råttorna typ ryser
när man klappar dom så börjar rysa…..
nån som vet.?
Är det honor? Då kanske de löper?

jupp, de brunstar ;)
det är honor ja…..
men inga spår av att dom löper…..
Du menar som blodspår eller så? Det kommer inget sånt från råttor.
Jag har samma problem med min råtthona, och jag är lite nervös, för när jag tar upp henne i famnen och håller henne, så ryser hon lixom till, och drar sig bakåt. På ett sätt ser det ut som om hon skulle krampa, typ feber eller nåt . Är jag helt ute och seglar eller? :/
Medarbetare på exotiskadjur.ifokus.se
Så gör min när hon löper! Hon gör sig redo för att bli befruktad av pojkråtta :) Min svankar som en slitzmodell.
… när man klappar på henne alltså…
hon rös när ja klappade henne.
men inga smår av blod..
så ja tror inte hon löper.
tycker det är väldigt skumt också….
När råttor löper kommer det inget blod, så hon kan mycket väl löpa. Om det kommer blod ska du bli väldigt oroad!
Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor
man lär sej något nytt varje dag..
:)
Och tur är väl det? :)
Mvh,
Moa
jo..verkligen..
men nån som har nått tips på att få dom mer tama?
Vaddå då? De är inte otama när de löper, men de blir spralligare. Typiskt kåta råttor som visar det. 
Mvh,
Moa
Hm, jag har ibland upplevt att en av mina hanar "ryser" när han sitter på min axel…

De kanske också är kåta… (appropå #13 och #14) 
TJA!!
JAG HAR OCKSÅ 2 HONOR,MEN ATT DOM RYSER OCH SÅ BEROR PÅ
ATT DOM FRYSER!
MEN OM NI HAR EN HANE I HUSET SÅ ÄR RÅTTAN NOG DRÄKTIG
emeline: Är du allvarlig eller har du bara dålig humor? (ursäkta) Om dina råttor fryser det minsta så får du fixa så att de inte gör det.
Bara för att man har både honor och hanar betyder verkligen inte att honorna blir dräktiga, och vad jag vet så är det bara oseriösa människor som har honor och okastrerade hanar tillsammans konstant - om det nu inte är honor som inte längre är fertila, dvs fruktsamma. En dräktig hona löper inte, och "ryser" därmed inte heller av den orsaken.
Stäng av Caps Lock är du snäll.
Mvh,
Moa
Eldbarn : Det där var mycket bra svar till # 16! Det är verkligen irriterande när folk skriver med Caps Lock och mycket utropstecken. Och jag håller fullständigt med: # 16: Har du dålig humor eller varför skriver du att du låter dina råttor frysa? De kan ju bli sjuka!
Medarbetare på exotiskadjur.ifokus.se
Att dom ryser behöver inte bero på att dom löper, är det att dom ryser när du klappar dom på ryggen är det för att dom inte tycker om när du gör det.Mina råttor ryser jämt när man klappar dom på ryggen
Det verkar ju tråkigt att dina råttor inte tycker om när du klappar dom i sånna fall

Mina honor ryser ibland när man klappar dem på ryggen. Men jag tror inte att det beror på att de inte gillar det. Om de inte ahde gillat det så hade de nog gjort något för att man skulle sluta. Ibland ploppar de ju med ögonen och knaprar med tänderna samtidigt som man klappar där. Så rysningarna beror nog inte på att de inte gillar det.
Råttor är ett djur som man inte ska klappa på ryggen för att dom inte tycker om det.Råttorna är som marsvin,dom tycker mest om när man klappar dom på huvudet !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
emeline ---> Du kan inte dra alla över en kam. Vissa gillar det andra inte.

Emeline: Vad de gillar och inte gillar är väldigt individuellt. Råttor är inte som andra djur, beteendet kan skilja sig väldigt mycket på olika individer. Så det är omöjligt att säga att inga råttor gillar det. Bara för att dina råttor inte gillar det så betyder det inte att våra inte gör det.

Eftersom nedre ryggen är inblandad i råttornas dominansgruff och i sexuella sammanhang så gillar råttor ofta inte att bli vidrörda på baken. Det finns även de som inte har nåt emot det och de som vänjer sig.