Albino
Nu har jag haft en diskution här med en kille som hävdar att alla typer av albino (oavsett ras, även råttor) lever hälften så länge som andra sorter. Detta tror inte jag på, men han vägrar ge sig. Så nu frågar jag Er om hjälp. Hur är det med det här egentligen?
Tacksam för svar
Hos djur har individen med albinism alltid röda eller rosa ögon. Denna röda färg, som också ibland kan ses på huden, beror på att blodet ses igenom vävnaden. I vilt tillstånd är det ovanligt med vuxna albina individer trots att det är mindre ovanligt att det föds albina ungar. Förutom att albina ungar ibland stöts bort av föräldern så påverkar även albinismen djurets syn genom att de blir mycket ljuskänsliga och även får nedsatt förmåga till djupseende, vilket resulterar i att individen ofta blir tagen av rovdjur innan den blir vuxen. Detta resulterar i att den absoluta merparten av helvita vuxna djur som observeras i vilt tillstånd inte lider av albinsim utan av leucism.
Okej, tack för svaret. Men för att göra det hela lite enklare: Lever en albinoråtta bara hälften av vad en annan råtta skulle göra?
Verkligen inte.
Om du menar tid?

Nej, jag har en albino råtta här hemma.
Fullt frisk, ett år, pigg, snäll. Helt som en 'vanlig' råtta.
I vilt tillstånd tror jag att de flesta inte alls lever lika länge, precis som #1 skriver. Men i fångenskap där det inte finns rovdjur är det inte så stor skillnad enligt mig. Dock har dem ju samma ljuskänslighet
som sagt rent BS.
albinism förekommer inom alla arter och även hos människor, men som sagt i det vilda har dom inget kamoflage och blir lätt upptäckta av rovdjur.
≧◔◡◔≦
I fångenskap klarar sig albinodjur alldeles utmärkt! Albinism i sig är som sagt inget farligt eller sjukdomsdrabbat, det är i det vilda som albinos har svårt att klara sig pga att de är så lätta för rovdjur att upptäcka.

Jag har forskat om albinism, och albinism hos djur (liksom hos människor) är en sjukdom som inte påverkar livslängen.
Albinism påverkar syn, hörsel och hud, detta gör att deras vita päls syns bättre. Dessa saker försvårar det för vilddjur då de inte hör eller ser om en fiende kommer, samt har svårare för att kamouflera sig.
I fångenskap däremot så ska finns det ingenting som gör att albinos skulle klara sig sämre än ett djur utan albinism.
Men hur många procent av våra vita råttor är så kallade äkta albino och inte bara pew för det e väl inte samma?
Tack för alla svar! Nu satte jag honom på plats!
Hihi
#9 klassas det som en sjukdom?
jag kan bara se albino som en underbar genetisk variant på c-lokuset, cc, utan den skulle musaveln vara jättetråkig… haha