Råttor iFokus

Råttor

Etikettlänkar
Läst 964 ggr
Grodan
0

blocketannons

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Ladyinred
0

En hel drös med fel, mamma och pappa ihop, troligtvis ungar på g igen. Både hö och spån, gillar ohyra och sjuka råttor. Pytteliten bur….

LeTigre
0

Den där annonsen satt jag och ilsknade till över igår också! Skulle kopiera in den här men kom inte in på sidan.

FeleN (plural) är såklart det uppenbara som #1 påpekade + följande formulering som stör mig: "om ni vill köpa oss allihopa så blir det 200:-"

Vem köper 13 råttbebisar på en gång - till sällskap?

Ladyinred
0

Jag skrev till henne att hon bör sära på föräldrarna och varför..

Grodan
0

Bra läjdiinrädd! (att du mailade)

haha, då missade jag en massa fel, tyckte det var mest allvarligt att hela familjen var tillsammans!

Ladyinred
0

Ja jag brydde mig inte om att påpeka de andra sakerna, tycker som du att det där med familjen är mest akut! Lär få ett skitsurt meddelande tillbaka om hon bryr sig om att svara. Men jag var inte otrevlig, bara saklig på ett enkelt språk i o med att hon inte kan råttor. De sätter jag mitt huvud i pant på!!!

Nicciz
0

Roan+roan parning..? Och det som redan kommit upp såklart.

Fast hö kan man ju ha… om man fryst det först vill säga…

Fast sööööta var dem faktiskt…

Ladyinred
0

Inte ens det ska va säkert när det gäller huvudlöss i alla fall. En kudde i frysen så kan ägg endå kläckas sen tydligen.

gulzebra
0

Just med råttors löss och skabbkvalster så ska väl de dö om de är utan värddjur i en månad..? Så en månad i frysen lär ju funka.

Hö brukar ju vara väldigt dammigt däremot och ärligt talat, hur många är det egentligen som håller höet isolerat i en månad, om de ens känner till ohyrerisken…

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

TienMu
0

haha….en hel råttfamilj tillsammans…..

hon har nog snart ungar igen….

Elma_vip
0

Tycker det är lite elakt att prata så om en person som lagt ut annonsen..

*För liten bur: Den gröna är för liten ja, men hur vet ni att de inte har andra att va i när de inte har ungar, de vuxna gick ju till exempel i en rosa bur..

*Hona & hane i samma = ungar: Hur vet ni att han råttan inte kastrerades efter att han parat sig med honan?

*Spån: Finns många som inte vet om att råttor inte tål spån eller att hö inte är bra för dom. Jag visste inte det förrän jag blec medlem på denna sidan

Jag tycker att ni "dömer" för fort faktiskt..

Daydreams
0

För att även om han kastrerats (vilket är väldigt otroligt) så ska han ÄNDÅ inte sitta med honor tätt inpå.

Och att sälja 13 råttor för 200 kr säger en hel del som typ; kom och köp ormmat

Elma_vip
0

Varför skulle det vara otroligt för? Varför ska han inte sitta bredvid honor? (Nej jag kan inte så överdrivet mkt om råttor)

Det behöver det ju inte göra, men visst kanske hon skulle satt ett lite högre pris i så fall, men ni vet ju inte hur noga hon är med vart dom hamnar..

Ninja
0

Det tar upp till en månad efter kastrering innan man kan vara säker på att hanen är infertil. Det är alltså tiden han måste hållas åtskild från honor utan att risk för ungar finns..

Enligt L80 är det även olagligt att hålla smådjur i grupper med blandade kön!

Terato
0

Vad puttinuttigt med hela familjen samlad..

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se

Telefonkontakt
0

#11 Det kan väl också säga Jag vill inte ha 13 råttor till, jag vill bli av med dem?

// Lowe. Medarbetare på hår.ifokus.se

Allamej
0

#15, om man vill bli av med en hel kull och samtidigt håller hane och hona tillsammans så skriker väl det ormmat..

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

Lells
0

Jag mailade också, dom verkar ju inte fatta att det typ bara kommer vara ormmatsletare som besvarar deras annons!

Mymlan
0

Hjälp de istället med ge bra information, alla kan inte det vi kan, de har lyssnat på vad zoo säger. Med skäll/gnäll tar inte folk till sig de sätter sig bara på tvären då.

