Max döende?
Max har nu varit hos en vän till mig i ca en månad pågrund av lite pengaproblem. Han har själv två råttor och han skulle göra ett tappert försök att få dem att funka tillsammans med Max då mina två honor vägrar acceptera henne. Det funkade då inte och han ville att jag så fort som möjligt skulle hämta henne pågrund av att hans råttor attackerade hennes bur så fort de var ute, det blev jobbigt i längden.
När jag kom dit och plockade upp henne kände jag att hon var otroligt kall, hon var fruktansvärt röd runt ögonen, det ser verkligen ut som torkat blod. (ja, jag vet att deras kroppsvätska blir rött i kontakt med syre, men det ser verkligen ut som torkad blod.) Pälsen var rufsig och "sjuk". Hon var slö och jag hörde att hon andades trögt.
Nu när jag kom hem så märkte jag att det var till och med värre. Hon kan knappt gå! Balasen är totalt fucked och hon nästan släpar sig fram, riktigt sakta. Hon kunde knappt komma förbi lite toapapper.. Jag gjorde genast ordning lite välling och jag fick lov att välta skålen då hon inte kom över kanten. Vattnet fick jag sätta längst ner i gallret. Hon är dessutom uttorkad. Men åt gjorde hon med aptit, men det såg verkligen hemskt ut. Hon stack ner hela nosen i vällingen och åt på ett sådant okontrollerat… klumpigt.. vidrigt sätt. Som att hon har glömt hur man äter. Det är nästan omöjligt att få upp tassarna till nosen för att rengöra och hela hon är nergeggad.
Nu ligger hon helt avslappnad med kroppen och nosen rakt i maten och försöker äta.. Vad ska jag göra? kommer hon överleva natten?
Jag gjorde ordning lite roobios, vitlök och honung och hoppas på att hon dricker av det..
Det gör verkligen ont att se henne kämpa för varje steg, hon är verkligen, verkligen sjuk.. Finns det egentligen något jag kan göra, eller blir det ett besök hos veterinären så hon får vandra över regnbågsbron imorgon..? Max är ändå 1,5-2 år gammal med en juvertumör. Dock är det inte den som ställer till det, den är ganska liten och har inte växt på ungefär en månad.
hjälp mig..
hör efter med han som hade henne om hon stod i drag och kyla, om det blev någt allvarligt bråk med sår (kan vara ett läkt sår men ändå en infektion i kroppen)
Lägg en varm handduk i buren så hon får upp kroppstempen.
och ring till vet om hon över lever natten - iaf fråga vad de tycker, även om du har ont om pengar brukar de kunna ge en del svar på telefonen om du har en råttkunnig vet iaf.
Sätt även råttan lugnt utan en massa andra råttor som stör -ibland kan de vara bäst att de får vara ifred, spec om hon inte har gått ihop med råttorna innan!
Jag håller alla tummar jag har för dig o max!
Vänligen
Sofia
Medarbetare på brukshundar

men vad hemskt, stackars Max, fick hon inte mat hos din kompis? Ha henne hos dig tills hon blir varm igen linda in henne i handukar etc, det är ju jättebra att hon både kunde och ville ha vällingen, att hon fick i sig näring kan ju göra underverk.

Nej, men stackars Max! Gör som dom andra sa, jag är ju inte så erfaren men jag har varit med om när en jättemager och dålig hundvalp, kanske 1 vecka, var sjuk och typ kanske skulle dö och då värmde vi handdukar och såg till att den var varm hela tiden. om du har en värmekudde så lägg lite filtar på den och sen lägger du henne där. eller en varmvatten flaska! Håll henne varm! hoppas hon överlever natten och skriv här hur det går också.

låter lite som en typ av hjärnblödning. Hände två av mina råttor. Ibland kan de bli bättre med medicinering men det låter som om det har gått rätt långt så det snällaste vore nog om du kanske skulle ta henne till Veterinären och låta henne somna in.
men det är du som avgör. du känner din råtta men jag anser att när det syns så tydligt att hon mår dåligt så måste man gära nått åt det..

