Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 768 ggr
Psykbollen
0

Är hon sjuk?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har precis fått hem två stycken tjejer, igår för att vara exakt och nu är det så här att den ena av dem låter lite konstigt. Ungefär som ett marsvin och så liksom nyser hon ibland. Det gör mig orolig, då jag har läst mycket om råttans sjukdomar och på en sida stod det att ett av symptomen på mykoplasma är att råttan låter ungefär som ett marsvin. Och att det kan bryta ut om råttan är förkyld(hon nyser ju). Borde jag kontakta vetrinär nu med en gång eller vänta lite och se om det kanske försvinner? Min mamma säger att det nog inte är någon fara, men sedan så kan hon ju inte heller så mycket om råttor så jag tänkte att jag skulle fråga här och kanske få svar av dem som har lite mer erfarenhet. ^^
Sedan så blundar hon med ena ögat ibland. Varför gör hon så?

Väldigt tacksam för svar :)

KickanW
0

Om hon låter som ett marsvin är det nog rossel. Det är ungefär som människans hosta och kan uppstå av flera olika anledningar, om det låter mycket kan du uppsöka läkare för säkerhets skull.

Varför hon blundar med ögat vet jag inte. Ser det irriterat ut?

Psykbollen
0

Tack för att du svarade ^^

Så mycket är det inte, hon låter bara lite ibland. Nu har hon faktiskt inte låtit något alls på länge när jag tänker efter. Det är mest när jag håller i henne som hon låter. Fast bara i början, när jag har hållit henne en liten stund så brukar hon sluta.

Nej. Det ser ut som vanligt. Hon kanske bara var lite trött men inte orkade blunda med det andra ögat också? ;)

KickanW
0

I så fall tror jag att du kan ta det lugnt. Var uppmärksam och ta hand om henne. Låt henne ha det varmt, städa extra ofta i buren och sådär… Ta hand om henne som man tar hand om förkylda helt enkelt :)

Psykbollen
0

Det ska jag göra ^^

niffen
0

Stressrossel kanske? Hon blir nog lite rädd när hon kommer till ett nytt ställe, och en helt okänd stor sak plockar upp en och så..

Karmatarerskanise
0

Nysningarna kan bero på alla nya dofter.

Psykbollen
0

Men varför nyser inte Pan då? Det borde väl vara nya dofter för henne med? ^^''

LeTigre
0

#7 din råtta är antagligen förkyld och har lätt att rossla. Ta hand om henne, håll henne varm och skyddad från drag. Ge bra mat och lite ljummet roibooste (rött koffeinfritt, finns på ica men kolla noga så att det är rent roiboos) med honung och pressad apelsin (ha alltid en flaska vatten bredvid också). Du kan också låta en vitlöksklyfta dra i tet innan du häller i det.

LeTigre
0

ps: det är vanligt med "flyttförkylningar". Mina tjejer blev också förkylda när de flyttade in här.

Psykbollen
0

9# Men de blev friska sedan, eller?

LeTigre
0

#10 ja det blev de! De blev förkylda igen sen iofs men nu är de friska IGEN ;)

En del råttor har taskigt immunförsvar och blir förkylda oftare och en del har tendens till rossel vid tex förkylningar eller stress. Så om du sett en förbättring hos din råtta redan så kommer hon säkert bli bra snart! Hoppas hon kryar på sig snabbt :)

Karmatarerskanise
0

Ett par av mina råttor nös av dofter, inte av förkylning.
Var bara den första eller de två första dagarna. Sedan var det borta. Och inget snor eller rossel då. Har som tur är skonats från rossel.

Elma_vip
0

Så höll mina råttor på när jag precis fått dom också, men det gick över av sig självt efter ett tag. Jag gav dom dock rött the med vitlök i.. :P Det skulle visst vara bra hörde jag härifrån :P

LeTigre
0

Ja just ja, är de förkylda så snorar de också och får ofta rinniga ögon. Då blir det lite rött (ser ut som torkad blod) runt nosen och ögonen. Dock är de rätt duktiga på att tvätta bort detta.