Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 1371 ggr
Lenita
0

Utslag!

Våra råttor har mycket märkliga utslag. Började på svansen och har nu spridit sig till öronen, som den ena har kliat sönder. Ser inte ut som skabb eller löss. Vore mycket tacksam om svar kunde ges.

MVH £

Tosca
0

Allergi kanske? Skabb och löss kan ta sig i många olika uttryck, ibland syns inte själva ohyran (eftersom de gräver gångar ned i råttans hud för att lägga ägg, vad jag har förstått, och det kliar något infernaliskt för råttan). Lättare besvär kan man kanske försöka bota med Tigurspray men jag råder dig att uppsöka veterinär omedelbart eftersom det låter som att dina små lider något fruktansvärt. (tycker dessutom att det är mycket underligt att du inte redan gjort det när en av dina små redan kliat sönder ett öra).

Fotograf, styrman, råttmor och illustratör
Portfolio på Flickr

Karmatarerskanise
0

Mina gammla råtta fick väldigt konstiga vårtor på öronen. De växte flera st på varandra och gjorde öronen väldigt fula. Fanns dock inget man kunde göra åt det.

Jessie_gbg
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Mina råttor har liknande, visade sig vara  Akut follikulit, någon slags hårsäcks inflammation, gick till vetereinären och fick bactrim, som funkar. Men mina två råttor fick tillbaka det efter någon månad, så då satte jag igång med bactrim behandlingen igen, så snart är dom friska igen.
Kan vara detta dina råttor också drabbats av.

Karmatarerskanise
0

De är bortgågna nu, men veterinären vi gick till sade att man inte kunde göra ngt åt det. Sen å andra sidan tror jag inte hon kan ngt om smådjur. Såg ut som det din har på örat faktiskt ..

Jessie_gbg
0

ehm, dum veterinär :o  Mina e friska nu. :o

oskila
0

Det på bilden är förvillande likt öronskabb om jag får säga min mening…

Karmatarerskanise
0

Skabb tror jag nog en veterinär känner igen. Det var vårtor, inte djur. Mina hade kraftigt mkt mer än Jessies råttor.

Rubicon
0

Öronskabb ser ut som på bilden.. skabb syns inte på samma sätt som tex löss ör eftersom de är under huden och ger små vårtor och små skorpor.

Det förvånar mig inte det minsta att inte veterinären kände igen det eftersom många enbart är inriktade på hund,katt etc.

Här är en länk som tydligt visar öronskabb.

http://awas.nvg.org/faq/sarcoptes.html

Karmatarerskanise
0

Mina hade inte små vårtor. De kunde bli 2cm långa. De byggdes på varandra

oskila
1

Lenita - Se till att få behandling med Stronghold.

Denna kommentar har tagits bort.