Stamtavlor
Har din råtta stamtavla? Hur ser den ut? Är råttorna i stamtavlan endast namn för dig eller känner du dem, vet du något om dem?
Tre av mina råttor har stamtavla. Jag känner till en del av namnen, har träffat några och hört lite om andra. Men speciellt de finska namnen vet jag inte nåt om..
Visa stamtavlan på någon av dem och berätta!
Måste jag scanna ju.. Får bli ett senare projekt, när jag hinner.
Jag har stam på ett par… Dels Anima-Dårpippi som har regpappret fullt, jag har fått veta en del men det är typiskt sånt som inte stannar kvar i minnet.
Krull har jag fått papper med föräldrarnas namn på också, och Mansikka har en del.
Och så har jag ju lite stam på mina bebisar från i julas, en liten bit bak iaf. Pappan är zooråtta, mammans pappa var zooråtta och mammans mamma hade en del bakom sig. Mansikka är moster till de också så deras mammas bakgrund är samma som Sickans.
Allt är i princip bara namn för mig, samt lite info om en del av de som står uppskrivna men iom mitt väldigt dåliga minne så är de bara namn oavsett vad jag vet typ.
"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram
#3: Du kan ju alltid rita i Paint annars 
"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

Tänk så bra det vore om allt fanns i ett datasytem på nätet.
Sparat massa jobb när man reggar djur och lättare för att hinna linjer,djur man letar efter och mkt mera.
//Malin
Föder upp högkvalitetsråttor efter importer i varianterna Rex,Dumbo,Naken,Odd eyed,Downunder,Longhair,Satin och Manx.
#5 Ännu mer tidskrävande ju! ;P (fattar inte varför jag dras hit hela tiden när jag har annat att göra.. *suck*)
#3 äh, ta foto!
här en stamtavla på "Eddie" en råtta från min första kull jag registrerade i SRS (foto - kan inte ta foto på baksidan då den innehåller namn på ägarna [PUL])
Eddie försökte jag para med en registrerad minkhane, men det bidde inget… och det var tur!!!
Fadern Råttentott har jag inget minne av… 
Moder Selma avgudade jag, men hon gnagde i galler och fick på ålderns höst juvertumör…
Morfar Ozzy kom från zoo, så underbar hane. I temperamentet som Eye ungefär. Sällskaplig och noll stress!
Mormor Pärlan kom från en uppfödare, men stamtavla fick jag aldrig. Idag skulle jag aldrig avlat på en hona som Pärlan! Hon ville inte sitta i bur och ungarna ville hon föda i min säng. Sedan tog hon inte ens hand om ungarna (som Babetts hona) och jag fick tvångsmata dem på henne (höll fast henne och lät ungarna dia) - bara två överlevde.

Jag måste hitta kameran först, annars lär jag låna någon. 

har inte stamtavleråttor nu. haft tidigare och då kände jag far och mor och far och morföräldrarna.
Medarbetare på Cornish rex iFokus & Flyg iFokus
tänk, jag är ensam om att älska att glo på stamtavlor… o här är ändå 970 pers… 

Jag älskar stamtavlor! Men har ingen till mina fröknar. Man kanske kan tigga från SRS..
Älskar mina stora små vänner..
Jag älskar att glo på stamtavlor!
jag håller på o ska regga alla mina :) ska bara ta mig till en kopiator o sen beställa mer papper, typ 20 st sådär :P
Vänligen
Sofia
Medarbetare på brukshundar

#12 jag kan fylla i att den delen av stamtavlan är från min uppfödning.
Chopper (550g) är från början från Malmö nåt zoo enligt förra ägaren. Jag tog över han och hans bror, Chopper var min absoluta favorit råtta. Tack vare att jag faktiskt hade ett till kullsyskon som var ungefär som Chopper i tempramentet började jag fundera på att ta kull på honom. Började min uppfödning med honom och en hona från en reggad uppfödare, allt gick kanon och sedan parade jag honom med Kina (310g)som också var dumbo, hon fick 6 ungar tre dödfödda och tre överlevde, de fick namn efter japanska solgudinnor för det var tre töser. Amaterasu (340g) har det bästa från både Chopper och Kina och henne skulle jag aldrig byta bort mot alla pengar i världen. Ama fick i sin tur 16 ungar med Sligo (510g) som är import från Danmark, en var dödfödd i den kullen.
Chopper blev påhoppad av en annan råtta i flocken som jag hade då och blev så illa skadad i ögat att jag lät han somna in då jag inte visste om han skulle klara av en så omfattande operation då han var 2 år gammal. Hans bror blev 2½ år gammal, men han var ganska skranglig mot slutet men ändå pigg även om han var seg i kroppen ville han vara med överallt.
Sligo har många barn runtomkring också, jag hade själv två kullar på honom och sedan lånades han ut på parning också. Går att hitta honom lite här och var.
Just den kullen som visas på stamtavla här är från en tjuvparning på en unge från min uppfödning som flyttade upp till Uppsala, finns säkert fler här inne som har från den kullen.. två till tror jag om jag minns rätt.
Haha nej babblat klart nu vet inte var min poäng tog vägen.. ^^, *trött*

