SDA
Jepp ännu ett inlägg om det fruktade SDA viruset.
Jag har läst och läst på nätet och detta verkar vara vad man kommit fram till:
"Sendai och SDA virusen är eliminerade från en ensam infekterad råtta senast 9 dagar efter infektionen; SDA viruset finns kvar och kan upptäckas upp till 6 dagar efter infektion. När Sendai och SDA virusen är eliminerade/ej längre synliga, är den tidigare infekterade råttan fri från viruset och smittar inte mer." (källa)
Det står också att man ska ha djuren i karantän i 2 veckor.
Det jag undrar över är om ett virus verkligen kan vara borta efter så pass kort tid?
Är det någon som känner till bra informations sidor med vetenskapliga källor?

Jag tror visst ett virus kan vara borta efter två veckor, men om just dessa är det vet jag ingenting om.

Jag måste bara fråga, smittar virus från råttor till människor?
Har ofta undrat över detta och alla säger olika

Jag trodde också det, men frågade Grodan som sa att virus inte smittar mellan råtta/människa.
Fast… karantänen är ju inte till för att sjukdomen ska försvinna under den tiden. Utan att man ska upptäcka sjukdomen. Under 6 veckor (som är den normala karantäntiden) ska de flesta sjukdomar ha brutit ut om råttan är smittad.

Mvh Stephanie 

Fast nu var frågan hur lång tid just SDA tar innan råttan inte längre kan bära på viruset och vetenskapliga källor efterfrågades.
Hur är symtomen vid SDA?

"Sendai and SDA are often carried subclinically-infected mice and rats exhibit no clinical symptoms and appear to be healthy."
Om jag förstår det rätt så syns det inte alls men påverkar immunförsvaret och dödar djuret i andra infektioner.

Då vet man alltså inte om råttan är smittad och inte heller när viruset "lämnat" råttan utan att ta blodprov?

nej det vet man inte, men laboratorien ska ha kontrollerat det enligt ovanstående artikel.

Jo jag förstod det men menade gemene man nu.
Har du kontaktat forskningsinstitutionen där studierna ska vara gjorda?
Så råttan i karantän behöver lämna blodprov innan den kan bli friskriven? Var finns det stora risker med SDA, är det söderifrån, Danmark mm?

nej, det har jag inte gjort men det var en bra ide. Dock så är ju studierna publicerade så problemet är väl, kan man lita på dom…

Öh… När jag gick in på den här sidan så var det ett jättestort mellanrum under rutan man skriver i, och längst ner på sidan stod det
"Framför allt tre olika patogener, det vill säga sjukdomsalstrare, orsakar klinisk sjukdom: Mykoplasma Pulmonis, Streptokockus Pneuminae och Korynebakterie Kutscheri. Andra organismer såsom Sendai-virus, sialodacryadenit-virus (SDA), paramyxovirus från möss, hantavirus från råttor, cilie-associerade respiratoriska baciller (CAR-baciller) och haemophilus-arter är små respiratoriska patogener som sällan orsakar klinisk sjukdom hos råttan. Dessa kan dock interagera med de tre stora sjukdomsalstrarna och kan därmed framkalla de två främsta kliniska syndromen: Kronisk respiratorisk sjukdom (CRD) och bakteriell pneumoni (4)(6). "

ja jag vet, det blev ngt väldigt konstigt. Länkade till sidan istället:)

Så SDA är ett slags immunnedsättande virus i stil med HIV? Framkallar inga symptom i sig själv men leder till en ökad sårbarhet för övriga sjukdomar. Men hur vet man som råttägare att ens (tex importerade) råtta i karantän eller ej då är smittad. Bör man ta blod på alla importer?

nej man har dom i karantän tills dess att man antingen ser symptom eller tills viruset inte längre kan finnas kvar i kroppen utan att visa symptom?
Det är just det som är lite luddigt.

mm.. luddigt värre. Hoppas du hittar lite tydligare riktlinjer.. Kan man maila smittskyddsinstitutet och fråga, eller pysslar de bara med människofrågor? Om inte annat kanske de vet var man ska vända sig?

SVA Statens Veterinärmedicinska Anstalt
Telefon: 018-674000
Hemsida:http://www.sva.se/
E-mail: sva@sva.se
Här i landet är vi inte så bekymrade över SDA, kanske är det fåfängt. Men var finns smittan?

#20 I danmark var senaste rapporterna

Kan råttor smitta det lätt mellan varran? eller är det genom blodet? :S

#22 I Sverige finns det inte, som vi vet om iallafall. Men i Danmark hade dom utbrott under hösten.
Virus syns inte, djur som bär på virussmitta behöver INTE insjukna. Efter 5 veckor smittar inte virus längre, det behöver föröka sig (läs smitta andra djur) för att "överleva". Ett smittat djur som sitter 6 veckor i avskildhet från andra djur och dvs inte smittar några under denna tid, är i stort sett fri från virussmittor. Dock finns virus som kan "leva" längre, men jag skulle tro att det motsatta INTE existerar - dvs virus som lever kortare!!!
I a f finns ingen anledning att riskera det. Så jag tar faktiskt dina källor med en stor nypa salt. Mina källor är div labassistenter och givetvis leg.vet Solveig Tjäder.

Vadå mina källor, jag bad ju om bättre källor.