Bjud in dem hit..

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

AggePagge
0

#18 Håller med!

zickan
0

har inte det råttparet nyss varit ute på en liknande annons på blocket som ni diskuterade här inne när de var nyfödda?

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

UpptagetNamn
0

Varför ska man inte para roan+roan?

Men iallafall massa fel ju, redan uppräknade så behöver väll inte upprepa dom igen ;)

Grodan
0

#10 kanske, men lägger man ut en annons så får man nog skylla sig själv

Ladyinred
0

Jag har fått svar från henne och hon tackade så mycket för informationen…

zickan
0

#23 skönt att hon tog åt sig infon :-)

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Nicciz
0

om det var allt hon skrev så betyder ju inte det att hon menade det, jag uppfattar det som sarkastiskt…. fast jag vet ju inte vad Ladyinred skrev för info heller..

Ladyinred
0

Ungefär så bör hon sära på paret för honans skull och låta henne vila några månader imellan kullarna annars kommer de på löpande band och honan kommer att dö på tok för tidigt.

Jag fick ett tack med en smile bakom så jag tror att hon tog det rätt. Men det betyder ju inte att man följer råd för det ..

MoaL
0

Det främsta felet jag ser är att hanen fortfarande går med honan och kullen, samt att buren är yttepyttig. Däremot tycker jag inte att varken spån eller hö är fel, så länge man sköter det rätt.

Hö kan som nämnts lagras så att den ohyrerisk som finns minskas drastiskt.
Spån ser jag heller ingen fara med, eftersom terpentinet i spån, vad jag vet, inte frigörs förrän spånet i fråga blir blött. Mina råttor har fått prova på många olika underlag - papperspellet, aspspån, vanligt spån, o s v - och just nu går de på det sista, liksom resten av mina djur gör. Mina råttor är dessutom trogna toalett-gåare, som gör alla sina behov på den bästa kattsand som existerar, EverClean. Med andra ord behöver jag knappt byta i buren, eftersom spånet nästan aldrig blir smutsigt. Visserligen kissar de även inne i sitt hus, men där bäddar de med toalettpapper och tidningspapper/telefonkatalogpapper, och det byter jag varannan till var tredje dag. I övriga buren rengör jag ungefär varannan vecka.

Så länge man byter tillräckligt ofta, ser jag ingen som helst fara med vanligt spån, annat än att det kan damma. Har man då ett överkänsligt djur så får man då naturligtvis byta underlag, utan tvekan, men i annat fall kan man i mitt tycke visst använda vanligt spån.
Jag byter till mina marsvin varannan dag, mössen beroende på antal ett par gånger i veckan, alternativt en gång i veckan. Gerbilerna får bytt 1-2 ggr i veckan, natalerna 2-3 ggr på två veckor, guldhamstrarna nästan aldrg eftersom de är ännu trognare toalett-gåare än råttorna, och dvärghamstrarna någon gång då och då, men för det mesta byter jag då jag vill möblera om - de är också duktiga på att gå på toaletten nämligen.

Naturligtvis rensar jag toaletterna från klumpar och avföring då och då, men det är nog självklart. 

Vad gäller kastrater så får de självklart gå med honor, vet inte om du endast menade icke-kastrerade hanar, Ninja, när du sa att djur av blandade kön inte får gå i samma grupp? Man får har honor och hanar tillsammans för att avla fram ungar, men man ska låta honan vila mellan kullarna, med andra ord ska man skilja den/de fertila hanen/hanarna från honan/honorna när honorna är dräktiga.

Detta med hö och spån tycker jag är överreklamerat och totalstämplat som DÅLIGT, fastän det inte alls behöver vara det. Nerkissat och obytt aspflis eller papperspellets är inte heller nyttigt, så fokusera på att skrika ut hur bra det är att byta i burarna så att allt är rent och fräscht, istället för att stirra sig blind på att vanligt spån innehåller terpentin. Om tio år så har forskarna säkert kommit på flera ämnen i andra underlagssorter som är livsfarligt, fastän de bara är det under vissa förhållanden. Förhållanden som man kan undvika helt och hållet genom att rengöra burarna oftare.

Jag hoppas att ingen tar illa vid sig, och att alla mår bra.
Mvh,
Moa

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor