Råttor iFokus

Råttor

Etikettoff-topic
Läst 1107 ggr
zickan
0

odd-eye

nyfiken på hur odd eye upp kommer?

om det är något dåligt med de råttor som är odd eye?

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

zimzon
0

Jag vet inte hur dte uppkommer, men jag har hört att man inte ska avla på dem eftersom att de ofta kan få en sjukdom som heter megacolon.

Nidnal
0

Odd-eye hör ofta ihop med high-white, ett anlag som är dominant och ger mkt vita tecken på råttan (tex bew, masked osv).

Här står det lite mer om odd-eye och megacolon: http://r8forum.kanske.net/viewtopic.php?t=712&view=next&sid=c1470a59d17c43758e095cc0b8f02111

zickan
0

ah.. nice. fanns en länk där till eng sida med all info.. många skräck bilder men bra att få se hur det ser ut.

hur snabbt kan man upptäcka att min flicka kanske har megacolon?. kommer ju gå på helspänn och flyga i taket om hon äte lite dåligt.

varför är det ingen som skriver all denna information på svenska så det är lättare att hitta? saknar mycket på svenska om råttor. finns så mycket bra info men på andra språk. vi svenskar är verkligen dåliga i att skriva.

Nidnal
0

Hur gammal är hon? Problemen börjar antingen när de övergår till fast föda eller senare. Om problemen börjar senare brukar ungen växa dåligt i jämförelse med syskonen.

zickan
0

hon är i dag 5½ vecka. lika stor som syskonen, busig och fin päls.

ser inget som verkar dåligt på henne i dags läget. väldigt mysig och inge bitade. lite små nafs när man kommer med maten.

jag har en väldigt nära kompisa till mig som skulle ha fått henne men jag vill inte släppa flickan om hon kan bli dålig inom kort.

hon är champange roan och inte vit. hur stor risk tros hon ha att insjukna?

Nidnal
0

Då skulle jag inte oroa mig så mycket :) Odd-eye på roan brukar inte ha med high-white att göra.

Sunmaid
0

vad är odd-eye?

Nidnal
0

När ögonen har olika färg.

Sunmaid
0

oki.  tycker det låter sött i allafall :)

RThink
0

OB som kommer från Zickan mår jätte bra ( hon skrev om henne , högre upp i tråden )

Hon är lika stor och busig som de andra rådisarna :-)

zickan
0

#10 mmh.. väldigt dålig parning :-/.. blev lovad så mycket med den hanen, men men..
bara skönt att det inte blev värre än det blev. själv sett henne.. väldigt pigg tjej.

Daydreams
0

Har också fått en liten odd-eye (mi husky) i min kull, men Nidnals länk fungerar inte. Någon annan som har ngn bra länk med mer fakta?

DoD
0

har ni någon bild på era odd-eye? :P

Medarbetare på ExotiskaDjur.ifokus, TV-Spel.ifokus och papegojor.ifokus!

Att förstå är att förlåta

Daydreams
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

min lilla odd-eyehttp://rattor.ifokus.se/ShowFile.aspx?BinaryId=068d63e1-90d6-47c0-aa06-d937d548d57e&Filename=IMG_4403_3.jpg

Moderkaka
0

#14 Gud viken underbart söt!!

Nidnal
0

#12 Just det, den är från innan r8forumet kraschade… Tråkigt med all info som gått förlorad…