När könsmogen
Hej!
Vi har en Hampus här hemma hos oss han är 1 år och 2 månader.
Igår kväll när vi myste i soffan så kom det något vitt illaluktande från lille snoppen. Han kissar aldrig när han är hos oss utan bara när han blir stressad/skrämd eller är på golvet.
Vad kan det ha varit? Betyder det att han är könsmogen eller?

En råtta blir könsmogen vid 5-6 veckors ålder..
Hm luktade du på "det"?:P
Råttor blir könsmogna vid 5 veckors ålder, så ja - han är definitivt könsmogen. 
Jag har hört att det kan komma spermier ibland, varför vet jag dock inte.. har heller aldrig varit med om det själv. Att det luktar illa är oroande.. är snoppen röd eller något?
Nä han är inte röd alls, han går och små skvätter lite hela tiden men då är det kiss och det luktar hemskt koncentrerat.
Är råttor som människor att det luktar mer om man dricker för lite vatten?
Kan ställa lite fler frångor när jag ändå håller på.
Hur ofta kan man bada dom och varför kissar han när han ligger och sover?
Vi försöker få honom att gå på låda men det fungerar inte.
Måste ju bada honom ofta eftersom han ligger i sitt eget kiss.

Hej!
Det vita är ett sekret, som kan bli en vit hård plupp och det luktar illa pga bristande hygien.
En frisk hane tvättar snoppen själv så att detta sekret/vita hårda plupp inte uppstår.
En sjuk och/eller gammal hane som är dålig på att tvätta snoppen får detta vita sekret och det blir illaluktande och det kan i sin tur leda till infektion.
När sekretet blivit kvar runt snoppen för länge stelnar det och blir som en hård vit plupp. Den här vita pluppen måste tas bort annars slutar det med att råttan inte kan kissa som den den ska.
Så har man en gammal eller sjuk hanråtta som får detta pga av att han inte orkar tvätta snoppen då får man hjälpa honom med att ta bort den och tvätta av snoppen med vanligt vatten flera gånger per dag så han håller sig ren, fräsch och torr.
Det kan hända att det har blivit en infektion om det pågått för länge och i såna fall måste man gå till veterinären för att få antibiotika.
Så eftersom han själv inte klarar av att tvätta snoppen ordentligt får du hjälpa honom med det tills vidare.
Det är inte bra att bada dem ofta, så tvätta istället av hela magen och snoppen med en bomullstuss med vatten så han håller sig ren och fräsch och var sen noga med att torka honom torr med en handduk så han inte får svampinfektion i huden.
hrm, så som jag vet så blir råttor känsmogna när de har hela sin tanduppsättning vilket de får (så som jag lärt mig i min djurvårslinje jag gör på) vid 8 veckors ålder. Men hur som helst så är din råtta iaf över 1 år så han är då defenitivt könsmogen!

Hur har det gått med hampus?
Jo, han mår bra tack