Råttor iFokus

Råttor

Etikettråttägare
Läst 446 ggr
UpptagetNamn
0

Smittar ?

Om man har en råttflock på kanske 5 råttor, och alla är 'lätt stressade', 'smittar' det då över sej om man tar hem typ 2 bebisar från reggad uppfödare, som jag antar inte är dåligt avlade..?

Mischa
0

vad menar du med lättstressad?

≧◔◡◔≦

UpptagetNamn
0

Stressade, närvösa..

ratpaw
0

Ja, det kan det tyvärr göra.

Lells
0

Beteenden kan smitta ja, speciellt om de nya individerna är av lägre rang och är unga. Så ja, om en flock endast består av osäkra och stressade medlemmar så kan det lätt smitta av.

Men det beror helt på. En hel råttflock där alla är stressade verkar konsigt. Är alla från samma kull eller? Har du något hemma som stressar dem, katt eller hund?

Mischa
0

#2 jo, men undrade mer av vilken anledning, dåligt hanterade? taskig avel (på alla 5!?)

som redan nämnt kan mycket väl vissa beteenden smitta av sig eftersom det är så flockdjur funkar, men samtidigt kan det finnas mer eller mindre skygga individer i en flock.

≧◔◡◔≦

Lells
0

Du kanske bör introducera en/två lugna och sansade äldre råttor bland dina råttor och inte två små som lätt gör dem du redan har mer stressade? Bebis råttor är det ju mer fart i..

UpptagetNamn
0

Jag menar inte att mina är direkt stressade, Tvärtom ;)
Tyckte bara det var intressant, det med betende & hur dom påvärkas av varran osv..

Grodan
0

Det är olika.

Råttor med "primitivt" beteende (skygga, nervösa, litar inte på människor, reagerar på ljud etc) som inte är temperamentsavlade litar mer på sina artfränder - om de varnar om fara springer de och gömmer sig. Ungefär.

Råttor som däremot är temperamentsavlade att vara speciellt till sällskap och därmed litar 100% på människor reagerar inte på "primitiva" råttors varningar, speciellt inte om de varnar för människa - då sällskapsråttor ser människor som något positivt.

Jag använder ordet primitivt, som Johanna Ivarsson myntat, då jag tycker det passar så bra.

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️