#4 men hon kanske kan vänta och se ett litet tag till. Fats jag vet inte men OM det skulle bli bättre!
#1 Jag har pratat med honom, och enligt honom så var hon pigg och sprang omkring på soffan igår. Låter inte så trovärdigt enligt mig som hon är nu.. Han hade reagerat på vätskan runt ögonen, och jag vettefan varför han inte sa till då direkt men. Han bor i källaren dessutom så det är ganska kallt där nere, men vad jag kunde känna så var det inga drag eller något sådant.
Det kan nog mycket väl vara ett sår, ska kolla igenom henne. Dock så kan jag ju inte tvätta henne, hon blir ju nerkyld efter och det är ju inte så smart. Men jag kan ju åtminstonde badda såret, om jag hittar något.
Tack för tipset om varm handduk! jag tror jag ska lägga in en petflaska med varmt vatten också.
Och tyvärr så vet jag inte om någon som helst kunnig veterinär i närheten alls. Härnösands är verkligen hemska, sundsvalls lite bättre, men inte bra alls…
Hon har alltid bott ensam här med mig, jag har provat att få dem att funka, men det har aldrig gått så.. Ensam är hon van att vara tyvärr =/
#2 Vad jag vet så är han jätteduktig på att mata dem! Och han har sagt att hon alltid äter upp köttet först om hon får något sådant och att hon har bra aptit… Välling är ju dessutom väldigt nyttigt. Hon åt av barnmaten lite sedan också faktiskt.
Tack. Jag ska göra det, ta vara på den tid jag har med henne om inte annat.
#3 tack Moa =)
#4 Hjärnblödning tror jag då inte, men man vet ju aldrig. Jag tror att det kan vara livmodersinfektionen som inte blev helt botad. Veterinären sa att det kan vara svårt att bota det ibland då det kan liksom "stänga igen" innan man hunnit behandla klart.. Och då är det.. kört.
Lite update.
Jag har nyss varit på en hundkurs i cirka två timmar, Max bur har stått vid ett element med massa filtar över sig under tiden. Jag ska snart fixa varma handdukar och petflaskor. Men Max verkar vara lite piggare i alla fall, hon satt upp (faktiskt!) i buren, hon låg inte ner =) det är ett plus. Dessutom så tittade hon nyfiket med lite piggare ögon på mig när jag pratade med henne.
Dock så tror jag faktiskt inte jag kommer kunna göra så mycket. Jag tror detta är "Max sista kamp"
åh va sorgligt, som hon verkar så tror jag kanppast att hon orkade springa runt på soffan hos honom dagen innan, no way. Men ett positivt tecken är ju att hon äter och att hon ser piggare ut, hon verkar inte ha gett upp, å så länge3 hon kämpar skulle jag med kämpa, få i henne så mycket som möjligt och håll henne varm,
Håller alla tummar och tassar här för dig och lilla maxstumpan..
shit va läskigt det såg ut! hoppas det inte är nå farligt
Jag börjar tänka på pasteurella.. det är en bakterie som, oftast i kombination med något annat t ex myco, orsakar infektioner.
Symptom kan vara porfyrin runt ögon och nos (den röda vätskan), håglöshet, viktminskning, flytningar osv.. Det är veterinär och medicin som gäller iaf! Baytril har jag för mig att man behandlar pasteurella med.
#12 tack så fruktansvärt mycket. Jag ringer härnösands veterinär imorgon, fast de är så sjukt jävla dåliga, och försöker förklara att allt jag vill ha är medicinen Baytril eftersom jag tror att det är pasteurella. Hoppas de går med på det.

Om det är en bakterieinfektion så borde det väl finnas hopp för stackars max..? *håller tummarna*
#13 Jag säger inte att det ÄR det, kan ju vara nåt annat.. men baytril är ett bredspektrumsantibiotikum så det kan ta itu med andra bakterier också, förhoppningsvis klarar det av vad det nu är som ställt till det för Max! Om det är vad veterinären ordinerar, dvs..
Det bästa är ju alltid att göra en odling när det är något sånt här, men det tar ju tid för odlingen att visa något också.
ååh stackars, hoppas hoppas, hon som verkar kämpa så..
ja ring och säg så tycker jag, säg att du pratat med erfarna och av bilder och förklaringar du gett så tror dom att det är det.. Du kan ju säga att någon tittat på henne också om dom inte vill hjälpa dig..
ja hihi, ååh så varmt och skönt hon ser ut att ha det..

Naw, vad söt hon va! :) Hoppas värkligen att det går bra.
Annars, har jag baytril här hemma som jag inte andvänder senns min hade snedskalle, Skulle kunna skicka det till dej om din vet. inte vill skriva ut det..
Fast hm, det tar kanske för långt tid innan det kommer fram? :S
Aja, lycka till!
Det skulle vara super, är du säker på att det inte gått ut då?
Var bor du, hur kan man skicka det som, lättast?

