Råttor iFokus

Råttor

Etikettråttägare
Läst 614 ggr
UpptagetNamn
0

Galler botten?

Kan man ha en bur med galler botten till råttor? Om det är jätte mkt hyllplan av trä? Och om inte, Varför?

Ninja
0

Finns det burar med gallerbotten? Eller tänker du på något eget bygge?
Jag kan tänka mig att de blir grisigt med bottenmateriel runt buren eftersom det inte finns några kanter som håller det inne i buren, samt att urin och avföring skadar ytan byren står på.

Ur råtthälsosynpunkt  ska man undvika gallerhyllor eftersom det ökar risken markant för bumblefoot, hur det är med gallerbotten vet jag inte.

Varför funderar du på gallerbotten? *nyfiken*

UpptagetNamn
0

Jag har hittat världens finaste & världens största pappegojj bur , som skulle vara helt perfekt. Och det finns sånnt galler man sjuter för botten när man städar, så man kan dra ut botten & städa utan att råttorna kommer ut, Så då får dom vara på gallerbotten, (Fast bara i typ 10 min :P)
Då är bara problemet att om jag köper den, så måste jag ha gallret i hela tiden, för annars kommer dom ut :/ , Fast jag kanske kan lägga lite tidnigspapper över? :S

Ladyinred
0

Jag har en sån bur som det e galler i botten på. Fram e de en springa på en dryg cm när man har dragit ut gallret. Funkar till vuxna Men den e inte bra till små råttungar. Kolla mellanrummet på din bur.

gulzebra
0

Så har jag också, typ. Finns galler som ska sitta över bottnen på min voljär. Jag tog bort gallret ändå och har botten där gallret ska sitta istället, kan det funka på den också kanske? :)

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

Marrefarre
0

Jag har en likadan bur…det blir rätt grisigt runt om..Jag har det med massor av papper över. Detta p.g.a. att jag har inte listat ut hur man får ut gallert :( Skäms :P

UpptagetNamn
0

Jo, asså mina vuxna råttor kommer inte ut, men sen har jag en som heter ulla, som är hur liten som hellst! Hon är inte mkt större en en mus faktiskt, ska köpa en våg denna eller nästa vecka, så kan jag väga henne, så ni faktiskt förstår hur liten hon är ^^ 
Fast det är ju dålig avel med zoo råttor på henne..