FÖR stor bur?
Jag har aldrig ägt råttor innan men om några veckor får jag mina första två. 
Jag hittade en stor och hög bur som var till salu riktigt billigt, så jag gav min pappa pengar o han stack och hämtade den. När han kom hem med den såg jag att den var ENORM!!!
Jag kollade med "bur räknaren" och enligt den kan jag ha 14 råttor i min bur och jag ska ha 2st. Så nu undrar ja om en bur kan vara FÖR stor? (Vi har inga problem med att få plats med den :p ).
Måtten är 55*132*115

En bur kan aldrig vara för stor ;)
MIn får plats med 11 råttor och jag har 3 :P

I min största får man ha 26 och jag har 7 *s*
min får plats 12st och för tillfället är det två :)
// Vanessa
För stor blir det nog först när den är nån kilometer bred och man inte hittar råttorna 
"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

i min mega bur får jag ha 38råttor men har "bara" 4:a just nu som snart kommer bli 6:st

i min mega bur får jag ha 38råttor men har "bara" 4:a just nu som snart kommer bli 6:st

ojsan, vart dubbel.

Tack så mkt för svaren. :) Verkar som många har väldit stora burar. :p

Som några skriver, buren kan inte bli för stor! Fast vissa råttor som är av den mera bekväma sorten kanske inte utnyttjar hela buren.
Har man en hög bur så är det bra att dela upp den med hyllplan så de inte kan ramla så lång om olyckan skulle vara framme.

Det ingår kanske inte i denna tråden, men du har ju redan fått svar på din fråga, så kan ju lika järna låna den lite, Vad ska du köpa dina råttor ifrån? Djuraffär, uppfödare eller privat person? :D

#9. Jag håller på o bygga egna hyllplan. De kommer bli fyra våningar med delade hyllor med bryggor o rep mellan o sånt…hoppas dom kommer gilla de. :D
#10. Jag ska köpa mina råttor från en uppfödare som jag har lärt känna ganska nyligen. Kullen kom för 5 eller 6 dagar sen (orkar inte räkna på de) :p

#10, Okej :D Får man veta vilken? ^
#2 och #5 Oj! Vad har ni för burar egentligen?
Mått/bild?

Mvh Stephanie 

#14 varit på jakt efter en sådan bur de är ju svin dyra :-)
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

#15 Jag tycker det var billigt… 3945 inkl. frakt ny.

Mina rats testar buren en snabbis under uppbygget. dom fick se mys hörnan, dock var den oinred där också.
som ni ser är det rätt kass kvalite på korten men det är pga att jag tagit dom med mobilen.
Kommer inte ihåg exakta mått i buren men både jag,min sambo, våran son och vår hund kan gå in genom dörren i buren och stå där upprätta hela bunten o det finns fortfarande plats så ni kan ju tänka er *s*
Jo, jag skulle hävda att en bur visst kan bli för stor! Har en trogen kund sedan många år som har för stor bur till sina råttor. Nämligen hela sin trea på 90 kvm. Många råttor blir "vilda" när de kan springa omkring fritt på så stort område dygnet runt, speciellt om de inte är sociala och tillgivna människan.

hahah :) Ja det var stort det! fan vd jobbigt o göra hela den råttsäker :S vilket jobb o stackars tapeter :)
Vänligen
Sofia
Medarbetare på brukshundar

Jo men håller man på med råttorna regelbundet är det nog inga större problem även om dom är i en 3:a.
Jag syslar flera gånger om dagen med mina rats o dom blir helt tosig när jag kommer o hoppar upp på mig o har jag dom ute i lägenheten kommer dom med regelbundna mellanrum o hoppar upp o gosar lite eller vilar lite på axeln innan dom drar iväg igen
ser precis ut som pottsorkens bur, nästan identiskt..
// Vanessa

Ja det är pottsorkens gammla bur som jag har gjort om!

vad är det med de då?
Tänk om en bur är så stor så att bebbarna inte hittar varann.. Då är den för stor 

Haha det är sant, men när mina små bebisar flyttar över dit så kommer jag dela upp buren lite så dom inte går vilse *s* dela upp buren i 4-5 delar så öppnar man en ny del varge vecka :D

säg då dasymink….
Buren ser väldigt mycket roligare ut nu än innan måste jag säga. den har way mycekt mer inredning nu :)
Är den fjord i furu eller vilket träslag? Jag uppfattade att det var furu o gran när jag kollade på den men vet inte riktigt. ska du olja in den? :) *nyfis*
Vänligen
Sofia

Buren är målad 3gånger och lackad två gånger plus att jag har vaxduk på botten och i det "lilla huset" nu har jag också införskaffat vaxduk till alla hyllorna, det jag köpte först fanns det inte tillräkligt av.
så lätt o smidigt o torka av och det som är i "lilla huset" och på botten går och ta bort och ut så man kan spola av det i duschen.
dom på hyllorna är ändast fast satt med sån målningstejp. så det är lätt att ta bort o göra rent plus att det är lätt sätta dit nya.
ratsen älskar buren :D
Kan tänka mig att de älskar att springa runt på den stora ytan. passa bara så de inte äter av vaxduken då den är farlig :)
Vänligen
Sofia

Dom har bott där ett tag o visar inget intresse alls för den. men dom har så mycket o leka med o super mycket annat där inne o gnaga på som är myyycket godare *s* så hoppas dom fortsätter att stunta i den :)
Somsagt så gnager råttan oftast bara, inte äter. Så OM nån av busarna skulle få för sig att gnaga så gnager den ju bara. Inte äter. Men isf är det nog bara hungrig ^^ :P

ja o mat har dom ju så det räcker o blir över dom bortskämda små rackarna!

Shiiit vilken fin bur :D

tack så mycket! om du menade min allså *s*
nej jag sa bara det..
// Vanessa

ja men nu har du fått svar på det också.
annars kunde du ju bara frågat om det va pottsorkens gammla..l