Problem.
Min kompis kusin har råttor, 4 stycken flickor, Och nu så skulle hon bort 2 veckor, då blev min kompis tillfrågad att ta hand om råttorna, Hon gillar inte råttor speciellt mkt & vet inte så mkt om dom. Så då fick jag frågan & ställde såklart upp, bara kul tänkte ju jag.
hon lämmnade dom tidigt imorrse hoss min kompis innan hon åkte, så jag har precis hämmtat dom; Det jag la märke till va först & främmst deras bur, väldigt liten, ungefär som en marsvins bur, & inte nog om det så är det riktigt smutsig!, har precis städat den nu.
Hon andvände precis som mej pappertspellets.
Men till problemet: Dom nyser ganska mkt, allihoppa, inte alltså jätte mkt men någon gång ibland, Jag har lagt örat till lungorna & hör inget rossel ljud.
Kan detta uppkomma sej av att buren var riktigt smutsig & sånnt? Eller tror ni att dom har mycoplasma.?
Om det är myckoplasma eller hur det stavas, då kan dom väll inte vänta 2 veckor, isåfall får jag väll åka till vetten med dom..
Men om ni tror att det kan bero på hygenen?
& om det beror på smutsigtheten, Kan jag då se till att hålla den fräch & säga åt ägarn på skarpen när hon sen hämmtar råttorna att hon ska ha dom i en större bur & städa offtare?

Det kan nog bero på hygienen, dem har ju mycket känsliga luftrör. Men om du inte hör något rossel, så handlar det väl bara om en förkylning, jag kanske har fel - men så har jag förstått det. Koka te åt dem, rött te - koffeinfritt! Finns att köpa i dem flesta affärerna, låt det dra med ca 2 vitlöksklyftor i en kvart och en tesked honung. Ge dem detta och se till så att dem inte står i drag, och har det varmt och rent.
Detta hade jag gjort, om det inte hjälper borde din kompis kusin verkligen ta sig i kragen lite och släpa dem till veterinären!

Kan du fixa bild på buren så man ser hur stor den är? vet inte hur marsvinsburar och kaninburar ser ut… >.<
// Lowe. Medarbetare på hår.ifokus.se

Kom att tänka på en sak också..
Jag hade papperspellets förut till mina hanar, men min ena hane tål inte det - då nös han väldigt mycket. Du kan väl testa ha tidningspapper istället kanske, eftersom du själv har papperspellets antar jag att du inte har något aspspån hemma ^^
Det skadar ju inte att ta det osäkra före det osäkra, men om du byter till tidningspapper så får du byta OFTA, då det drar åt sig extremt. Annars blir det ju en ond cirkel.
Hoppas det går bra!

Amfibie, Tack så jätte mkt, jätte bra svar :)
Men är alla röda te koffein fritt? och så måste jag ju fråga, har hört att vit lök är jätte farligt, men det kanske inte gäller när man bara låter det ligga i en stund?
Jag har inte sånnt asp spån hemma, Kollade på en djuraffär för nårra veckorsedan & då hade dom inte heller, ville igentligen hafft det till mina. Men jag byter till tidnigspapper nu på direkten så åker jag rut & kollar på fler ställen efter asp flis imorrn.
fast jag tror inte att det beror på det, då borde inte alla vara sjuka? :/ Men jag kan ju testa! :)
#2, Nu är inte batterierna laddade, men kan ladda dom över natten & ta ett foto imorrn.

Nej, det behöver ju inte vara bottenmaterialet, jag tror mer på att det är hygienen - dem har ju som sagt känsliga luftrör, men det skadar ju inte att vara på den säkra sidan :)
Det heter roobios te, red tea. Jag har ett ekologist, det står på "roobios, red tea" Det står även att det är koffeinfritt, mitt är i en pappersförpackning, förpackningen ser liksom lite grå ut - som kartong ungefär. Sedan tror jag också att lipton te har roobios te. Kolla på ingredienserna så att det inte står att det är svart te, kan vara lite lurigt.
På mina ingredienser står det: Rött te
Står det svart, grönt eller något annat är det fel.
Använd sökfunktionen så hittar du flera teer, men jag köper mitt på konsum så det är inte särskilt svårt att få tag i.
Nej, vitök är inte farligt i te - du måste ta bort vitlöken innan du serverar alltså, för ÄTA vitlök är nog ingen bra ide för råttorna, men att ha i det ger näring. Ha dessutom i en tesked honung, mina råttor dricker inte annars - antar att det smakar beskt utan.
Lycka till! :)

#5 Tack så jätte mkt :D

Jag tycker det är en bra ide om du pratar med ägaren om skötsel och bur, fast du kanske ska ta det på ett lite lugnare och vänligare sätt så hon inte blir defensiv och arg. Hon kanske bara inte vet bättre, kanske har hon fått veta på djuraffären att den där buren var helt ok tex, inte lätt att veta då. Visa henne att man kan hitta ganska billiga burar begagnat tex och skicka hit henne så hon kan få stöd och råd i framtiden också :)