Råttor iFokus

Råttor

Etikettråttägare
Läst 1163 ggr
[countess]
0

kutterspån

kutterspån det sägs ju att det är cancerframkallande men varför har då forskarna det i burarna ?om dom redan har kommit på de så varför utsätta råttorna för det?  vill gärna ha en källa av det har jämt haft det till mina råttor hälften kutter hälften tidningspapper

gulzebra
0

Om jag inte minns helt fel så brukar forskare inte ha kutterspån, utan de använder aspspån/aspflis eller nåt sånt.

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

Nicciz
0

Varför tog då forskarna fram aspflis?

Jo för att de behövde friska råttor att laborera med….. :)

Åh jag kan trolla ikväll… yeeey

Allamej
0

Se ovanstående talare….

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

[countess]
0

#1 när jag var där använda dom kutter men dom kankse har bytt

#2 ursäkta mig då har sök och det ända jag hittar är att det är farligt. och där jag var hade dom kutter inte asp!

sen behöver du inte dumförklara mig

Nicciz
0

Förlåt det var inte meningen att dumförklara Generad

när var du på ett labb då? var det länge sen? :)

cykelpump
0

Dt står i massa böker om råttor o dom in zooaffärerna säger att man ska använda kutterspån, och läste nyss i en bok o där stod d att man inte skulle använda tidningspapper. Är rätt förvirrad ska jag säga. Men jag kör på d säkra när mina råttor kmr o köper toalätt.

[countess]
0

#5 ungeför ett 1 år sedan så mkt kan ju ha hänt men dock så praktiserade en kompis där för ett halvår sen och då använte dom kutter

Nicciz
0

Oj… Förvånad vilket labb då?

#6 förr så var trycksvärtan i tidningar giftig, därför står det i gammla böker och infoblad/häften att man inte ska använda det. Samma med spån innan man kunde konstatera att råttornas luftvägar var extra känsliga rekommenderade man spån. Men å andra sidan finns det oxå ett större utbud av olika produkter i dagsläget så om ngn skriver en bok imorgon står det nog att man inte ska använda spån, får vi hoppas *s*

Allamej
0

Här är en länk till scanbur. Dom levererar råttor till så gott som alla lab. (rätta mig om jag har fel folks)

Gå in under bedding - scanbur bedding och se vad det är dom har till sina djur. 

Om det är kutterspån ska jag äta upp en skosula… eller vad fan… jag gnager i mig hela skon.

Varför vill du inte acceptera att kutterspån inte är hälsosamt för råttorna? Är det priset? Tillgängligheten? 

Om jag får tag i aspprodukter här i Lycksele, vad är det som hindrar någon i Umeå att få tag i det?

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

[countess]
0

#8 i umeå på univercitetssjukhuset

Allamej
0

#10, njäe… där har du nog fått det om bakfoten… Umeå använder inte kutterspån… gjorde dom det skulle inte deras studier kunna publiceras och refereras till, inte i sverige, europa eller världen….

[countess]
0

#11dom hade det när jag var där på studiebesök med skolan jag gick djurvård på forslunda och dom visade både råttorna och mössen  men som jag skrev kan dom har ändart det var ju som sakt 1 år sedan

annelie-h
0

på "sahlgrenska" har de aspflis.. och i den obligatoriska utbildningen lär man sig att inte ha kutterspån. lab har även stora maskiner i speciella disk-rum som doserar ut sterilt och dammfritt bottenmaterial. hade blivit mycket omständigt om det hade dammat runt massa kutterspån.. men jag kan bara stå för "sahlgrenska" gör

LeTigre
0

#12 sa de att de använde kutterspån eller tyckte du bara att det såg ut som det? Det kan ju ha varit alspån tex. Låter väldigt konstigt om de har kutterspån tycker jag. Vi får väl maila umeå universitetssjukhus och fråga dem?

[countess]
0

#14 jag är helt säker=)

gulzebra
0

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

marinelady
0

Umeå har inte kutterspån har själv varit dit en runda nu för ett par dagar sen och det är INTE kutterspån.

Allamej
0

#17, Du kan ju svara på en del om universitetet… kan du fråga hur länge dom använt annat än kutterspån om dom någonsin har använt kutter i huvudtaget…. :)

marinelady
0

Ska höra med dem på måndag.

Allamej
0

Tack! På så vis kan vi ju avsluta den diskutionen en gång för alla… Med fakta :D

SamanthaJones
0

varför ger sig inte folk med spånfrågan? är det så så svårt o fatta att man inte ska ha det? and that its. fatta någongång SNÄLLA!

Vänligen

Sofia

Medarbetare på brukshundar

niffen
0

Det är till och med olagligt, så egentligen SKA man inte behöva tjafsa…

Allamej
0

Men det är billigt och en del tycker mer om sina plånböcker än om sina råttor :(

LeTigre
0

Vet ni vad som är ännu billigare än kutterspån?? Att inte ha råttor alls!! ;)

Bullerbytjejen
0

det är väl för att det är så simpelt att få tag på antar jag, finns att köpa överallt, hade det varit för att det va billigt så skulle nog tidningspapper va det mest använda, det kostar ju ingenting lixom..