egen mat
joo blanda egen mat har jag ju hört att det är bäst men jag fattar inte själva blandningen asså hur mkt av vad
det brukar stå en del havre en del korn kankse nån kan ge mig med tex i dl? =)
jo men det var det där jag inte förstog med del och skit
tack iaf :D

Aha, du menar så. När det står 1del si och 2 delar så i ett recept så betyder det att du tar den totala mängden du vill göra och delar i lika delar: jag tar ett exempel: du vill (för enkelhetens skull) tillverka 10 deciliter råttfoder och ska ha 1 del havre, 1 del korn, 2 delar krossat knäckebröd och 1del nötter (obs, inget riktigt recept). Då har du sammanlagt fem delar. 10deciliter/5delar = 2 deciliter per del. Alltså ska du ha 2deciliter havre, 2 dl korn, 4dl krossat knäckebröd och 2dl nötter.
Man skriver så för att den som blandar själv bestämmer hur mycket man behöver blanda åt gången, det beror ju på hur många råttor man har/hur fort det tar slut. Onödigt att blanda 20 liter om du har två råttor för då blir det bara gammalt och torrt innan det är slut.
Förstår du bättre nu?

Du kan också helt enkelt bara bestämma innan hur stor en "del" är. Säg att en del är 2dl tex och följ sen receptet :)
joo tack :D
Jag kör på magkänslan, jag blandar de olika delarna tills jag tycker att det ser "fint" ut, så som jag vill ha det. O sen lär man sig vad i blandningen som inte uppskattas alls, jag har tex slutat med russin och puffat ris.