Råttor iFokus

Råttor

Etikettråttägare
Läst 931 ggr
marinelady
0

Hopplös känsla....

Suck ringde idag på en annons som gällde leva eller dö för två hanråttor..Dom var inom räckhåll för att jag skulle kunna ta mig dit och hem utan besvär (har ingen bil) så jag käned verkligen för att ge dem en andra chans..men visade sig att jag var för sent ute…hon hade gett dem 1 veckas väntetid sen avlivade hon dem….

Det känns så hopplöst när jag själv vet att jag har tre burar som bara står och skräpar i källaren och massor med tid över just nu och inte fick chansen att rädda dem. Hur kan man sätta det som ett ultimatum? Ett djur som man haft i över ett år och sen bara slänger bort som någon trasig leksak… Sorglig känsla tycker man men vad ska man göra? Scanna alla annons platser snabbare? Lär sig inte människor idag någonting om djurs värde? Att allt liv faktiskt är värt att rädda och att det finns ett ansvar?

Man vet knappt vad man ska tro.

Lells
0

Jag tror jag såg den annonsen förut.. men borde skälla ut dem

man skaffar ju inte sig djur som man sen dödar för att man "verkligen inte kan ta hand om dem".

Daydreams
0

Kan inte rå för att jag blir lite smått upprörd.

MArinelady: Du omplacerade ju själv dina hanar för inte så länge sedan pga "ändrade familjeförhållanden".

Och nu tänkte du ta in NYA råttor???

Storvreten
0

Daydreams:
Jag ska inte lägga mig i, men vad jag har läst här så har hon omplacerat. De råttor hon tänkte ta var ju liv eller död. Det är skillnad. Jag tycker att hon tänkte rätt i att försöka få dem att överleva. Kanske kunde hon "bara" tagit hem dem och sedan omplacera dem. De överlever ju då.

marinelady
0

Ja du daydreams ska jag behöva skriva allt som händer i mitt liv som tvingar mig att omplacera hanarna bara för att du ska bli nöjd? Tror du jag var nöjd med att omplacera hanarna? Sluta dömma människor daydreams, det är inte vackert.

Bullerbytjejen
0

tycker det är lite trist att man på många forum verkligen måste skriva precis allt för att folk inte ska hitta kryphål och folk hittar ofta nått att gnälla på fast inte hela historien är utskriven, finns kanske saker man vill hålla privat, utan att behöva bli anklagad för saker, visst många omplacerar helvillt tröttnar och skaffar nytt, men man behöver ju inte ta förgivet att alla gör det kanske..inte just till dig nu daydreams utan det är vad man ofta ser på många forum , speciellt dom som handlar om djur.

Daydreams
0

JAg är inte ett dugg intresserad av VARFÖR du omplacerade hanarna. Däremot så tycker jag det är totalt fel av dig att ta in nya så här snart efter. Oavsett om dom ska avlivas annars eller ej.

I många fall är avlivning schysstare mot djuret än att omplaceras hejvilt.

marinelady
0

Hur kan du bedömma vad som är rätt och fel för mig daydreams ? För mig ser jag hellre chansen att två ev friska individer kunde få komma till mig och överleva än att de avlivas. Så värderar jag djursliv…

Tingeling4
0

Men helt ärligt talat är det ju bättre att hon avlivar djuren än att dom inte får ett värdigt liv.
Hon gav det i alla fall en vecka och det är en chans.
Vi vet inte alla förhållanden om varför osv hon inte kunde ha kvar dom så du är lite lätt på att dömma hur som helst.

Daydreams
0

#7 vad konstigt, innan har du ju skrivit att du tyckte det var ok att avliva råttor som inte dög till avel om du skulle avla.

marinelady
0

#9 vad kan jag säga folk växer och ändrar åsikt det är tillåtet…

Daydreams
0

vad bra.

Tingeling4
0

Men du har ju inte alla fakta på bordet.

visst får man ändra åsikt

marinelady
0

#12 ang det här fallet så har jag de anledningar som hon skrev i annonsen så då får jag väll helt enkelt tro på det eller hur?

