oliver och köttfett?
hur e det me det till råttor, kan man göra nått av det eller e det dålig ide? Jag orkade söka efter några trådar.
Jag fick med mig hem från morsan, hon hade köpt benfri koteltt och skar upp den ikväll och skar bort massa fettkander och sånt, jag hatar när mat går till spillo så jag bad att få ta me det hem, tänkte om det går att göra nått av det, typ en fond eller koka och blanda i typ pasta och grönsaker el nått, sen fick jag en burk oliver som morsan köpt åt barnbarnet(syrrans unge) men dom öppnade den aldrig så den tog jag med hem, äter inte oliver själv så jag har inte ens tänkt på om det e bra el dåligt, svarta kärnfria e det iaf..

Köttfett. Å vad äckligt det lät! Nä, jag har ingen aning..
Älskar mina stora små vänner..
Det är väl inte bra att ge för feta saker till råttor. Både fettet och oliver är fett ;) Kanske någon gång då och då, det kan ju vara ok. Fast iof vet jag inte om råttor tål oliver.
Haha ja jag vet, ser inte så lävckert ut heller, lite kött e det ju på ,men det ser ut som typ bacon fast tvärt om, haha hur lät det där då? :S
asså lika mycket fett som det är kött på bacon och lika lite kött som det är fett på bacon xD
ja inte så ofta jag får hem köttfett tihii, men när jag ändå har kanske man kan göra nått av det blanda ut det med nått, tänkte ju inte typ hänga in det i buren som det är HAHA gud skulle se ut det *lol* sen har jag inte så feta råttor heller så det skulle nog slinga genom obemärkt tror jag :-P Men oliver då? nånsom har koll på sånna? svarta utan kärnor?
Det är inte fettet som gör dom feta…
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor
Allamej, vad gör dom feta?
Hehe… Kombinationen av kolhydrater och fett…
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

Mina fick några bitar köttfett med kött från benfria fläskkotletter igår…inga klagomål där inte..men inga stora mängder självklart…
ja fast fett e väl farligt i sig för råttor som redan är feta eller? asså det jag menade att mina inte var feta :S eller har jag fattat fel ?
e det kolhydrater i pasta och grönsaker? :-p
Ja det är det bullerbytjejen :) Mindre i ovanjordsgrönsaker.
oki, då hade det ju varit onyttigt iaf då eftersom det va det jag tänkte blanda det med, om mina varit runda då vilket sodom itne är :) ska nog koka ihop nått sköjj åt dom i morgon .)
#12 Gör så :)

Mina får oliver.. både gröna och svarta… och lever gör dem iaf :)
Har inte kollat upp vad som kan tänkas vara farligt med dem förvisso, och det är sällan men har fått för mig att det är nyttigt och olivolja ska man ju ge….
Men! Du kan ju inte ge min lillebror (Oliver) till råttorna 

Men bullerby, var det inte du som ville få upp dina råttor i vikt?
Älskar mina stora små vänner..
jo Terato, därför jag skriver att det inte är nån fara för mig att ge dom det :-P Att det kan va farligt för de råttor som redan är feta, men inte till mina, sen va fett inte farligt i sig utan tillsammans med kolhydrater, vilket hade blivit farligt då om mina rats va feta eftersom jag hade tänkt koka ihop det med grönsaker och pasta.
Fast nu är dom ju inte det och jag vill gärna få upp lite hull på dom så jag tänkte jag skulle koka ihop det där idag.. :D
Någon som hade koll på oliverna? skulle dom ens gilla det tror ni?
Om det inte är farligt då..
Bara oliverna inte är saltade så. :)
Oliver låter inte som någon vidare råttmat, äter de ens oliver? Avskuret fett från köttben är jättenyttigt, mer nyttigt rått än tillagat, så jag skulle ge det till mina pälsklingar utan att blinka!
Nu har jag lagat till det. Det blev pasta, kokade det med strimlat kött/fett, oliver och äpplen, sen hällde jag av det och mixade det i matberedaren, tillsatte lite vätska också så det blev kletigt och fint, och dom äter allihopa för glatta livet :D
#20 Går inte allt det nyttiga i sakerna förlorat om man kokar det?
jag kokade upp pastan först, sen vände jag i resten, köttet först så det inte va rått lixom, sen vände jag i äpplena och oliverna, så det kokade inte så länge, sen blandade jag i lite av vattnet också så det itne skulle bli så torrt :)
Aha ok :)

Oliver innehåller massa nyttigheter
Oliver svarta konserv m olja
Energi:
334.6kcal/1400kJ
Vatten:
43.5g
Protein:
2.2g
Fett:
36g varav mättat: 5.03g, enkelomättat: 25g, fleromättat: 4.01g, kolesterol: 0mg
Kolhydrater:
1.8g, varav sockerarter: 1.8g
Fibrer:
4g
Vattenlösl. vitaminer:
Folat: 10mcg, B6: 0.01mg
Fettlösl. vitaminer:
Karoten (A-vit): 40mcg, Alfa-tokoferol (E-vit): 0.1mg
Mineraler:
Fosfor: 29mg, Järn: 1.6mg, Kalcium: 61mg, Kalium: 55mg, Magnesium: 22mg, Natrium: 3300mg, Selen: 0.5mcg, Zink: 0.2mg

oops glömde källan
Källa: Livsmedelsverkets livsmedelsdatabas, version 04.1)
toppen :D