Råttor iFokus

Råttor

Etikettoff-topic
Läst 473 ggr
LimE-6
0

Veterinär?

Hej.. jag undrar om man brukar vet. besiktiga sina råttbebisar innan man säljer dom? Någon som vet??

UpptagetNamn
0

Nej det gör man inte (:

LimE-6
0

Nehepp.. hmm är inte det lite oseriöst? Jag menar, vill man inte veta säkert att ungarna man säljer är friska?

KickanW
0

De flesta uppfödare är tillräckligt duktiga för att avgöra de själva. Sen har alla seriösare uppfödare som policy att man kan lämna tillbaka råttan om den skulle visa sig vara sjuk, aggressiv eller liknande.

UpptagetNamn
0

köper man dom från en uppfödare som är seriös och har friska djur så är ju bebisarna friska, pluss att när du får hem en ny bebis så sätter du ju den i karantän så inget händer dina 'gammla' råttor..

Om du därimot köper från zoo affär så är ju risken ganska stor att dom kan vara sjuka.

LimE-6
0

okej i see.. nej det är nämligen så att jag har kontakt med en uppfödare som väntar på att sin hona ska föda, och om det finns tillräckligt med honor i den kullen ska jag köpa av henne. Men om det inte finns så har jag en annan som säljer, men det är en tjej som köpte sin råtta från zooaffär och den var dräktig när hon fick den så det är därför jag undrar.. hon säger att hennes hona är frisk och helt underbar och så.. men aa.. jag vet inte.. hur ska jag göra tycker ni?

UpptagetNamn
0

#5 - Om du känner att du isåfall vill ha en bebis av henne som hade från zoo affär så tycker jag att du ska göra så.
Men jag hade hellre väntat och letat upp någon ny uppfödare, som avlade på djur med väl dokumenterad stamtavla.
Särskilt om det är dina första råttor och du tidigare inte hafft råttor. Då vet du ju också att du kan få hjälp av uppfödaren om det skulle uppstå problem (:

LimE-6
0

#6 mjo precis.. men då gäller det att hitta en uppfödare åxå.. jag har ingen lust att vänta speciellt länge till.. har redan väntat i ca 4 år! Dessutom tycker jag att de flesta uppfödare kör med en sån sjuk regel att dom som redan köpt har förtur.. först i kvarn tycker jag att det ska vara…

UpptagetNamn
0

#7 - Fast först till kvan är ju helt sjukt ;O
Tycker det är seriöst at tidigre köpare har förtur, då vet man ju att den personen är seriös och å också..
Och först till kvarn - då kan ju vem som hellst komma in lixom och köpa råtta..

LeTigre
0

Tycker det tyder på att uppfödaren är mån om sina djur. Har du kollat på uppfödarlistan om det finns några uppfödare nära dig? Annars ska du höra av dig ändå för transport brukar ordna sig :)

LimE-6
0

#8 jag förstår vad du menar.. men nu menade jag inte så att uppfödaren ska sälja till personen som var först om det visar sig att den personen inte är någe bra.. men om man ska hålla på och sälja till dom som köpt tidigare så kan man ju inte utvidga lika mycket..

LimE-6
0

#9 det funkar inte =S