#21, Jag har för mej att det gick ut i slutet av agusti detta året, Jag skulle kolla nu, men hittade det inte, Men min mama vet vad det är, så jag ska fråga henne imorrn, så jag kan kolla säkert så dte inte gått ut :)
Jag bor i jönköping, Tror du inte man kan skicka det helt vanligt på posten? Jag kan ju ta ut det från paketet annars & bara lägga i 'arket', så det inte tar så mkt platts?
Man ska inte medicinera djur utan att först ha varit hos veterinär som konstaterat att den behöver antibiotika. Ta henne till veterinären och om h*n tycker att antibiotika skulle hjälpa så kan du ju använda dig av den du har hemma (eller skulle få, om det var så).

Mvh Stephanie 

hur mår max idag? bättre?
Vänligen
Sofia
UPDATE
Max överlevde natten tack och lov, hon hade lagt sig bredvid en av varmvattenflaskorna och var faktiskt inte lika kall som hon var igår. Välling till frukost var uppskattat, fast hon hade haft två små skålar inne i buren hela natten, de var tomma.
Hon kan fortfarande knappt röra på sig, men pälsen har faktiskt blivit lite mindre rufsig, och hon kryper fram, sakta. Ögonen verkar ha blivit lite värre och idag så kissade hon blod.
Det märks att hon inte kan tvätta sig själv så hon ser förjävligt ut med mat och skit på armarna och ansiktet, eftersom det är torkat välling så är det inte så lätt att tvätta bort heller.. Men hon har även 'blodstänk' och snor överallt.
Jag fick tag i en veterinär som sa att jag skulle ringa efter kl 19.00, då kunde han kanske ringa in receptet åt mig. Det var min pojkvän som tog samtalet då jag var i skolan, så mer vet jag inte. Men ska jag säga till veterinären att jag vill ha baytril?
Det känns så fruktansvärt jobbigt allt just nu. Jag ska till Stockholm i helgen, resan är redan bokad och klar. Så min pojkvän kommer få ha hand om medicineringen, tänk om hon dör när jag är borta? Jag vill ju kunna vara med henne just nu, och ge henne det hon behöver..
ni får hålla tät telekontakt med uppdateringar och be han ringa så fort det är nått han är osäker på..Håller verkligen tummarna för er.
Det är till stor del(tyvärr då kanske man ska säga) att jag loggar in här i kikat titt som tätt..vill veta hur det gå me lilla Maxan..
Är du säker på att hon kissade blod, eller kom blodet ur vulvan? Kanske är en livmoderinflammation annars? Vet inte om de kan få sånt där sekret då som du visade på tidigare bilder, men blod kan komma ur vulvan. Livmoderinflammation är livshotande och behandling måste sättas in så fort som möjligt, ofta behandlar man med Baytril då också.

Nej men lilla Mx får inte dö!!! :O säg till om det finns nåt som jag kan göra! Tex göra nå tyggrejer till henne (SÄMST på att sy!!) men nåt som kan hålla värmen och som är lätt att krypa in i, Köpa nåt som kan hjälpa mm. som du får när vi lämnar tillbaka Liz och Sussie! Du MÅSTE säga till OM det är nåt som saknas (även om det skulle vara når jättelite, som tex mera petflaskor så du kan sätta fler i buren,.) jag vill verkligen hjälpa till…. Lycka till och glöm inte att skriva hur det går.. Håller alla tummar och Liz och Sussie håller tassarna!

näe…..beklagar….va sorgligt…..
*en ros till Max*
Usch nej, jag blev jätte ledsen, kan inte ens tänka mig hur det måste vara för dig. *kramarkramar* Och lilla Max, som kämpade så hårt.
Men kanske bättre nu än när du inte var med?

Fy vad sorgligt!!! Men glad för MAx skull att hon fick tillbringa sitt sista dygn med dig.
Massa tröstkramar från oss @};--;----
åååh snuppan då , gud…men hon blev omhändertagen väl, och slapp gå bort hos din kompis utan i värmen hos dig.. många tröstekramar…

Jag beklagar, är alltid lika sorgligt när det går bort.
Vila i frid lilla Max.
Usch vad hemskt! MEn max hade en fin vän hos dig som gjorde hennes sista tid till än ändå bra tid!
Vänligen
Sofia

Nej, vad sorgligt. Som tur var tror jag att hon hade det bra tillsammans med dig sin sista tid i livet.
Vila i frid Max.

usch vad hemskt :'( Moa och jag hjälper gärna till om det är nåt du behöver, säg till bara

Jaa, jag beklagar jätte mkt.. Som sandra sa, säg till om vi kan göra nånting! Men nu slipper hon lida.. hon hade det säkert bra dom sista dygnen med matte.. Beklagar :'/