Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 2490 ggr
Knorr
0

Svansproblem?

Är min råtta en gris?

Min lilla bebis på 9 mån har fått knorr på svansen. Den har böjt sig uppåt i en cirkel. Vet ni vad det är för fel? I övrigt är hon helt okej.

Stephanie
0

Kan du ta kort så man kan se hur det ser ut?

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

Nutiz
0

Svansknyck?

PlusPlus
0

Vad är svansknyck? Skriver från PlusPlus. Funkar inte från min 

// Knorr

Nutiz
0

Vet inte exakt, men råttan får något fel på kotorna i svansen eller något liknande…

ratpaw
0

Svansknyck är en medfödd missbildning, en skelett/ryggradsdefekt.

En råtta kan även få "svansknyck", ett brott på svansen, om den klämmer svansen.

Grodan
0

Låter som om musklerna på ovansidan av svansen är kortare än de på undersidan av svansen. Jag har sett sånt på möss som sprungit mycket i för små hjul. Har du hjul till din råtta?

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

ratpaw
0

Kom på en sak: För ganska länge sen fanns det en person på Zoonen som fick en eller flera råttor i en kull som hade knorr på svansen, en grav medfödd defekt.

wintermynta
0

Svansknyck kan även uppstå om råttbebisarna får mkt näringsfattig kost som små.

Grodan
0

#8 va?

PlusPlus
0

Hon kommer ifrån min kull och är den enda som fick så. Näringsfattig mat är ja hundra på att dom inte fick. Kanske de du nämner, Grodan, är felet på lilla knorr damen. Hon har liksom inte klämt svansen heller. Hmm. Fast hon har inte haft hjul heller… =/ Det uppstod efter flytten. Hennes matte flyttade närmare sin skola. Kan det ha med saken att göra? En flytt på 11 mil?

Knorr
0

Hej!

PlusPlus som är den första ägaren har jag känt sen länge tillbaka, och jag kan försäkra er om att bebbarna hennes råtta fick har alltid fått bra mat och en massa grönt. Mkt vitaminer hit och dit också, men tack för tanken. :) Hm, hjul har dom haft i buren en vecka max, men ingen av mina bebbar har någonsin sprungit i det. Andra ideer? :-)

Grodan
0

#10 Nej, låter konstigt.

Köper inte det där med näringsfattig mat heller, då skulle betydligt flera råttor ha knorrsvansar.

Om det är en knyck på svansen, ca 90grader, så är det ett benbrott pga skada. Hon kan även ha klämt svansen så att nerver dött och svansen då nedanför klämskadan är deformerad, slapp eller blivit krökt. Hur som helst är det en skada din råtta har.

Råttungar kan få benbrott på svansen vid födseln, dvs en skada.

Svansknyck är en vanlig defekt på möss, mycket ärftlig, men jag har inte hört talas om den på råttor. Oftast är det sista cm av svansen som har en knyck.

Man kan se och känna skillnad på ärftlig knyck och knyck orsakad av skada. I a f veterinärer kan det, i o m att det är väldigt vanligt på katter. Tror dock man behöver röntga.

lolaisdenied
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Dexter har ju knycki svans, Men det känns som om den blivit bruten 2 gånger.. Hon har haft svansen så sen hon var liten, sen innan jag köpte henne.

Knorr
0

Men denna "skada" på svansen min bebis har, har uppkommit på senare dar, hon fick det precis efter att jag flyttade :/ Hmm.. Jag har kollat noga på svansen, och inget benbrott så långt jag kan se iaf. Men hon kan ju röra svansen som hon vill, för i bland har hon den nere (som en vanlig råttsvans ska se ut), och i bland (för det mesta) som en knorr :/ Men hon tycks inte ha ont iaf, för hon reagerar inte på att jag tar i den eller om jag "böjer" den ..Kom med fler förslag.. :) Tack för tankarna ..

Knorr
0

Men detta med benbrott i svansen låter vettigt, men jag förstår inte vart hon skulle ha klämt den då. :/

LeTigre
0

Har du möjlighet att ta en bild på svansen och visa? :)

Knorr
0

Okej, bilderna kommer strax..

ratpaw
0

Svansknyck på råttor förekommer. Har själv en råtta hemma som har svansknyck, men på honom syns det inte, men det känns att det finns en liten upphöjning i slutet på svansen, ca 1 cm från svanstippen.

Därför är det viktigt att man känner över svansen väldigt noga om man tänker avla på råttor så de inte har svansknyck, då det inte alltid syns med blotta ögat, men som känns.

LeTigre
0

Men hon säger ju att råttan självmant böjer svansen på något sätt och kan ha den på vanligt sätt också, svansknyck är väl ingenting råttan själv kan påverka?

Knorr
0

Nu har jag laddat upp bilder i fotoalbum, gå dit och kolla på knorren :)

Knorr
0

Eller kolla direkt här..

niffen
0

Det var en större knorr än vad jag trodde… :/

Knorr
0

Jag vet! Vad kan den vara ? Inte ett benbrott för den är ju så stor, som en loop ..

LeTigre
0

#23 Det ser ut som att de är så som grodan sa att musklerna på översidan av svanen är kortare. Har hon spenderat mycket tid i ett litet utrymme typ transport/hus? Om förändringen skedde snabbt vet jag inte vad det kan bero på, vad kan påverka musklerna på det här viset över en kort tid?

LeTigre
0

Om inte brottet är vid svansroten förstås.. det skulle kunna böja hela den tjockare basdelen av svansen uppåt och den tunnare änddelen skulle då falla framåt eftersom den är rätt mjuk och följsam

Ninja
0

Kan ju vara musklerna kanske.. eller en nervskada/-sjukdom?