Tingeling4
0

Jo har hon skrivit alla anledningar så ja visst.

Men jag tycker folk överlag är väldigt snabba på att dömma ut andra och rått annonser hit och dit.
Vad man än skriver i annonser om råttor verkar alla här helt bedrövade även om det inte är något större fel på just den (nu syftar jag inte på dom illa annonserna)

Likadant med aveln, förljer inte alla minsta lilla regel så blir dom totalt trakkaserade (detta har inget med dig o göra och nej jag avlar inte på mina)

Känns ibland som alla här inne behöver ta ett djuuuupt andetag o ta reda på anledningarna innan man hoppar på någon (vilket du uppenbarligen hade gjort nu)

Tingeling4
0

ursäkta den läskiga stavningen, har vart uppe sen 4:a i natt med en magsjuk son

Grodan
0

Jag tycker att det är rätt befogat att ifrågasätta hur folk behandlar sina djur. Som om de vore slit-o-släng-produkter.

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Bullerbytjejen
0

ifrågasätta kan man ju göra men att ta förgivet tycker jag e lite märkvärdigt.

Tingeling4
0

Men snälla nån vaddå slit o släng produkter, du har ju inte en aning om vad det är som har hänt alla råttor som är ute på annons.
Tex så sålde jag en råtta pga att den absolut inte trivdes hemma hos oss och det gjorde jag för dens BÄSTA! inget slit o släng där.
Mina marsvin fick jag sälja när jag o sambon skulle flytta ihop pga av att han inte tålde dom och min mamma kunde inte ta hand om dom pga att hon är livrädd för allt litet.
Ja vad skulle jag gjort struntat i att flytta ihop med sambon och hans son istället leva med föräldrar isär för min sambo inte tålde mina marsvin? (du hör ju hur det låter…)

näää jag behandlade aldrig mina djur som slit o släng produkter o ni vet inte vad som är bakgrunden till alla annonser.
okej om dom är jätte illa som dom två råttorna med massa bebisar i en liten hamster/mus bur var bland det värsta jag någonsin har sett.
Men det är inte det jag riktar mig till nu utan dom som helt ärligt inte kan ha kvar sina djur.
jo visst planerar ju antagligen alla att ha djuren tills dom dör men ibland tar livet oväntade vändningar där man inte KAN ha kvar dom utan dom får det bättre hos någon annan.
Då är det bättre att inse det än att ha kvar dom bara för ha:andets skull där dom inte får ett bra liv och man kan tillgodose dess behov när det finns någon annan där ute som kan måste inse då kan göra det BÄTTRE än man själv kan för då.

Lells
0

djur är ett ansvar som man tar på sig så länge djuret lever. man ger bara inte bort ett djur för ens egna familje förhållanden som förändras. djuren till hör också familjen och man bör tänka ur alla aspekter om man är smart nog, att se in i framtiden och möjliga framtida konsekvenser. om jag nu skulle flytta eller skaffa en sambo så inte fan ger jag bort mina älsklingar som jag själv valt att ha med mig i några år frammåt, bara för han inte tål dem eller något. hur fan tror ni era små vänner mår i att byta matte? jag skulle aldrig kunna sätta mina små råttor hos någon annan mer än när jag reser bort, det är max. men till och med då får jag skuldkänslor. djur ska inte flytta hit och dit, och inte heller avlivas. man ska behålla de liv man "köpt". egentligen borde det vara mer strikta regler när djur köps från djuraffärer. uppfödare gör ju alla på sitt sät tmen man hoppa dom iaf ifrågasätter köparen innan köpet av djuret.

Emmell
0

#18 ville bara instämma med det du skriver här. :)

"ibland tar livet oväntade vändningar där man inte KAN ha kvar dom utan dom får det bättre hos någon annan."

Kan inte annat än hålla med.

