sätt som gjorts.

KickanW
0

Fast det är tillåtet enligt Sveriges Lag att berätta en riktig händelse… Såsom en person gjort gällande råttan hon fick hem.

Karmatarerskanise
0

Men nu är vi på ett forum där Grodan, Ninja och Bima bestämmer.

marinelady
0

Jag kan bara säga att Grodan du har mitt fulla stöd av alla de andledningar som du här skriver.

Lells
0

men kickan, då menar du med vad du har upplevt om just denna person irl och inte via bilder och rykten från andra?

zickan
0

haha.. jag brukar inte skriva så mycket tycker det mest är intressant läsning. Bättre sitta här än på en dokus såpa på tv.
Alltid samma personer som skriver i de mest hetaste  och tråkigaste trådarna.

Jag vet vad det är som gäller och jag har sett bilden. Tyckte inte om vad jag såg men jag tänker inte förstöra tråd efter tråd efter tråd pga en person. Alla dessa trådar och alla dessa inlägg med elaka komentares ect förstör hela forumet något brutalt.

varför kan ingen bara lära sig att filtrera sitt snackade. Ingen här som är uppfostrad alls?
Ta det privat med sajtvärdarna och gör vad ni tycker anmäla eller fråga personen/arna som det gäller.
Men för f*n ta det privat. Räcker väl med EN tråd?!

Grodan och resten som har hand om detta forum har verkligen ett tufft jobb och i min synvinkel är lite väl snälla.
Kanske dags att skicka ut varningar? på andre eller tredje varningen så blir man avstängd på viss tid?
Det är inte lätt alls att hålla råttor iFokus så neutral som möjligt. Varför ska de som alltid är med i de heta diskusionerna göra allt krångligare med urspårade trådar och missförståda diskusioner?
Inte för att denna tråd är missförstådd men anmäl, prata med personen ifråga, prata med sajt personerna men bespara oss andra.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Bullerbytjejen
0

vi tog det privat me grodan alla som sett och upprörts men det va hon som tyckte det skulle skrivas i öppen tråd..

KickanW
0

#60: Jag svarade bara gå Grodans inlägg angående Sveriges Lag. 

#62: Nej, men en av personerna som varit inblandad i diskussionen har. Och jag var en tänkt köpare och var tre sekunder från att bli lurad.

Grodan
0

#59 Vet ej, men jag tror faktiskt inte det. Som jag skrev så har sanningshalten inte någonting med saken att göra, man får inte peka, förtala, ut en person på det sätt som gjorts. Det finns andra tillvägagångssätt, som ex anmälan och privata diskussioner.

#64 Ja, eftersom jag blev mailbombad när jag tog bort en tråd och låste en annan så ville jag förklara helt öppet anledningen till detta.