#17 jo jag har misstänkt det….du vet ingenting om pappan? Ernst? jag har bara sett honom när ja va å hämtade Fille, han verkade väldigt lugn å snäll….
ooo….då får man va stolt över att ha en råtta me chopper i släkten….

Igår forskade jag lite på min lilla finne, det var kul och bra vetande… Jag älskar när stammtavlor växer till liv från namn till info om namnen…. 
Jag tycker det är jättekul med stamtavlor - alla mina har det. En del av släkten har jag träffat på riktigt, men många är bara namn, om än kända.
En sak är synd - det är för få generationer på stamtavlan! Råttor lever så kort tid, så fyra generationer går på nolltid och så kan man inte se om en råtta faktiskt är släkt med en tidigare älskling, som man tror.
Kan inte bifoga någon stamtavla, har ingen skanner.

Nu ska jag få mina stamtavlor iaf! :) Tack Grodis!

#20 jag knäppte kort me digitalkameran på min stamtavla….

#18 Nej tyvärr, jag fick inte veta om tjuvparningen heller förrän ungarna var 2 veckor gamla tror jag det var. Har för mig han var från zoo men kan ha fel för mig där. =)

Ernst är/var en nakenfis från zoo
Edit: …Tror jag 

jo en nakis va han ju…el a han såg ut som skallepär :) sööt….
men ja kan ju int edirekt säga att Fille ärvt någe naket av ernest…….fö fille han e hu lurvig som hellst! å han hårar åxå..men man fattar inte va de kommer ifrån fö han e pälsig överallt! aldrig haft en rex dumbo förr så ja vart lite rädd först nä han hårade…trodde han hade börjat barbera fö ja nyligen då haft en råtta som gjort de….men han e tjock i pälsen överallt så nå sånt va de inte å nä ja va på en rutin kontroll hos vetten så fick han mycke beröm för hu fin han va….*stolt*
här kikar han ut lite….han håller på å bygger kojja…
#12#13 utifrån den kan jag utläsa att pappa Ernst är cinnamon pearl dubbelrex dumbo. Skoj!
så lite så, bara att sända ett mäjl o påminna Ellen

#26 Haha, ja pucko mig som inte kom att tänka på det! *slap in tha face*
Nu har jag iaf lagt ut stamtavlorna på min hemsida! :) Skoj att se att de båda har brevbärare till far! :D
#27 jätteskoj… massa barbering efter älskade brevbärare… *snyft*

Ja, det är jäkligt tråkigt, det där med barberingen.. Har sett att du har fler från Sizzlas kull som barberar. Det är himla trist på trevliga råttor!!
För mig var det lite skoj att se att de var så nära släkt. Det är roligt med stamtavlor även om de ibland kanske uppvisar lite mindre roliga fakta. Fast.. Det är ju en viktig del av deras syfte!
En annan sak med stamtavlor är att man kan googla namn i den och kolla om man hittar info eller bilder på dem eller ägarna. Jag brukar söka på namn här på råttor.iFokus eller på r8forumet. Gör lika med mössens stamtavlor. Vet egentligen inte vad jag får ut av det men roligt är det iaf!

#30 vad väger han? =)
(har väl inte frågat det innan, skicka då gärna i pm så vi inte stjäler tråden)
jeg har stort set stamtavler på alle mine rotter.

Jeg har stamtavler på alle mine rotter, og de fleste er på 4 generationer eller mere. jeg kender ikke alle rotterne på stamtavlerne, men jeg kender rimeligvis avlerne der står bag, ved noget om deres avlsetik, eller har hørt det fra andre. Er jeg i tvivl om noget, så skriver jeg til dem.
Flere af mine stamtavler har rotter fra mine egne linier, så dem kender jeg jo rigtig godt.