OT Chinchillor?
Hur många av er har chinchilla (djuret alltså) Satt å läste lite om dessa söta djur nu, jag hade ingen aaning om att dom kan leva i hela 20 år ! och att dom går dräktiga i över 100 dagar.
Min familj hade chinchilla när jag va mindre, kan säga att vi visste inte allt detta som jag läser nu, han satt själv, han va jätterädd och spattig vi gav senare bort honom till en tjej som hade ett gäng chinchillor själva.
Ni som har eller har haft chinchilla, hur har era varit eller är?
Jag får lixom för mig att dom är spattiga och rädda dom flesta, har dock träffat en tjej som hade tre stycken som va lösa och sov med henne osv, men hur vanligt är det, antar att det är som med råttor, att seriös avel ger bättre säkrare chinchillor än dom man ser på zoo?
och NEJ!!! jag ska inte skaffa några chincillor hehehe ;-P
Men hallå, va e det för råttvirus som spridit sig på i fokus ikväll då?
Eller fick ni så feta löner så vi var tvunga att över ge mig och niffen här och gå ut å bränna pengar på krogen?? *fniss*
Jag har haft två sötisar! Dom var lugna, men när dom var lösa i rummet kom dom inte direkt fram till mig.

Jag föder upp chinchillor och jag måste säga att det är milsvid skillnad på de man hittar i zooaffärer och de som föds upp av seriösa uppfödare. Mina chillor är mysiga, gosiga, keliga och kommer när jag ropar på dem.
Om du vill kan du kika runt lite på min hemsida.
åååh va skojj :) jag anade nästan det, att det e stor skillnad, ska kika in sidan :D

Är det något mer specifikt du vill veta så är det bara att fråga.
ne jag vågar inte fråga för jag har inte plats för några HAHAHA :-P

Min syrra har,
Hur snälla som helst, tama & kommer när man ropar ^
#4 Chinchillor är ju underbart söta! Har alltid velat ha en sån :P Tan ebony honan som är näst längst ned på till salu sidan är ju supersöt!:D Hehe, måste bara fråga dig en dum fråga :P När jag var yngre så ville jag ju ha djur (som nu :P) och då var det någon som sa till mina föräldrar att de är allergivänliga, men det kan väl inte stämma?:O Man kan ju i stort sett aldrig garantera att ett djur är allergivänligt så länge det inte är sköldpadda, groda eller ödla förstås :P
Vi skulle ju köpa en chinchilla, minns när vi var i djuraffären, men inte hur gammal jag var, dock vågade jag aldrig hålla den, då hon sa att den kunde sprattla och smita :P Så tyvärr blev ingen chilla för mig =( Jag ångrar mig liiite nu ;) Men jag kan inte ha varit gammal då.. Kanske 6-7 år.. När jag var 11 skaffade jag mig min första råtta istället!

Det är väldigt individuellt vad gäller allergi. Man kan faktiskt säga att chinchillor är det mest allergivänliga djuret med päls. Men oftast så är pälsdjursallergiker även allergiska mot hö och det är ju chillans basföda så då funkar det inte ändå. Men det finns många som är enbart pälsdjursallergiker som faktiskt klarar av chinchillor. Jag rekommenderar ju att om man är allergisk att man antingen går och tar ett test eller hälsar på hos någon med chillor och gosar ordentligt, gärna flera gånger och sen köper chillan på prov så att man kan lämna tillbaka den ifall det inte funkar.
#10 Ok, ja, jag kan ju ha råttor och hund nu =) Har i stort sett bara pollenallergi kvar. Men visst kan jag känna av hundar man sällan träffar. Jag tror nog att Gp råttor också är väldigt allergivänliga, då jag tycker de knappt luktar + att de bara gör sina behov i ett hörn =) Väldigt skönt och praktiskt måste jag säga! När man bor i hus får man nog skaffa sig djuren man vill ha :P
Haha, får man sno Baby Love?:P Hon var såå otroligt söt!:D Du hade jättefina chinchillor!

Tack så mycket. Baby love stannar allt här, men om allting går som det ska kommer det småbebisar efter henne om sidådär 3 månader.
#12 Men du kanske inte märrker om hon är borta :P Du hade ju en hel drös med chinchillor, så en gör väl inget om man lånar bara liiite?:D Hur hinner du med alla sötingar?=) Vilken plats de ska ta också!:O Men jag antar att du bor i hus? Kul med mkt djur.
Jag har haft två stycken. en grå och en velvet. väldigt söta djur. gick att hantera helt okej men kunde aldrig fånga in dom.
Låter något fruktansvärt om nätterna och tidigt på morgonen.
Mest fashinerad över deras päls. silkes mjuk och ömtålig.
Jag var endast omplacerings hjälp men pga alla smådjuren jag hade blev jag överkänslig och drog ner drastiskt på djur ett tag. De fick flytta till annat jourhem. Tålde dom inte alls. Hö har jag aldrig haft problem med då jag under tiden red vilket jag gjort i 12 år så utfodra häst och vara i stallet var inge problem. Men jag fick klåda i ögonen, täpt i näsan, nös konstant och fick röda utslag på armarna när jag hållit på med dom för mycket.
Så jag kan inte säga att dom var allergi fria precis. Beror väl lite på vad man är allergisk mot.
Jag var överkänslig mot allt men hade inge allergi men reagerade ändå väldigt starkt på dom.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Jag hade två förut, men vi fick dom i vuxen ålder o dom var bara handtama med fd ägaren. Men dom var snälla ibland iaf (: Underbart djur :D