Epilepsi
Jag har tidigare skrivit inlägg och fått bra svar på alla frågor jag haft, så nu hoppas jag på er igen. Lys upp mitt mörker.
Bu ( ofrivillig ensamråtta sedan två veckor tillbaka) får epileptiska anfall. Veterinären säger att det är symptom på hjärnhinneinflammation som Bu nu behandlas mot. Tydligen kan anfallen bli kvar hos råttan även om sjukdomen försvinner. På två veckor har Bu fått fyra anfall, två på dagen då vi åkte till veterinären och två spridda över resten av tiden. (Antagligen har hon även fått anfall då jag inte har sett det.)
Vilken erfarenhet har ni av epilepsi hos råttor? Om det blir bestående, ger det problem för råttan på längre sikt? Bu verkar disorienterad och trött efteråt, mycket likt ett anfall hos människor. Hur har ni tänkt kring levnadsstandarden hos råttor med epilepsi, har ni tagit beslut om avlivning på grund av liknande anfall?

ingen som har någon information?

jag har hört att man ska låta dom va och gärna ha en handuk eller nått på buren så de blir lite mörkt.. vet inte säkert men jag har hört de iaf.. de är iaf nånting litet man kan göra
Medarbetare på ExotiskaDjur.ifokus, TV-Spel.ifokus och papegojor.ifokus!
Att förstå är att förlåta

Jo, men det känns ju inte som en långsiktig lösning. Då skulle ju Bu bli väldigt uttråkad. Egentligen så kan man väl inte räkna med en lösning, men iallafall förbättra situationen. Så hon har det mörkt i buren, men hon får röra sig som hon vill. Välja den mörka buren eller vara ute i rummet.