Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 1202 ggr
TinaSjoblom
0

Hanråttor

Jag har två hanråttor, Lenin och Gorba. Två gånger har det nu visat sig att Gorba har bitit Lenin så att Lenin börjat blöda. Ser ingen ilska mellan dem annars utan bara dessa två gånger. Vad ska jag göra? Jag vill inte göra mig av med någon av dem, ifall jag måste göra mig av med någon så betyder det ju att den kvarvarande råttan kommer att få leva ensam. Ska man kastrera? Eller? HJÄLP!

oskila
0

Kastrering kan vara ett bra alternativ om den som skall utsättas för det är ung och frisk. Antagligen ska man isåfall kastrera båda två, men jag vet inte.

netagirl
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här är en bild på min råtta Klas Klättermus, som inte ville bo med någon annan,utan hans bur var hans borg!Skrattande Men han levde gott i allafall. Tyvärr är han borta nu.

zimzon
0

Men om de inte bråkar såmkt utan är överrens mesta delen av tiden så kanske de kan klara av att bo tillsammans.

Jag omplacerade en hona för ett år sedan för att hon bråkade ibland med Daphne. Men då hade jag bara haft råttor i några månader. Och nu när jag tänker efter så ångrar jag det faktiskt lite, för även om de skadade varandra litegrann  så tror jag att de hade kunnat komma överrens. För bråken kom bara ibland och annars låg de och sov tillsammans.

Men det är ju bara du som känner dem så du märker nog om det inte går längre.

TinaSjoblom
0

Hm. Ja. Ush vet inte vad jag ska göra. Det verkar vara mest på natten de bråkar. På dagarna ligger de och sover så sött tillsammans. Det kanske bara är tillfälliga bråk. Vem vet?

oskila
0

Råttor är ju mestadels nattaktiva, så det är inte konstigt att de bråkar mest då. Hur länge har du haft dem och hur länge har de bråkat illa?

TinaSjoblom
0

Ojdå. Sen i maj kanske? De har bråkat nån vecka, en eller två.

oskila
0

OK. Jag får inte omedelbart några listiga idéer, men jag föreslår att du sätter dem i separata burar efter ett bråk så kanske de taggar ner en smula.

Bellona
0

en vecka eller två är inte så lång tid. Jag skulle nog avvakta lite till så länge om såren inte var allvarliga dvs om de nu inte visar tecken på agression annars. kastrering på bråkmakaren kanske funkar. att döma båda till ensamhet när det bara är den ena som bitit är onödigt. då skulle jag i såna fall skaffat en ny kompis åt den eller plaserat ut den till ett hem där råttkompisar redan finns.

Hur gamla är råttorna?

TinaSjoblom
0

Jag vill ju absolut inte göra mig av med dem…Råttorna är ungefär 4-5 månader.

Bellona
0

då är de ungefär i den åldern när sådant här börjar ge sig till känna. Hanarna är könsmogna vid 5 veckor men det är ungefär vid 5månader de börjar bli könsmedvetna. De blir som tonåringar med massor med hormoner som spökar och det brukar vara nu problemen kan börja dyka upp. Jag själv skulle hålla ett öga öppet men avvakta så länge ingen blir skadad. blir de skadade så skulle jag sära på dem. Ev kastrera eller testa att skaffa en unge som sällskap åt vardera råtta. En unge är vanligtvis inget man ser som ett hot och ingen man behöver slåss med ang rangordning.

TinaSjoblom
0

Men att skaffa ännu fler råttor känns inte heller bra. Vad händer när ungarna blir 5 månader? Lika mycket bråk igen? Plus att man vill ha tid för sina djur och att ha 8 råttor tar sin tid.
Jag håller ögonen öppna så länge, blir det något mer får jag ta ställning till det då.

Bellona
0

eftersom råttorna då är av olika ålder brukar det vara lättare. :)

rat_star
0

Är dessa bröder? Undrade bara, för mina råtthanar som jag hade var det o dom bråkade mest om mat : P men aldrig blev det några skråmor på ngn utav dem. Kanske bara att din ena råtta vill visa sitt revir..