LeTigre
0

#26 ja.. eftersom det hände så snabbt så borde det ju vara en skada eller hur? Hade jag inte vetat det hade jag gissat att det skett en muskelförändring över längre tid - exempelvis i ett hjul eller lång tid i litet utrymme.

ratpaw
0

Det ser inte ut att vara någon klämskada, snarare en missbildning/defekt på svansen.

Svansknyck kan nog se ganska olika ut beroende på hur stor skadan på skelettet/kotorna är och var den sitter någonstans. Det är inte alltid som den sitter långt ut på svansen utan den kan sitta högre upp också.

Om en råtta föds med svansknyck högre upp på ryggraden än toppen på svansen så kan jag tänka mig att resultatet skulle kunna se ut som en kraftig böj, knorr på svansen.

Svansen som är liten ser ju annorlunda ut från det den föds och när råttan växer och blir större så får svansen en annan form ju äldre den blir om det finns något brott/knyck på den.

LeTigre
0

#28 Ja det låter ju troligast! Men förklarar det #14 där hon beskriver det så här: "Men hon kan ju röra svansen som hon vill, för i bland har hon den nere (som en vanlig råttsvans ska se ut), och i bland (för det mesta) som en knorr"

Grodan
0

#18 Jag har då aldrig sett eller känt svansknyck på råttor. Att de yttersta kotorna är mer eller mindre rörliga räknar inte jag som svansknyck.

Det är i a f himla trist med svansknyck. Jag har stoppat aveln på många av mina möss pga det.

#21 Det är en skum svansföring hon har din råtta, Knorr. Det är väl inte henne du ska avla på?

Casiopeia
0

Finns det inte en missbildning som ger katter knorr på svansen? Kommer inte ihåg vad den heter, men det kanske är något liknande hos råttor?

~ medarbetare på amigurumi och vegan ~

Casiopeia
0

Ah, jag hittade det, det kallas "ekorrsvans" på katter. i den här tråden står det lite om det (hoppas det är ok att jag länkar) http://kattforum.se/viewtopic.php?t=14791 .

~ medarbetare på amigurumi och vegan ~

ratpaw
0

#30 Om du inte kallar det för svansknyck, hur ser då svansknyck ut enligt dig? Ska det alltid vara synligt för ögat menar du? Hur ser det ut på möss?

# 32 Intressant! :)

Ring-tail/ekorrsvans. Ja det ser ju ut på samma sätt tycker jag.

Att det är en defekt är det ju ingen tvekan om, och det kan tydligen vara ärfligt också verkar det som.

Dock framgår det inte vad som är den egentliga orsaken till svansknorren. Eller har jag missat något?

Kleverin
0

verkar hon lida av det??

jag måste säga att det såg bara.. så sött ut på något sätt. hon såg nöjd och glad ut ändå. definitivt en helt genuin råtta du har!

Grodan
0

#33 nä inte alltid synligt, men kotorna ligger i en vinkel som liknar benbrott. När man känner på svansen känner man det för det mesta, om inte när musen är ung så när den är äldre. Eftersom jag inte röntgat någon mus med varken ärftlig svansknyck eller svansknyck pga skada kan jag inte säga hur man ser skillnad på dem, men antar att det säkert finns massa vetenskaplig skrift om det. (Dock finns det i a f en uppfödare i SVEMUS som faktiskt röntgat sina möss svansknyckar och kan se och känna skillnad på ärftliga defekter och ej ärftliga skador.)

Nu kanske jag har missat något om man nyligen kommit fram till att de pyttesmå svanskotorna längst ut på råttans svans är en så allvarlig defekt att man inte bör avla på råttor med sådan. Under åren har det snurrats svansspetsar hit och dit. Pratats om fyrkantiga svansar osv, men jag har inte sett att det på lång väg är så allvarligt på råttor som på möss. Ärligt så har jag inte tänkt på råttsvansar så mkt alls utom tjocklek, pisksnärtform, längd och rörelse - för att jag aldrig kännt att det behövts. Givetvis betyder inte det att man ska glömma en detalj i utseendet. 

#32 Coolt! En ny defekt för mig!!! *skriver upp på defektlistan* hehe

KAGE
0

En spets-råtta :O som hundarna, you know. A'sum!

/Karoline.

Grodan
0

jag har en dobermann o han har en sån svans (nästan)

ratpaw
0

#35 Ok. Det finns inte mycket fakta om svansknyck när det gäller råttor, men det finns en del att läsa om det när det gäller katter.

Jag fick kännedom om både svansknyck och fyrkantig svans på en råttutställning som jag var på. Fick då veta att man inte ska avla på råttor som har svansknyck, inte ens om det sitter långt ut på svansen nära svanstippen, och man ska inte heller avla på råttor med fyrkantig svans, fick jag veta :)

LeTigre
0

Jag vill se en sån där fyrkantig svans.. spongebob square tail typ

Grodan
0

#38 men då var det svansknyck (knick, alltså kotor som ligger fel/vuxit ihop fel/bildats fel, ungefär som benbrott) och inte de där rörliga yttersta kotorna eller???

Vi skulle fånga in ett par vildråttor å glo på deras svansar… Skrattande

ratpaw
0

#40 Personen sa att det var svansknyck, men jag är inte säker på att personen känner till de rörliga yttersta kotorna som du pratar om. När jag känner på svansen så känns det som en pytteliten upphöjning på ovansidan så jag antar att det är svansknyck?

Hur känns det när man tar på de rörliga kotorna som du pratar om? Går det att förklara? :)

Det hade varit väldigt intressant att titta på vilda råttors svansar :D