dubbelrex ??
nu när jag börjar se hur mina småttingar växer börjar jag bli orolig över 3st av dom rexade, dom är mycket tunnare, pälsen lite små kal på vissa ställen, mest bakom öronen.. TÄNK om dom är dubbelrexade ?? ska ta bilder ikväll så ni får se.. vill ju att alla mina köpare ska vara nöjda, så dom inte får en överaskning med dubbelrexade bebisar.. men som sagt det är bara på 3st.. kan rexade ha mindre päls när dom är små ? eller hur är det ?
// Vanessa
inte små kala utan mer bara att pälsen inte sitter lite tätt på vissa ställen
// Vanessa
har du parat två rex?
nej jag har inte parat två rexade, men i tjuvparningen är vi nästan helt säkra på att det är pappan som även han är rexad.
// Vanessa
5 trådar finns här med dubbelrex i rubriken - bara så ni vet!!!
#3 oki å mamman e rex?
hur gamla är bebbsen nu?

men det finns inget svar i ngn av trådarna hur man ser att det är dubbelrex på bebisar.
finns det ju!!! jag har svarat!
dom är 3 veckor.. ja mamma är rex, men det är knappt så man ser det.. inte som på bebisarna..
// Vanessa
såå, nu har jag läst massor trådar om dubbelrex men hittar tyvärr inget om hur man kan se vad det blir för hårlag när dom är små.. och vad räknas som dubbelrex ? får dom bara ha vissa ställen hår och resten nakna, eller kan dom ha full päls förutom på kanske ett ställe utan ?
// Vanessa

på morrhåren, de har kortare morrhår än vanlig rex

hade Grodan skrivit i min tråd

fast rexar i fällning ser väl tunnhåriga ut?
aha okej, springer och kollar :)
// Vanessa
kortare morrhår ser man främst när de är några dygn gamla - bra att veta om man vill kulla bort dem då (sårri)
vid huvudtaget är pälsen kortare och annorlunda, har man en kull med både enkelrex och dubbelrex kan man lätt se skillnad på dem när de växer upp
dubbelrexar blir väldigt kala vid 3-5 veckors ålder och pälsen kommer inte tillbaka
ingen som kan hjälpa mig nu ?
// Vanessa
#3 så pappan kan vara rex?
svårt att se men ja den kan vara dubbelrexad eller dåligt rexad. De dubbelrexade jag har haft är redan vid 3 veckor synligt dubbelrexade. Men det börjar oftast tunnas ut först på ryggen. ansikte och bak stannar oftast håren kvar på.
ibland tappar de även lite hår för att sedan bli fullt håriga igen
bilden nedan är två syskon som är 4 veckor och både dubbelrexade. när de flyttade var både nakna med hår på nos och bakdelen
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
okej, men så lite hår har dom inte, dom är ju precis som deras syskon förutom lite mindre just bakom öronen..
// Vanessa

Vad gäller kortare morrhår så förekommer det även på vanliga rex. Jag har sett åtminstone 2 rexade honor med extremt korta och krulliga morrhår…
Att pälsen blir tunnare vid 3-4 veckors ålder är inte heller ett säkert tecken då många rexbebbar byter päls på det viset…alltså att de blir helt kala.
Några av mina rexbebbar bytte päls så och jag vet andra uppfödare som också har kala rexbebbar under några veckor.
men om du såg på bilden, vad skulle du säga ? eftersom dom hade päls innan ?
// Vanessa

Dom håller på att byta sin babyrexpäls…Fullt naturligt för en rex att göra det.
Om nån vecka har dom en tjock fin rexpäls igen:)
Vore dom dubbelrexar så hade dom visat mera hud mkt tidigare än vad dessa har gjort.
//Malin
Föder upp högkvalitetsråttor efter importer i varianterna Rex,Dumbo,Naken,Odd eyed,Downunder,Longhair,Satin och Manx.

åhh tack! trodde jag skulle göra endel köpare ledsna.. vilken lättnad :)
// Vanessa
#20 menade i jämförelse med enkelrex
en dubbelrex kan dock vara fullt pälsad - eller i a f vissa rexlinjer kan det, ev är de utrotade idag men det fanns alltså förut dubbelrexar som inte var hårlösa/delvis hårlösa
vid huvudtaget har rexpälsen ändrats, att rexungar blir kala när de byter päls började för några år sedan och jag antar att det är "dåligt pälsade" rexar och att man eg inte ska avla på dem om man vill ha rexar med tät och tjock päls som EJ blir så glesa i högre ålder eller i a f inte så tidigt. jag har själv usla rexar som kan vara glespälsade redan när de är 1 år
nu har flera av dom tappat ännu mer päls, nästan helt kala vid halsen och en bit ner.. hur mycket päls ska dom tappa vid "fällningen" ??
// Vanessa
De är jätte fula nu :P hahaha
Vänligen
Sofia
Medarbetare på brukshundar
ååh har du inge bilder :-P
imorgon, har inget batteri på kameran och jag orkar inte ladda det :) kommer troligen bli någon av dem till salu beroende på om dom som tingat bebisarna vill ha dem eller inte.. men det får ni veta mer om under veckan som kommer :)
// Vanessa
nee dom är inte jätte fula, dom är charmigt fula :) dom ser så små och fjuttiga ut..
// Vanessa

Dubbelrexade lilla sötisen med gigantiska öron é han :)
haha tötnosen 
// Vanessa

Vill ha hem han nuuuuu ;)

#36, Jag ska med få hem 2 sötnosar av henne xD ^^ :P (: Längtar sjukt mkt :O
UUHHA, jag kommer få en dubbelrex. ohh!! jag vet iaf hans namn. Big NO NO. haha, Jag har alltid sagt att råttor ska ha päls o nu blev det en utan. men han är ju säkert söt någonstans o hans personlighet överväger säkert nakenheten ;)
Vänligen
Sofia

#38 Du med ;)
haha. jo, vi är vår lilla sekt ;)
Vänligen
Sofia

#40 Japp.. Du å ja Alfred ;)
Du o jag alfred, du o jag. (o våra fula flintisar) thihi
Vänligen
Sofia