Sjusovare!!!
Ja inte arten sjusovare då utan sjusovande råttor!! Måste de sova jämt när jag vill gosa?? Sen så vaknar de och är überpigga när man själv varit uppe 18 timmar och är på gränsen till total kollaps? Jag vill ju umgås ju!! De är vakna en bra stund på morgonen innan vi går hemifrån, kan ju inte missa frukost förstås! sen sover de i stort sett hela dagen med korta små utflykter till bajslådan och för att nosa runt och äta upp resterna av frukosten. De piggnar sen till lagom till att äta middag vid 6-8 (mitt i läggning av barnen). Sen när barnen väl somnat och jag vill pussas så SOVER DE IGEN! Sen är de upp och river och bökar som tusan runt midnatt. Snacka om dåligt anpassade tider. *snyft*
Hur mycket sover era råttor och hur ser deras dygnsrytm ut?
Precis när jag ska gå och lägga mig så är mina råttor som aktivast. Resten av dagen gör de inget annat än sover i princip.

Mina råttor sover på natten och springer runt å busar på dagen.. är alltid vaken när jag vill bråka lite med dom :)
Medarbetare på ExotiskaDjur.ifokus, TV-Spel.ifokus och papegojor.ifokus!
Att förstå är att förlåta
Ehh… Mina blir galet aktiva så fort jag närmar mig buren?
Jag tror burluckan fungerar som en råttmagnet då.

Mvh Stephanie 

Mina är upp mellan 9-11 på morgonen, jag stiger upp 11 och vill då ha råttgos vilket jag kan glömma om jag inte gör som jag har vanan att göra… öppna ett sovhus och ta tag i en och låta vald råtta sova färdigt i min tröja.
Sen är det sporadisk aktivitetöver dagen. En del kan få för sig att börja med ett större möbleringsprojekt och då håller dom på även om dom borde sova… andra vilar lugnt till kl 19 då det tydligen är partytime!
Sen är det liv i luckan så länge jag kan få dom att vilja vara igång… men runt 02.00 brukar dom vilja ge sig.
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor
Mina går upp vid halv åtta när jag rör på mig, för då är det frukost. sedan sover de hela dagen fram till 17 ungefär, håller sedan igång till ca 22..(det är då de brukar få vara ute och springa, slutar skolan vid 16.) sen sover de gott till 1 ungefär, går upp möblerar, äter (helst nötter eller annat ljudligt) och sen somnar de om vid 3..
Men damen i köket (onsdag har det gått 6 veckor!!!) har inte lärt sig rutinerna än, och av naturliga skäl vaknar hon till när jag lagar mat.. *ler*

mina är riktigt aktiva tidigt på morgonen.. sedan sover de mest hela tiden känns det som..till och från. förrutom efter 22 då de vaknar till igen.
jag brukar tvinga ut dem ibland och då vaknar de till liv..
Ja lite kan man ju anpassa deras dygnsrytm. Om man håller på med dom om dagarna så måste de ju sova på nätterna. Alla behöver vi vår skönhetssömn :P

Hehe, skönt att höra att det inte bara är mina som sover ohyggligt mycket då :P
Mina gamla damer är ju pigga och krya men lata och bekväma av sig, tänker att nya bebisarna kanske fixar lite liv i luckan här hemma..

Jag har en på & avknapp till mina. 
Det är så att deras rum är lite halvmörkt, så det är bara att trycka på lyseknappen så:
WROOOOOOOOOOOOOOOOOOOM; JAG VILL UT!
Sen när man tröttnar på dom klickar man på samma knapp igen. 
våra sover rätt mycket oxå, och rusar runt massor på natten =) de sover nästan hela dagen men det är väldigt framme när man kommer nära buren och får ju inte missa chansen att få gosaker =D
Ja man får sjukt dåligt samvete när man själv ska gå å sova när man ser att de så gärna vill komma upp. de tittar på en med sina små svarta ögon så man nästan smälter :S

#11 ja eller hur! Många kvällar som jag stannar uppe alldeles för länge bara för att de ska få springa runt och busa utanför buren.. Hade låtit dem vara ute hela natten om jag inte hade barn som kan komma och öppna dörren medan jag sover och släppa ut råttor eller släppa in katter..
#11 ja samma här! eller ja jag bor hemma hos mina föräldrar och pappa är allergisk mot råttor så jag måste ha deras bur i källaren.. men de får springa uppe i djurrummet och det är ju bra.
tycker det är konstigt att de vil ut så ofta när de ändå får springa ute typ 3 timmar om dagen haha! vill alltid ut å leka :D förutom mitt på dagen :S

#13 det är ju mycket roligare att springa fritt än sitta i bur såklart! Tänk de stackars råttor som får sitta i sina burar för jämnan.. :/
#14 jo det har ju ju såklart rätt i.. jag skulle inte vilja sitta i en bur :( men det är därför jag tar ut dem så mycket som möjligt.
man får ju så svindåligt samvete annars.
det är väldigt många i min familj som inte fattar hur jag tänker.. dom fattar inte varför dom ska vara ute å sprigna å ha ett eget rum. så tråkigt med såna folk som inte har nån förståelde alls för en att man har ett sånt stort intresse för djur.

#15 ja visst är det tråkigt! Man försöker och försöker att tala vett i dem och VISA hur fantastiska djuren man älskar är, men det är bara noll koll på vissa människor. Min familj hade aldrig låtit mig ha ett råttrum när jag bodde hemma, och nu har jag helt enkelt inte råd att ha ett extra rum. Men de får leva rövare i mitt sovrum istället :D
Igår tuggade de sönder dotterns nya byxor som min mamma köpt.. hon hann bara ha på sig dem EN gång, min mamma lär bli jättesur!
#16 ja verkligen.. fattar inte vad problemet är.. min pojkvänn kallar dem bara för sadedjur. okej visst de är ju skadedjur på ett sätt för de tuggar ju ofta sönder sladdar å sånt. men vadå annars skulle de inte kallas för gnagare ju..
Man måste verkligen lära känna ett djur innan man kan uttala sig om att det är äckligt.. vissa ser bara en råtta å tycker den är äcklig.. men varför är den äcklig för? vad gör en råtta äckligare än en kanin till exempel? är det svansen eller vad är det? så sjukt ju.. bara för människan har fått för sig att det var råttan som spridde pesten med sig.. men det var väl nå löss eller nå liknande i deras päls som bar på det va?
haha aah när jag flyttar hemifrån (förhoppningavis till sommaren) så kommer inte jag kunna ha ett djurrum utan då får de nog vara i köket allesammans. men det kommer gå kanonbra för jag kommer också låta mina springa lösa på soffan och i sovrummet ;D skiter snart ärligt talat i vad killen säger.. är ju bara att byta sängkläder ibland.
hahah neej då blir nog hon inte glad :D skynda dig iväg å köp nya så hon inte hinner märka nånting hahah

#17 ja det är underbart när man har eget och kan göra precis som man själv vill!
Jo, jag skulle kunna köpa nya, men dottern kommer ändå skvallra! ;)