Bebisbur
Vilken typ av burar är bra som bebisburar? Galleravstånd, storlek mm. Jag har en bur här hemma som jag tänkt använda till honan som ev. är dräktig, men tänkte dubbelkolla med galleravståndet (har inte mätt det än) ifall jag måste inhandla en ny bur innan det är dags.. och vilken typ av bur jag isf ska leta efter. Pga att det bara är ca en vecka kvar så är det ju ganska akut..
Inredning? Bort med hängmattan, tänkte köpa aspflis som bottenmateriel, sönderklippt fleecefilt att bädda med, lite mjukt hushållspapper, hus.. något annat?
en toarulle av mjukare slag. öppna den bara så får hon dra bitar själv. Det är ju inte jätteakut riktigt än med en bebisbur, dom rymmer ju ingenstans innan dom har öppnat ögonen :)
Och så det viktigaste… andas, slappna av och andas igen… ingen mår bra av att du svimmar… :)
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

är det inte bra om man har ngn bur med sånt galler som de flesta fågelburar har .. jag menar de kan väl inte vara mer än en centimeter breda elr ngt ??
Hamsterburar borde väl vara bäst eftersom hamstrar ofta kan bli väldigt små. Jag tror att du vet väldigt bra själv vad den lilla mamman och bebisarna kommer behöva. Lycka till Emelie!

Ja, en cm borde väl duga tycker man?
Till möss brukar man säga 7 mm.
Älskar mina stora små vänner..
Jag har läst en hel del genom åren, men blir jättenervös när det börjar bli dags att använda sig av kunskaperna.. :P haha
Men isf borde man kunna använda en lite större bur redan från början, som ungarna kommer vara i när de växer upp också? Eller är det inte bra med för stora burar i början när ungarna börjar flänga runt, och kanske ramlar innan de blir duktiga på att klättra? hilfe..
(om jag inte klarar av att ta bort dom, det vet jag ju inte förrän det är dags.. men ärligt talat tvivlar jag på att jag klarar det)
Stora buren bodde Idefix i med killarna. En av ungarna väckte mig ganska många gånger på natten, men det fick jag stå ut med, han kunde ju inte bo i hamsterbur när han är 5 v. liksom :P Avståndet där är 2 cm

#5 Haha, ja men visst är det så!? Man kan ge andra tips och råd om precis vad som helst men när det gäller en själv blir man osäker.. Jag tror helt enkelt att man liksom vill diskutera det.
Tänk på att det ska vara lätt att lyfta och titta på ungarna utan att störa mamman. Och försök hitta nåt sovhus som mamman lätt tar sig in i men ungarna har svårt att ta sig ur innan de öppnat ögonen. När jag tog hand om en muskull åt en bekant var det verkligen panik i buren med ungar överallt och det stressade verkligen honan. Du kan ju ta typ en glassförpackninga som sovhus.
Jag tänkte på en sån där lite större Duna. Vore nog perfekt. Eller typ akvarium. Kanske går att hitta på Blocket? Annars har jag ett akvarium att låna ut i måtten som håller för avelshona.
#6 Nu menar jag bebisar, alltså nyfödda till 4-5 veckor gamla.. inte vad jag ska ha för bur när de är avvanda för det är inga problem. :)
#7 Ja det är märkligt. :P
Jag har ett 200 liters akvarium, men det är upptaget av akvatiska invånare för tillfället, tyvärr. Fast jag kanske kan få dom flyttade till ett mindre, så kan jag använda det större akvariet till råttorna.. hmm

Jag har en låg hamsterbur med galleröverdel + en hylla och några rör. Det funkar bra de första veckorna, när de börjar klättra så är det inte så högt att de gör illa sig om de ramlar ner.
Att bebbarna inte kan rymma innan de öppnat ögonen stämmer inte riktigt, är det för stor öppning i gallret så kan de hamna utanför när de börjar följa efter mamman när hon går för att äta…
du kan ju ta en sån glassförpackning som terato sa. så klipper du upp en dörr typ så vänder du den uppåner och låter henne boa däri, på så sätt kommer hon i och ur den men ungarna kan inte kräla sig ut över den "höga tröskeln"
jag har en sån hamsterbur i plast med gallerlucka däruppe som jag hade til kaya när hn fick sin kull, den e visseligen inte så stor, men den kan du ju få låna om du vill…
Ja, som Bullerby säger, en duna är nog bäst. Där spelar det ingen roll hur litet/stort mellanrum det är i locket. Ungarna hoppar ju ändå inte :P

#9 Du missförstod nog mig där! Jag menade att hon skulle skaffa ett sovhus som ungarna har svårt att ta sig ur! Har tagit hand om två tjuvparningskullar på möss och nej, de behöver inte vara stillsamma för att de inte öppnat ögonen! :)

#12 ?? Jag svarade på ett inlägg mkt längre upp. Har inte läst något i dina inlägg som säger att de inte rymmer före de öppnat ögonen.
Tror det var i #1 det står något sånt…