Tingeling4
0

nähä så då är det bättre att min son är utan pappa för jag ska kunna ta hand om två marsvin som någon annan skulle ta hand om lika bra?

djur kan betyda EXTREMT mycket men människans liv går föra, självklart sätter jag min son före två marsvin annars vore mina värderingar helt åt skogen.

och jo livet tar oväntade vändningar tror du på allvar jag satt o planera att bli gravid väldigt ungt?
Nej verkligen inte, men det blev jag och tog ansvar för mina handlingar och vill självklart det bästa för min grabb och det var att flytta ihop med hans pappa och ge honom ett så bra liv som möjligt och då kunde inte mina marsvin följa med, där av fick en underbar tjeja på 14år ta hand om dom åt mig och jag vet att dom hade det jätte bra hos henne, ja jag grät floder när jag gav dom till henne MEN det va det ända rätta.

inte tar jag ifrån gossen sin pappa för ett par marsvin!!!

säg tillnär du kommit tillbaka till verkligheten

Grodan
0

Om man lever ett liv som man är medveten om kan ta oväntade vändningar ska man inte skaffa djur.

Att omplacera djur, skylla på allergi, ändrade familjeförhållanden eller dyligt, för SEDAN bara någon månad senare skaffa nya djur av samma art tycker jag är att behandla djur som slit och släng.

Idag omplaceras det så mycket djur att det faktiskt är svårt att VETA i vilka fall det är befogat och i vilka fall det inte är det. Jag efterlyser mer ansvar, både hos ägare och säljare. Om det inte funnits sådant överflöd av råttor utan stamtavla skulle råttor inte omplaceras i lika stor utsträckning. Så ett sätt att att få stop på omplaceringstrenden är att sluta ta så många "onödiga" kullar.

Daydreams
0

#21 har du skaffat nya marsvin sedan dess?

För det var en sådan  situationen som diskuterades.

Tingeling4
0

Men allas liv kan ta oanade vändningar så ska ingen ha djur då?
du kan bli krossad i en bil o sten dö eller bli en grönsak då måste dina djur säljas,omplacerars om ingen i din familj kan ta hand om dom osv.

Sen nej! knappast att jag skaffade nya av samma art direekt igen.
TRE år har vi letat djur han klarar av utan att må dåligt och det är råttor, antagligen någonting i pälsen som inte är samma.
o råttorna är MINA sambon har inget intresse av dom olika intressen helt enkelt.
skulle jag dö skulle han antagligen sälja dom lika väl som jag skulle sälja hans bilar o datorer om han dör.

eftersom han inte tycker om råttorna överdrivet mycket så tycker jag det är helt rätt att han skulle sälja dom om jag dog till ett hem där dom får den kärlek osv dom förtjänar som han inte kan ge dom.

Det är bara bullshit o säga man kan planera allt som händer i ens liv.

Tingeling4
0

Nej men herregud inte har jag marsvin när han är allergisk.
DET kan jag hålla med om är riktigt dumt

Tingeling4
0

grodan ursäkta! trode det du skrev va riktat till mig!!

SORRYYYY

Grodan
0

#26 Äh, de lugnt. Sparka på du! Räcka ut tungan

Oförutsedda händelser som inbegriper olyckor och dödsfall var väl att ta i.

Dör man, så kan man självklart inte ta hand om sina djur. Då är det bra om man talat om för sina närmaste anhöriga vad de ska göra med djuren när man dör.

Händer en olycka, är det inget som hindrar att man fortfarande kan njuta av sina husdjur när man är frisk igen, under tiden får släkt och vänner ställa upp och ta hand om djuren.

Att bli tillsammans, skaffa barn och gifta sig med någon som inte tycker om djur eller är allergisk kan diskuteras. Vi är alla olika, en del skulle göra ALLT för att få behålla sina djur. Välja bort pojkvänner pga djuren. Även välja bort vänner som är allergiska. Eller välja att ha djuren i ett speciellt rum, uthus eller lokal.

Problem är till för att lösas. I så många fall använder man URSÄKTER för att bli av med sina djur. Är det fel på djuren tycker jag man ska avliva dem. Har man tröttnat tycker jag att man ska överväga om råttorna kommer att leva så länge till och om man inte bara kan bita ihop och vänta ut dem. I många fall kan man även få tillbaka sitt intresse - detta jobbar jag mycket för, jag vill hålla igång folks intresse för sina djur, samt att få folk att känna efter ordentligt INNAN de skaffar djuren om det är en nyck, en impuls och om de verkligen vill ha djuren så länge de lever.

Tingeling4
0

Ja absolut jag håller med dig i det su skriver och ursäktar sparkandet en gång till :D *s*

Men oplanerade graviditeter kan verkligen vända upp o ner på hela ens liv. När vi flyttade ihop bode vi i en liten lägenhet där vi inte hade någonstans att ha dom förutom i en mörk garderob vilket jag inte tycker är ett värdigt liv. eftersom vi även bodde i hyreshus då så fanns det ju inte tillgång att ha dom i någonting ute heller.

Jag älskade dom små liven av hela mitt hjärta men jag tycker dom fick det mycket bättre hos den tjejen där dom kunde vara ute o springa på golvet, ha det ljust o fint o hon kunde klappa dom hur mycket hon ville utan att behöva sanera sig själv i evigheter sen.

sen finns det jätte många som placerar om djur hux flux när dom tröttnat vilket är förjävligt när man ser folk placera om 11veckors valpar pga att dom inte har tid eller råd att ha dom.
då vill man dunka dom lite i huvudet o fråga va fan dom tänkte med när dom först skaffa dom.

Men man får lite den känslan här inne på detta forumet att bara för att folk säljer omplacerar djur befaras alltid det värsta och det ska snackas en himmla massa om det o hur fel dom gör.

Men vad gör man när man inte har något val?

Grodan
0

Jag anser ju att man alltid har val! Du valde att lösa ditt problem genom att omplacera dina råttor. Många andra väljer också omplacering som lösning och i många fall är det befogat, men i lika många (eller fler) är det INTE det - enligt mitt tycke!

Bullerbytjejen
0

du har rätt grodan. det e helt klart fler som omplacerar för att slippa djuren för dom tröttnat osv, men för det behöver ju folk inte ta för givet att alla som gör det bara har tröttnat och vill bli av med dom, sen tar dom kanske sig inte tiden att ens regga sig  här dom som skiter i sina djur så att säga..

Tingeling4
0

vill bara säga att det va marsvin jag omplacerade och en råtta som inte trivdes så det inte blir ramaskri sen när jag har 5 rats hemma *s*

Jo men vi säger att det är en tjej som heter eva som har 3 råttor, hon har tröttnat GRYMT på dom o vill inte ha dom längre o har absolut ingen lust att vara med dom.
då anser jag att det är bättre att råttorna får flytta så dom får kärlek och aktevering o inte bara sitta i sin bur.

sen att vi alla blir lite lacka på eva är ju en annan 5:a

Tingeling4
0

okej lite lacka skulle vara glimten i ögat för jävligt dålig stil Oskyldig

glömde :P smileyn

marinelady
0

Har en känsla av att det här kommer snurra runt ett tag så här är anledningen till att hanarna fick omplaceras.

Jag fick ett jobberbjudande/utbildning som innebar flytt runt landet i ett par månader, att resa med 8 råttor kändes ohållbart speciellt när 5 av dem var av annat kön än de övriga…Så jag valde att omplacera hanarna och behålla min honor som kommer finnas till sina dödsdagar hos mig..  Men jobb erbjudandet är nu över jag har återigen lugn och ro i umeå och inga planer på att resa runt så därför ringde jag på de avlivningshotade hanarna. Hellre att de kommer till mig än att de avlivas var tanken…speciellt nu då jag känner att jag har både tid att plugga100% samt jobba 75% och ha husdjur..

Så jag hoppas ni kan förstå min motivation till varför jag ringde så snart efter omplaceringen…

lolaisdenied
0

Jag har inte läst allt som sagts i tråden men jag tycker det är synd att man ska behöva förklara sitt privatliv för att det inte ska bli en stor diskussion…:P

marinelady
0

Men sen kan jag förstå om människor som vill veta anledningar osv…men jag tar väldigt illa upp när jag själv blir ifrågasatt ang mina beslut av dom som kanske inte vet hela historien.. Men jag är inte perfekt jag heller, nyfiken i en strut som man är.