Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 1523 ggr
frichie
0

ögoninflammation?

Hej!

Hittade precis det här forumet och tyckte att det verkade bra. Det är så att min råtta som är ca ett år har det börjat rinna ut rött sekret ifrån ögonen. Ett tag var hon mycket slö å jag trodde att det var en förkylning men detta har pågott nu i nästan 3-4 veckor. För tillfället är hon pigg och glad men har minskat i vikt. Någon som vet vad detta kan vara?

MVH Frida

UpptagetNamn
0

Varför åker du då inte till vet.?

Nicciz
0

Välkommen hit! Varifrån kommer sekretet? Ögonen bara?

frichie
0

#2 Tack:) det kommer bara ifrån ögongen, men oroar mig lite över viktminskningen. vad kan man göra för att hon ska gå upp igen?

Nicciz
1

Om det kommer från ögonen så har det ju inget med viktminskningen i sig att göra, men öka kolhydraterna, ge några extramål välling. Köp koffeinfritt rooiboste ifall det är en utdragen förkylning

Men om jag var du skulle jag ta henne till veterinär för en rutinkoll, man kan aldrig vara nog säker.

Känn igenom henne oxå ifall hon har någon början till tumör….

Lycka till……

frichie
0

vad kostar det på ett ungefär?
har inte så himlans mycket penger just nu..

Nicciz
0

Ingen aning alla tar så olika… man kan ringa och kolla :)

Vet du hur mycket hon har gått ner i vikt? Ger du henne ordentligt med mat och rooibos te kan du beroende på hur mycket hon gått ner säkert vänta ut helgen…

frichie
0

Hon har alltid sitt Torrfoder. Sen ger jag henne frukt som banan och äpple, kokt pasta och ibland lite gröt.. Hon bor ihop med sin syster och först var hon ganska dominant och var den som styrde och ställde men nu verkar Signe (syrran), ha fått övertaget och jag tror att hon kanske inte får ta allt som ges. Måste jag sära på dom isf? Dom är så sällskapssjuka av varandra annars..

Nidnal
0

En veterinär sa till mig en gång att om det rinner ur ena ögat är det ögoninflammation, rinner det ur båda kan det vara tecken på en allmän infektion. Så att båda ögonen rinner + viktminskning tycker jag låter oroande.

Ang kosten, prova att ge hene mer protein. Leverpastej, tonfisk i olja och äggula tex är jättenyttigt för smala råttor. Du kan ju ta ut den andra råttan ur buren när den smala får mat, du behöver inte sära på dem helt.