Råttor iFokus

Råttor

Etikettråttägare
Läst 1897 ggr
gogogo
0

hjälp!!?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

alltså nu är det något fel på min älsklling, men jag vet inte vad.

hon låter, hela tiden, som en duva även om hon är i buren eller utanför, och hon låter högt, dessutom nyser hon ibland, kan det vara något som har fastnat i halsen på henne eller är hon täppt? är det farligt..? :/ 

grymt tacksam för svar

Telefonkontakt
0

Som en duva? Jag skulle säga rossel, men lita inte på mig. inte så erfaren

// Lowe. Medarbetare på hår.ifokus.se

gogogo
0

okej, men kan det vafa farligt då elller? :/

gogogo
0

*putt*

Allamej
0

Japp det är farligt… du bör ta henne till en vet. och få behandling..

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

gogogo
0

så det är omöjligt att det blir bättre av sigsjälv? :o …

Allamej
0

Nä, det blir inte bättre av sig själv. Hon har en infektion i kroppen som bara kommer att bli värre och värre tills dess att hon till slut kvävs om hon inte får hjälp… Rosslet är slem som täcker för hennes luftvägar… tänk dig ett konstant astma anfall… det är det närmaste jag kan jämföra med.

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

annelie-h
0

det är nog en mykoplasma infektion och du behöver antibiotika..

LeTigre
0

Lyssna på Allamej! Jag har haft en råtta som dog i rossel en gång i tiden (tror jag väntade för länge med behandling) och det var ingen vacker syn. Det är hemskt och smärtsamt och utdraget. Så gå till vetten så att du kan få medicin, och håll henne varm och skyddad från drag. Mycket mysig fleece i buren tex.

gogogo
0

NEJ NU BÖRJAR JAG GRÅTA :''(

gogogo
0

men alltså, hon låter itne hela tiden och hon äter och så, är det endå¨rossel?

Allamej
0

Ja, sorry… det är inget kul men man kan medicinera

gogogo
0

men .. :/

hon har varit sjuk i ca 3 dagar, det är väl inte försent än?!

dorkey
0

#12 Gå till veterinären.

gogogo
0

ja, just vad jag ska också..

gogogo
0

men alltså kan det inte smitta till mina andra råttor???

gogogo
0

*putt*

annelie-h
0

som jag har uppfattat det sä smittar det inte eftersom alla bär på det, men det bryter inte ut hos alla.. kan bryta ut vid nedsatt immunförsvar tex vid förkyldning

Mischa
0

ja, myco ligger latent hos alla råttor, såfort immunsystemet nesätts ex. sjukdom, stress, dålig mat etc kan det bryta ut.

≧◔◡◔≦

Ninja
0

Det finns en artikel om myco

Rossel innebär inte alltid att det är mycoplasma som är boven, det kan finnas andra anledningar men det bör utredas av veterinär som också kan ge bäst råd om behandling. En mycoplasmainfektion kan endast säkert bestämmas genom blodprov.

gogogo
0

mm, jag ringde till roslagstull vetrinärklinink, och dom sa att jag bör komma dit men det är så här att.. mamma vägrar betala 510 spänn plus ev. medicin och jag själv har inte ens hundra kronor, vad ska jag göra?! alltså åå…. GråterGråterGråterGråterGråter

Ninja
0

Är du omyndig? Isf är målsman ansvarig för djuren och är därmed enligt lag (djurskyddslagen L80) skyldig att se till så djuren får den vård de behöver.

gogogo
0

jag sa det till henne men hon bara skakar på huvet!

Gråter

Grodan
0

gogogo, är din råtta en true hairless?

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Bullerbytjejen
0

ååh :( kan du inte låna av någon? syskon? kompis, släkting?

Mischa
0

Du har ingen du kan låna av sålänge?

otroligt tragiskt av din mamma att vägra råttan vård, låt henne kolla den här tråden.

≧◔◡◔≦

Bullerbytjejen
0

kanske kan låna en liten slant av flera så det går ihop på nått sätt..eller fråga om du kan betala på faktura, men det gör dom kanske inte ..

Reklamfritt
0

jag tycker inte att du ska tappa allt hopp om din älskling .. visst tycker jag att du ska gå till vet med henne men saken är den att en av mina älsklingar hade ungefär samma symptom (jag förstår inte riktigt vad du menar med att hon låter som en duva) men min älskling lät iaf väldigt mycket och han nös ibland. Detdär varade i ungefär två-tre dagar och sedan var det över och det visade sig att det var en vanlig lite värre förkylning. Så tappa inte allt hopp men jag tycker ändå du ska försöka skaffa ihop lite pengar genom att t.ex jobba hemma för pengar eller hos andra släktingar/vänner och sedan åkta direkt till vet.

gogogo
0

ja alltså jag ringde ju vetrinären och dom sa att jag verkligen borde komma och att hon nog behöver antibiotika.. men lixom 510 spänn är jätte mcyket pengar och antibiotikan är ju också dyr.. nej nu börjar jag gråta.. men åå hon får inte dö! .. hopaps på ett mirakel.. om inte min far var en sån skitstövel så skulle jag frågat honom.. och brorsan kan inte låna ut.. men han köpe tröstgodis till mig iaf, men alltså… min lilla doris PLÅGAS JU!! GråterGråterGråterGråterGråter!!

Ninja
0

vill du svara på Grodans fråga i #23, om det är en true hairless du har?

gogogo
0

hon är inte en nakenråtta, hon är dubbelrexad

Bullerbytjejen
0

ååh fy va jobbigt, hade jag varit rik hade jag satt in pengar åt dig imorgon så fort banken öppnat, men nu har jag ju inge pengar, jag lider med dig verkligen… Gråter

gogogo
0

tack så mycket…

jag hör henne, råttan alltså, helatiden låter hon Gråter  det är såjävla synd om henne!! .. man hör hur hon kämpar med att få in tillräkligt med luft, hon är så snorig.. inte runt nosen, men i.. Gråter

Bullerbytjejen
0

ååh, kan du inte be din mamma om pengar å hon kan dra det från  din månadspeng, studiebidrag eller liknande(hur gammal e du?)

gogogo
0

jo men jag får ju itne mitt barnbidrag, får inte ens halva, hade jag fått det så hade den ju varit nemas problemas..  är bara 15 ''/..

så det skulle ta nästan 3 månader att få ihopp 900..

LeTigre
0

Visa precis hur ledsen du är, var inte arg och skrik utan gråt gråt gråt och vädja på dina bara knän. Något slags samvete måste hon ju ha!!!!! Tom MIN mamma skulle låna mig pengar i ett sånt läge och hon har råttfobi och ser inget skäl till att de ska få leva - men hon bryr sig om MIG liksom..

Mimus
0

Å LeTigre ska bli psykolog OCH är mamma själv så lyssna på Tigern :)

Bullerbytjejen
0

säg till henne att om hon gick med på att du fick skaffa dom så ska hon vara glad att du vill ta ditt ansvar och ta djuret till vetrinären när det blir sjukt också

sussa08
0

Du bor ju i rönninge gumman :O asnära mig! vem är din mamma!Förvånad (Växt upp i salem, där alla känner alla ju;))

Ta alltid ut lyckan i förskott, för om det skiter sig så har du i alla fall varit glad fram till dess /sussa08

Grodan
0

Du bor i Rönninge, Stockholm?

Grodan
0

#38 haha… samma tanke

tycker dock din råtta är väldigt hårlös för att vara dubbelrex… men men… det enda jag kan tipsa dig om just nu är att försöka mata din råtta extra nyttigt, har du tur kan hon med näringsrik mat orka bli frisk på egen hand

sussa08
0

Jag ställer frivilligt upp som skjuts till sjukhuset för dina djurs del, gogogo då mor din inte verkar vilja hjälpa :(

Vad det gäller pengar hade jag gärna lånat ut men har så otroligt dåligt av det just nu… :(

Ta alltid ut lyckan i förskott, för om det skiter sig så har du i alla fall varit glad fram till dess /sussa08

gogogo
0

håller med om att tigern sak bli morsa^^

ja jag bor i rönninge, min morsa heter christina ^^

jag har gett henne lite honung i ljummet vatten som tydligen kan hjälpa, sen försökte jag få henne o nysa (hon låter mindre då) genom att låta henne lykta på lite ingerfära.. vet inte om det var något bra alls menmen..   har ni några tips på sk. näringsrik mat? ''/

testade att gråta men hon  trodde mer att jag var sur och besviken på min far (har hänt lite grejer här hemma)  men jag sa att det var för att doris kanske kommer dö som jag grät. då kramade hon mig iaf.. men jag kommer inte få några pengar..

LeTigre
0

#42 gör som grodan sa och ge henne extra nyttig mat, ingefära är bra men kanske mest i mat eller te.. (rött koffeinfritt te, inte vanligt) och vitlök är bra. Och håll det varmt och mysigt och dragfritt hos henne så hennes kropp inte behöver använda någon extra energi på uppvärmning. Kan också vara en idé att ha lite extra hygien så du tvättar händerna när du varit ute och kommer hem till henne tex, onödigt att riskera mer smitta.

Förhoppningsvis klarar hon av det på egen hand. I såna fall tycker jag du ska försöka spara ihop så du har en liten buffert om något sånt här skulle hända igen.

Ps: jag är morsa, värsta bullmamman ju ;) och skulle ett djur bli sjukt här hemma så  skulle jag betala för veterinär. För mig (och enligt lagen) är det sak samma om djuret är mitt eller mitt barns.

Mimus
0

#43 D va ju d ja sa.. Att du ÄR mamma :P

Daydreams
0

Ninja skrev: Är du omyndig? Isf är målsman ansvarig för djuren och är därmed enligt lag (djurskyddslagen L80) skyldig att se till så djuren får den vård de behöver.

Så då får du göra en anmälan till djurskyddsinspektören i din kommun då det är din mamma som är ansvarig för djurets vård och hon försummar det genom att inte låta den få vård.

Du kan också visa din mamma L80 där det står vilka lagar som gäller för att ha djur.  

Genom att inte ge djuret vård bryter hon mot lagen. Och även om det är din mamma så tycker jag att det hon gör är extremt fel och du måste få henne att förstå det på något sätt.

sussa08
0

# 42 Bah för många christina att välja på, vilken skola går du i ist ^^

LeTigre
0

#44 jag vet att du skrev det babe, kommenterade TS som skrev "håller med om att tigern sak bli morsa^^"

#45 ja, helt tokfel. Har lust att anmäla henne själv.

Mimus
0

Även om det är din mamma så förstår ja verkligen inte hur hon tänker.. Tycker hon verkligen det är rätt mot ett djur att lida.. Vad är egentligen tusen kr mot ens älsklings liv?