Färg/teckning, etc.
Jag är förvirrad över det här med huskey, roan, etc. och behöver därför lite hjälp att avgöra vad mina flickor är för något.
Här på bild är Bodil, hon har rubinröda ögon med en blå kant längst ut (läste någonting om att det hade betydelse för teckning eller något), hon är mestadels grå, men har har lite brunt i sig också.
I bakgrunden är Villemo, hon är mycket mörkare till färgen än sin syster, (Bodil var mörk från början men bleknade), hon har inte rubinögon, men hon har liksom Bodil en blå rand runt ögat.

jag e inte så duktig på det där men jag chansar :P
bodil: black striped roan?
Villemo:black hooded? (jättesött namn by the way)
Black striped roan och black variegated (ev. mm). :)

Vad innebär då egentligen Huskey & Roan, vad är vad?
Huskey och striped är teckningarna medan roan står för blekningen
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

Vad är det då skillnad på striped och huskey?
Striped är råttan om den har mycket vitt på sidorna, och bara ett färgat band längs upp på ryggen.
Husky är om den har då mindre vitt, t ex bara på magen och lite upp ovan den.
Men jag skulle snara säga att Striped är en teckning. Husky är ju bara ett annat namn för Roan, eftersom de fick heta det i folkmun då de liknar lite husky-hundar.
Villemo var jättefin!! Sån underebar bläs.

#7 nej husky är inte ett annat namn för roan. Husky är teckningen och likaså striped. Roan är blekgenen.
Håller inte med.
Men det är min uppfattning i alla fall. Utifrån hur det snackades om roan genen lite mer bakåt i tiden.

hmm, det är fakta och ingen åsikt.
*edit*
Läs på R8 där har dom en hel del trådar ang husky.

Skulle Striped roan då heta husky striped roan?
Nej. Jag sa att husky är ett gammalt namn för roan. Används än idag i andra länder.

"Husky är ju bara ett annat namn för Roan, eftersom de fick heta det i folkmun då de liknar lite husky-hundar."
ja förr kanske det var så. Men NU är det inte så och det är väl dumt att lära ut fel när folk frågar?
När folk ändå är envisa och nämner husky i roan-sammanband och trådskaparen undrade vad skillnaden på Striped och Husky var så ser jag inget fel i att berätta vad som är vad.
http://pipsa.flaming-trout.com
Efter 5 minuters googling hittade jag dessa.
Så visst, det är kanske fel enligt dig men jag anser det vettigt att säga som det är när folk frågar. Husky är ett annat namn för roan.
Till trådskaparen, vi är lite off topic nu och pratar om färgbenämningar så sätt inte så stor vikt på vad vi surrar om.

Vi befinner oss i Sverige, alltså antar jag att frågorna gäller definitionen på husky i Sverige.
Skillnaden på husky och striped är precis som du skriver men det FINNS husky som INTE bleks. Alltså KAN man inte säga att husky är ett annat namn för roan.
Husky som inte bleks har att göra med helt andra gener än vad vi har att göra med här i sverige, den 'europeiska' roanen.
Och nej, jag tycker inte det är fel att påpeka att jag tycker det är underligt att vi i sverige har en annan definition på en färgbenämning jämfört med övriga världen. Det är som att säga att rött är blått för vi tycker det. Inte för att det är det.
Versaler får inte ditt budskap att nå fram starkare, ville bara påpeka. Jag förstår din poäng och vet att det är vanligt med det här missförståndet men ville bara få fram lite diskussion och fakta.

Men hjälp. Varenda land har olika namn på massvis med färger och teckningar. Självklart måste vi här i Sverige använda de svenska bestämmelserna på namn.
Nej, det är klar skillnad i att en hel gen (notera, ej teckning eller färg) heter roan på ett ställe och vanligtvis benämns som husky i ett annat.
Ja jag har läst Grodans tråd och det är inget nytt för mig där, om än det är alltid kul att läsa artiklar. Vart vill du komma?

I danmark är en råtta self om den inte har vita fält någonstans, trots att den blir silvrerad. I Sverige är samma råtta silver.
Det finns massvis med liknande exempel. Genen roan är en blekgen, även om råttorna bleks olika. EN råtta som inte bleks, kan därför inte vara roan.
Ang. self eller inte trots silvrering är ju en annan diskussion. I stil med om att det ens finns kvar några råttor som inte är silvrerade, så det snarare tas som 'standard' idag att de är det.
Fast saken var ju snarare den att husky var ett annat namn för roan (genen), inte 'teckningen'. Och om råttor med det utseendet bleks eller ej så har det med andra gener att göra, inte nödvändigtvis Ro (roan) utan andra. Exempel på dessa står i Grodans artikel.

antingen missförstår vi varandra totalt eller så tja…
Som läget i Sverige är idag så är det bestämt att husky är teckningen och roan blekgenen. Vill du ändra på dom bestämmelserna får du väl lägga in en motion om det.
Mja, vi snackar förstås runtomkring samma sak. Det hela är ju en definitionsfråga. Tycker bara det är intressant att genen benäms så olika.
Själv är jag inte aktiv i SRS så det får stå kvar som min egna personliga fundering. Nej nu blir det sängen för min del, ha det bra alla nattugglor.

Hah, ingen fara med OT, blir bara roligt med lite diskussion.
Men vad är då det slutgiltiga över deras tecknignar/färger. Har det någon betydelse för färgnamnet på bodil att hon är lite brun i pälsen. Och vad gäller Villemo har jag svårt att ta henne för vare sig hooded eller varigated (vilket nämns i tråden), kan hon inte bara vara black striped mismarked eller något?
Hon kan kanske ha rostat lite, inte helt ovanligt att svarta råttor gör det. Vet dock inte hur det fungerar när hon e roan om de kan höra det då oxå men jag antar det.