Råttavel
Jag har bestämt mig för att inte ta en råttkull nu för tillfället men jag är ändå väldigt intresserad av det så jag har några frågor.
1.Vad är vasplugg och när kommer den och hur ser den ut?
2.Kan man på något sätt se om råttan är gravid utan
på storleken och vikten?
3.När börjar råttan boa?
4.Hur många kullar ska man ta på en och samma råtta?
vaxplugg*
Inga svar?

Jag kan börja lite smått men jag har aldrig avlat så någon annan är särskilt mer lämpad att svara.
1: Vaxplugg är något honan kan få efter hon blivit parad, hur en sån ser ut eller vad den består av kan jag inte riktigt svara på.
2. Tror inte det, storlek och vikt behöver inte heller stämma då honor kan vara skendräktiga.
3. Under de sista dagarna är vanligt skulle jag tro.
4. En hona bör inte få mer än 2 kullar under en livstid.
Vet du när vaxpluggen kommer.Jag har hört att den kom efter några timmar efter hanen "har varit på henne"?
någon som har fler svar?
Vaxpluggen sätter hanen i honans vagina efter fullgod parning för att spermierna inte ska slinka ut. Det är en vit vaxartad avlång plupp som bildas genom en vätska i små körtlar i hanens förhud. Vaxpluggen åker ut några timmar efter parningen och då kan du se den. Du kan även se den efter parningen om du flyttar på huden runt vaginan lite. Vaginan är ju lite öppen när vaxpluggen sitter där, samt efter parning och vid löp, och i vanliga fall är den inte öppen (obs! inte så mycket dock!). Vaxpluggen syns som en vit grej där inne.
Vaxpluggen är beviset på en fullgod parning. Har honan befruktningsdugliga ägg och hanen friska spermier så kommer foster att utvecklas till 100 %. Däremot kan saker hända som gör att dräktigheten avslutas utan att du märker det - ex missfall eller ungarna dör och absorberas i kroppen.