Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 3071 ggr
DoD
0

:'(

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min vackra tanya (gamråttan) har en tumör som hon haft i ca två veckor vi har vart hos vetrinären som säger att hon inte kan opereras pga åldern, är för stor risk att hon dör.. vad kan jag göra den sitter mellan frambenen på vänstersida jag får tårar i ögonen när jag ser henne så nerstämd som hon blivit :( hon värkar inte ha ont bara vara nedstämd och håller sig ifrån dom andra flickorna i flocken.. önska att hon inte hade den där jävla tumören..

Medarbetare på ExotiskaDjur.ifokus, TV-Spel.ifokus och papegojor.ifokus!

Att förstå är att förlåta

Bullerbytjejen
0

ååh gogumman då :( *tröstkramar*

DoD
0

hon är min första och älsta råtta vill inte att hon ska lida.. vet inte om hon lider när hon är så här deppig, hon har alltid vart frammåt "först till kvarn" alltid klättrat upp på axel när man öpnat buren, men nu bara ligger hon där, går å äter sen ligger hon igen..

LeTigre
0

Åh stackars.. Det kanske inte är dags än att hon behöver lämna dig men du måste ju bedöma när hennes livskvalité är så pass låg att det är dags att låta hennes lippa lida mer. Det kan bara du som ser henne och känner henne göra. HOn är väldigt fin förresten.

Det är ett tufft beslut men du måste tänka på henne och inte låta henne kämpa vidare för din skull. När jag var yngre lät jag min första råtta lida alldeles för länge för att jag inte hade hjärta att avliva honom, så jag vet hur tufft det är när ens älskling blir gammal och sjuk och behöver somna in :(

DoD
0

jag har låvar mig själv att jag ska ta bort henne om hon blir sämmre… tumören är ganska stor nu på gränsfall att den är i vägen.. så tyvärr tror jag inte att hon kommer stanna hos mig länge till :(

DoD
0

Tanyas tumör växer nu är de nära att den släpas i marken, gör nog egentligen de men hon lyfter nog upp den lite..

Grodan
0

Hur gammal är hon då?

När man bedömer om det är värt risken med operation ser man till råttans allmän hälsa och inte till dess ålder. Är råttan i god kondition (bra hull, bra aptit, inga biljud på lungor eller hjärta mm) och du har en fet plånbok samt viljan att genomföra operation så tycker jag att du bör leta rätt på en bra veterinär som vill göra och klarar av operationen. Dock ska man inte vänta för länge, ju större tumören är desto större ingrepp och det kan vara svårt att få huden att hålla ihop vid stygnen samt att blodförlusten är stor och råttan förlorar därmed mkt vätska och kroppsvärme - då är eftervården mkt viktig samt att råttan får vätskeersättning.

En operation garanterar inte att råttan därmed är frisk. En ny tumör kan lika gärna dyka upp efter en vecka, eller råttan kan bli oerhört medtagen (samt även förändrad) efter operationen.

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

DoD
0

de är nog ingen ide nu tumören är ju nästan som huvvet nu hon har även fått en i magen som är som en glas kula, hon ligger bara stilla vill inte/oirkar inte bry sig om nått så nu är de nog dags :'( hon är lite över tre år

PaaatyPalm
0

Jag tycker att när hon börjar lida så tveka inte med att avliva henne .  Ich Uch att de ska få sådant :(

20 årig djurgalen moder* 

Www.windsoropalm.weebly.com

Grodan
0

#7 Oki, är hon så påverkad tycker jag du ska handla omedelbart. Det går inte alltid att se på råttor att/om de lider eftersom de är djur som döljer detta i största möjliga mån.

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Stussi
0

mina förra råttor dog på grund av en sån tumörGråterDen var under armen på båda.

Stussi
0

mina förra råttor dog på grund av en sån tumörGråterDen var under armen på båda.

DoD
0

Tanya blev avlivad idag.. hoppas hon kommer till ett fint ställe… saknar henne mycke men nu slipper hon lida iaf..

Terato
0

Det var nog rätt beslut du tog. Hoppas hon får det bra i Nangiala!

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se

DoD
0

jo de va de ända rätta.. hon har inte vart sig själv på ett tag :( jagkanske plågade henne med att låta henne leva tills hon fick tumör i magen..

Terato
0

Nej, tänk inte så. Det blir bara jobbigare av att tänka så. Huvudsaken är att du till slut tog ett beslut!

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se