Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 387 ggr
maddi
0

Karantän

Jag har läst om karnatän här och förstår hur viktigt det är. Men jag har en fråga iaf. :) Jag fick hem två nya tjejer för ca två veckor sen. De har bott i en egen bur nu så långt ifrån mina andra tjejer som möjligt och jag har tänkt på allt som man ska tänka på vid karantän. Det jag undrar över är hur man vet om säljaren/uppfödaren hade råttorna i karantän? Hur ska han ha hållt råttorna då? Kanske konstig fråga.. Fundersam

maddi
0

*putt*

KickanW
0

Du kan bara fråga uppfödaren, om han/hon inte förstår din fråga har råttorna inte suttit i karantän.

Du ska ha dem i olika rum, tvätta händer och byta kläder om du tagit i några av råttorna och tänker ta i de andra.

Babbett
0

Det sägs att div. sjukdomar och parasiter kan överleva högst 4 timmar på dött matrial (typ i kläder, foder mm).

Ska man hålla en ordentlig karantän hemma ska man mata och gosa med de råttor som är i karantän sist..tex. på morgonen innan man sticker iväg till skola/jobb. Samma sak på kvällen… Då hinner det gå många nog timmar emellan och riskerna borde vara rätt små. Fast ska man vara 100% säker bör man ha karantän utanför hemmet, tex. hos en vän utan råttor.

Sen kan man ha olik praktik vad gäller delvis karantän.

Själv har jag mor och ungar i eget rum och tvättar händerna mellan, samt att jag aldrig låter mor och ungar möta andra råttor hemma hos mig.

Det finns uppfödare som tillåter mor och ungar att umgås med den övriga honflocken, kanske för att få mera sociala råttor? Det är en praktik jag inte kör med och mina bebs har inte haft några introduktionsproblem i sina nya hem.

(min första planerade kull fick träffa mina andra honor vid 4 veckors ålder, då hade jag totalt 3 honor. Det var inga problem alls med det men nu har jag ändrat mig..)

maddi
0

Okej, tack för jätte bra svar! :)

Grodan
0

Jag tycker att du ska låta dina nya råttor sitta avskilt i 4 veckor till, så att du kan vara hyfsat säker på att få in virus. Virus du kan undvika är ex sådana som ger juvertumörer och rosselproblem - sådant som du säkert vill vara utan! Skrattande

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

maddi
0

Ja, det vill jag ju helst låta dom slippa. Så det blir fyra veckor till för de nya tjejerna. Tack för alla jätte bra svar! :)

Grodan
0

Skrattande man kan aldrig var för försiktig

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

maddi
0

Nä, det är sant. Tyckte det var lika bra att jag frågade. Jag vill så gärna sätta ihop dom helst igår. Ska bli så kul att se hur det går. Men den som väntar på något gott väntar aldrig för länge.. Glad Hehe