Siamesers hälsa?
Jag pratade med en person som påstod att siameser har sämre hälsa och livslängd än andra råttor.
Finns det någon sanningshalt i detta och vad beror det i så fall på?
Älskar mina stora små vänner..
Nej, finns ingen sanning i det. Jag födde upp siamese för hundra år sedan och de levde mkt länge.
Problem med dåligt immunförsvar, sjukdomar och låg livslängd är saker som uppfödare kan kontrollera genom selekterad avel. Att problem drabbar vissa varianter ibland beror helt enkelt på att avelsmaterialet inte varit tillräckligt bra.
Men oj, Grodan! Blir grodor hundra år? Jag blandar nog ihop dom med sköldpaddor… Padda = Groda…

Har haft 3 mesar som dött, 2 av dem blev en bit över 2 år och en blev bara 1 år 3 mån. Gamlingarna var helt friska tills de var lite under 2 år då de båda fick tumörer. Hon som dog ung rosslade från tidig ålder, fick livmoderinflammation och avlivades pga stroke/hjärnhinneinflammation…
Men jag tror inte på att just siameser skulle vara extra utsatta. Eller någon annan variant heller för den delen. Det beror ju som sagt på aveln bakom dem.

#1 Ja, jag tänkte att det i så fall skulle bero på nåt sånt.
Nej, precis, jag har inte sett den diskussionen i något av forumen så jag blev lite fundersam. Hoppas jag träffar människan igen så att jag kan knäppa henne på näsan! :)
Älskar mina stora små vänner..